Tjena! När jag bytte till vinterdäck i mitten av november upptäckte jag att det bodde en ovälkommen gäst i bilen. Bilen är en XC60 2020. Hittade söndertuggade servetter, handskar och reflexväst. Men även avföring och kiss. En morgon påväg hem från jobbet öppnade jag handskfacket och då såg jag en liten svans som vände sig om och kröp in bakom handskfacket vilket bekräftade misstankarna.
Tog in bilen till svärfar som har verkstad hemma och kollade igenom motorutrymmet, under bagageutrymmet och diverse utrymmen i bilen utan att hitta något. Han körde även med tryckluft i motorutrymmet och vi städade bilen noga från avföring och kiss. Köpte flera musfällor och placerade i bilen (kupé, motorutrymme, undertill bagageutrymme) utan någon lyckad fångst.
Nu har det gått några veckor. Fällorna är kvar. Har inte sett någon mus eller ny avföring och kiss. Dock luktar det hamsterbur från ACn/handskfacket vilket blir bättre när ACn varit igång ett tag. Vad kan jag göra åt detta? Är det in på verkstad som gäller för att leta ordentligt eller räcker en AC-rengöring? Har kollat i försäkringspapperna men där står inget om skadedjur. Har en fri försäkring från företaget jag köpte bilen av som skulle täcka om något gick sönder osv inom två år, men oklar om den täcker ”konstig lukt från handskfacket”