Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-03, 18:20
Medlem
Polisanmälan som görs vid utryckning har som regel en tillhörande orosanmälan på målsäganden i mitt fall?

Hej, jag har flera ggr råkat ut för att när jag ska anmäla något vid utryckning tex
• stöld
• störningar
• ofredande

så har jag som målsägande uppfattats frånvarande och som att jag hade psykisk ohälsa. Polisen skickar då en orosanmälan till socialen.

Detta har fått till följd att i en vårdnadstvist fick modern hela vårdnaden om barnen. Hon såg sin chans att få egen vårdnad och lämnade med hjälp av advokat in papper om detta och domstolen tyckte direkt att det inte skulle vara gemensam vårdnad och sen skulle de välja mellan mig och mamman och valde då mamman eftersom jag hade dessa orosanmälningar och hon inte.

1. Hur ska man komma åt detta problem? jag är inte alls sjuk men var "utbränd" några månader för 15 år sen.
2. Varför nämner de inte det i skolan på tex Barnkunskapen? Att om man ska skaffa barn tänk då på att blir man osams med andra föräldern och polisen skickar anmälningar när man anmäler brott så blir det underhåll 18 år och ej vårdnad om barnen...
Citera
2024-12-03, 18:39
Medlem
Gör du så många anmälningar om stöld?
Citera
2024-12-03, 19:15
Medlem
El0ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillaludret
Polisanmälan som görs vid utryckning har som regel en tillhörande orosanmälan på målsäganden i mitt fall?

Hej, jag har flera ggr råkat ut för att när jag ska anmäla något vid utryckning tex
• stöld
• störningar
• ofredande

så har jag som målsägande uppfattats frånvarande och som att jag hade psykisk ohälsa. Polisen skickar då en orosanmälan till socialen.

Detta har fått till följd att i en vårdnadstvist fick modern hela vårdnaden om barnen. Hon såg sin chans att få egen vårdnad och lämnade med hjälp av advokat in papper om detta och domstolen tyckte direkt att det inte skulle vara gemensam vårdnad och sen skulle de välja mellan mig och mamman och valde då mamman eftersom jag hade dessa orosanmälningar och hon inte.

1. Hur ska man komma åt detta problem? jag är inte alls sjuk men var "utbränd" några månader för 15 år sen.
2. Varför nämner de inte det i skolan på tex Barnkunskapen? Att om man ska skaffa barn tänk då på att blir man osams med andra föräldern och polisen skickar anmälningar när man anmäler brott så blir det underhåll 18 år och ej vårdnad om barnen...

Nej det har det inte!
Polisen träffar folk av alla dess olika slag och känner igen typer.
Dom har uppfattat dig som psykisk instabil och därefter gjort en orosanmälan med tanke på barnen.

Sen vidare ligger det lite i kvinnans instinkt för hur det gick sen.
Du måste som man stå upp och skydda familjen, inte få orosanmälningar på dig.

tråkigt att höra, hoppas att du mår bättre idag.
Senast redigerad av El0l 2024-12-03 kl. 19:20.
Citera
2024-12-04, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Nej det har det inte!
Dom har uppfattat dig som psykisk instabil och därefter gjort en orosanmälan med tanke på barnen.

Sen vidare ligger det lite i kvinnans instinkt för hur det gick sen.
Du måste som man stå upp och skydda familjen, inte få orosanmälningar på dig.

tråkigt att höra, hoppas att du mår bättre idag.

Jag är nästan 50 år. Hur psykiskt stabil som helst. Detta var något en polisaspirant skrev i en rapport för drygt 9 år sen. Efter det har varje i stort sett varje polisanmälan jag gjort följts av en orosanmälan till Socialen där de fiskar efter "psykisk instabil".

De kallar det frånvarande, förvirrad etc.

Jag är väldigt lugn och stabil person. Jag kan i princip inte längre göra en polisanmälan där jag träffar polisen utan att det också går en orosanmälan till socialen. Vad jag än anmäler så blir det bara ett möte där min mentala hälsa ska diagnosticeras av polismyndighetens personal på plats som värsta läkare-wannabees. helt otroligt att det kan fortgå.

Nu kommer det inte att hända men hypotetiskt om jag imorgon råkar ut för att en granne stör mig på småtimmarna och jag får hit Polisen. Ja då kommer de obönhörligen även tillsammans med att upprätta min anmälan även göra orosanmälan till soc.

Hur ska jag bevisa att jag är frisk? Kan jag få ett intyg av legitimerad och behörig läkare att stoppa upp i ansiktet på polisaspiranterna som springer rundor här på orten och spelar Allan?

Tyvärr leder deras lek till att det finns många orosanmälningar från Polisen vilket leder till att vårdnad om barn avvecklas om Tingsrätten anser det bör vara enskild vårdnad och mamman har inga orosanmälningar från Polisen.

Väldigt sjukt samhälle. Faktiskt är detta koncept så sjukt att det nog inte förekommer i övriga Västvärlden så mycket som i Sverige. Tänk om man visste att sånt här förekom när man var 25-30 år. Man hade inte en aning !!
Citera
2024-12-04, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Nej det har det inte!
Dom har uppfattat dig som psykisk instabil och därefter gjort en orosanmälan
knappast. deras första fråga var: Hur mår du ? hur är det med dig ? och de frågade 15-20 ggr under vårt möte hur min mentala hälsa var. Detta hade de fått med sig i bilen på utryckningen. Oerfarna Poliser som inte klarade att hålla det dolt att de hade en agenda med sig
Citera
2024-12-04, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svamp7
Gör du så många anmälningar om stöld?
Jag brukar polisanmäla något vartannat år ungefär. Detta är händelser 10 år bakåt
Citera
2024-12-04, 01:28
Medlem
Semperexians avatar
Men du verkar ha gjort ett antal anmälningar? Störningar? Ofredande? Vartannat år såg jag nu? Det är mycket, tycker jag.
Jag har aldrig gjort en polisanmälan i hela mitt liv så det låter lite konstigt att du verkar göra regelbundna anmälningar, men kanske har du haft skäl
Citera
2024-12-04, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semperexian
Men du verkar ha gjort ett antal anmälningar? Störningar? Ofredande? Vartannat år såg jag nu? Det är mycket, tycker jag.
Jag har aldrig gjort en polisanmälan i hela mitt liv så det låter lite konstigt att du verkar göra regelbundna anmälningar, men kanske har du haft skäl
Men jag har gjort ett antal anmälningar? Störningar? Ofredande? Vartannat år såg du? Nä du det är inte mycket. Snittet ligger runt 1,5 anmälan per myndig person och år tycker jag (och BRÅ).
Du har aldrig gjort en polisanmälan i hela ditt liv? Intressant. Hur lever du? Hemma vid sporten och 6-pack mellanöl?
Nej inte konstigt alls att göra regelbundna anmälningar. Dum kommentar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in