Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-03, 18:10
Medlem
SelfGurus avatar
Tjena! När jag bytte till vinterdäck i mitten av november upptäckte jag att det bodde en ovälkommen gäst i bilen. Bilen är en XC60 2020. Hittade söndertuggade servetter, handskar och reflexväst. Men även avföring och kiss. En morgon påväg hem från jobbet öppnade jag handskfacket och då såg jag en liten svans som vände sig om och kröp in bakom handskfacket vilket bekräftade misstankarna.

Tog in bilen till svärfar som har verkstad hemma och kollade igenom motorutrymmet, under bagageutrymmet och diverse utrymmen i bilen utan att hitta något. Han körde även med tryckluft i motorutrymmet och vi städade bilen noga från avföring och kiss. Köpte flera musfällor och placerade i bilen (kupé, motorutrymme, undertill bagageutrymme) utan någon lyckad fångst.

Nu har det gått några veckor. Fällorna är kvar. Har inte sett någon mus eller ny avföring och kiss. Dock luktar det hamsterbur från ACn/handskfacket vilket blir bättre när ACn varit igång ett tag. Vad kan jag göra åt detta? Är det in på verkstad som gäller för att leta ordentligt eller räcker en AC-rengöring? Har kollat i försäkringspapperna men där står inget om skadedjur. Har en fri försäkring från företaget jag köpte bilen av som skulle täcka om något gick sönder osv inom två år, men oklar om den täcker ”konstig lukt från handskfacket”
Senast redigerad av SelfGuru 2024-12-03 kl. 18:13. Anledning: Felstavat
Citera
2024-12-03, 18:18
Medlem
Sereenas avatar
Kommer nog behövas mycket noggrann rengöring, bara luft räcker inte, utan det behöver skuras/våttvättas för att få bort rester av kiss, behövs inte mycket för att det ska osa.
Citera
2024-12-03, 18:25
Medlem
Gissar på ett bo i kupéfiltret, ta loss och kolla. De
Citera
2024-12-03, 18:27
Medlem
Ställer du bilen på samma ställe? För då lär den boende nog komma tillbaka, tipset är att flytta i alla fall 10 meter eller nåt om man kan.

Och vad har du betat fällorna med? Det som rekas i diverse gårdsgrupper är jordnötssmör, för bästa effekt.

Rengöringen har jag inget tips om, har aldrig råkat ut för den graden av angrepp.
Citera
2024-12-03, 18:36
Medlem
SelfGurus avatar
Vi har kollat filter osv, inget där.
Har flyttat bilen efter att jag upptäckte problemet.
Har betat med jordnötssmör, choklad och russin.
Citera
2024-12-03, 19:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Lämna in bilen på invändig rekond och motortvätt så kanske du kan bli av med viss doft.
Risken finns att det kommer stinka lik framåt sommaren om de ligger något kvar och bilen stått i solen.
Citera
2024-12-04, 21:36
Medlem
https://www.mekonomen.se/ac-rengorin...ister-14418717

skum som man sprutar in i ventilationskanalerna meddels medföljande slang. Hjälper men tar så klart inte bort eventuella lik/avföring/kisspölar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in