Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-03, 19:49
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Trump vill:
  • Deportera 10 miljoner invandrare
  • Stoppa invandrare. Fokus är latinamerikaner.
  • Handelskrig mot Kina
  • Öka styrkan på Dollarn
  • Fokusera på Made In America

Fri invandring, ingen tull, produktion i andra länder, har gjort att USA kan importera billiga producerade saker.

Vad måste USA göra för att göra inhemska producerade saker billigare än utländska?
Citera
2024-12-03, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Trump vill:
  • Handelskrig mot Kina
  • Öka styrkan på Dollarn

Fri invandring, ingen tull, produktion i andra länder, har gjort att USA kan importera billiga producerade saker.

Vad måste USA göra för att göra inhemska producerade saker billigare än utländska?

Tja, sänka de redan låga ingångslönerna till 1 dollar/timmen, kanske är en bit på vägen. Blir säkert jättepoppis hos de arbetare som röstade på honom.
Citera
2024-12-03, 20:06
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Tja, sänka de redan låga ingångslönerna till 1 dollar/timmen, kanske är en bit på vägen. Blir säkert jättepoppis hos de arbetare som röstade på honom.

Jag har tänkt något liknande.
Trump måste i praktiken sänka skatten, sänka lönerna, ta bort fackliga rättigheter och verkligen göra så att arbetarna jobbar hårdare.

Jag menar....annars så gör någon annan det.

Eller om han verkligen blockerar låglöneländer. Vad händer då med landets interna priser? Går dom upp eller kan dom gå ned?
Citera
2024-12-03, 20:08
Medlem
Jag är tveksam om det alls går.

Om detta skulle bli verklighet (och det tror jag verkligen inte det blir, av diverse anledningar), så skulle det ha katastrofal påverkan på amerikanska konsumenter på kort- och medellång sikt.

I skrivande stund är arbetslösheten (rikssnitt) 4,1% i USA, och deras totala arbetskraft (personer 18-65 år gamla) är ca 169 miljoner. Det skulle innebära att det finns ca 7 miljoner arbetslösa i USA.

Bara där kan man på rak arm säga att det skulle skapa brist på arbetskraft i USA om man deporterar 10 miljoner människor och det bara finns 7 miljoner arbetslösa. (Majoriteten av de deporterade är ju i arbetsför ålder).

Denna arbetskraftsbrist kommer snabbt få lönerna att dra iväg, men också priserna, i synnerhet på arbetskraftsintensiva produkter/tjänster som kräver låg eller ingen utbildning (tänk lager/logistik, transport, jordbruk).

Men saken är att även om Trump skulle införa säg något extremt som 100% tull på allt från Kina så skulle det fortfarande vara billigare att producera där. Även om kinesiska löner ökat snabbt senaste tio åren (Kinas accelererande demografiska katastrof är en historia för sig) så är de fortfarande långt lägre än amerikanska löner, även om man går på federala minimilönen på 7,25$.
Citera
2024-12-03, 20:12
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Jag är tveksam om det alls går.

Om detta skulle bli verklighet (och det tror jag verkligen inte det blir, av diverse anledningar), så skulle det ha katastrofal påverkan på amerikanska konsumenter på kort- och medellång sikt.

I skrivande stund är arbetslösheten (rikssnitt) 4,1% i USA, och deras totala arbetskraft (personer 18-65 år gamla) är ca 169 miljoner. Det skulle innebära att det finns ca 7 miljoner arbetslösa i USA.

Bara där kan man på rak arm säga att det skulle skapa brist på arbetskraft i USA om man deporterar 10 miljoner människor och det bara finns 7 miljoner arbetslösa. (Majoriteten av de deporterade är ju i arbetsför ålder).

Denna arbetskraftsbrist kommer snabbt få lönerna att dra iväg, men också priserna, i synnerhet på arbetskraftsintensiva produkter/tjänster som kräver låg eller ingen utbildning (tänk lager/logistik, transport, jordbruk).

Men saken är att även om Trump skulle införa säg något extremt som 100% tull på allt från Kina så skulle det fortfarande vara billigare att producera där. Även om kinesiska löner ökat snabbt senaste tio åren (Kinas accelererande demografiska katastrof är en historia för sig) så är de fortfarande långt lägre än amerikanska löner, även om man går på federala minimilönen på 7,25$.

Jag ser Trumps ekonomiska plan som ett riktigt experiment. Det vore kul om han lyckades. Fler länder kommer följa efter.

Jag tror detta kommer dock bli verklighet om man hade robotar som skötte allt. Men nu har USA inte det...än.
Citera
2024-12-03, 20:19
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Vissa grejer är en omöjlighet, jag tror inte USA vill ha jobb liknande att tillverka billig skit som säljs på Temu.

I alla fall inte till de villkor som skulle göra det lönsamt.

Gällande mer avancerade prylar så som bilar/chip så finns det både mer incitament och en belöning i form av kvalificerade arbetstillfällen.
Citera
2024-12-03, 20:28
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Trump vill:
  • Handelskrig mot Kina
  • Öka styrkan på Dollarn

Mycket svårt att göra.
Det mest frestande är att göra utländska saker dyrare, det med tull/skatt. Det är dock riskant då även USA -producerade varor ofta har komponenter/råvaror som kommer från utlandet och på så sätt ökar kostnaden.
Den andra risken är att när de utländska produkterna blir dyrare så ökar man priset på de inhemska (större vinst).

Öka dollarns värde: gör teoretiskt utländska produkter billigare. Men man vill ju inte köpa utomlands vilket ger den motsatta effekten som tull/skattehöjningen.

Deportera invandrare som gör skitjobben, betyder att ngn annan måste göra skitjobben. Lönerna går upp - kostnaden för att producera går upp.

För att göra landet produkter billigare:
1. Minska företagens skatter / kontra: mindre pengar i statskassan.
2. Sänk lönerna (men den som tjänar mindre kan köpa mindre, och det säljs mindre varor=kontraproduktivt)
3. Man kan lätta på miljör-reglerna (kostar mycket att producera "grönt")
4. Göra energin billig
5. Göra det enklare att driva företag: minska administrationen (reglers om ska uppfyllas).
Citera
2024-12-03, 20:29
Medlem
Citat:
Jag ser Trumps ekonomiska plan som ett riktigt experiment. Det vore kul om han lyckades. Fler länder kommer följa efter.

Jag tror detta kommer dock bli verklighet om man hade robotar som skötte allt. Men nu har USA inte det...än.

Jo, det var det jag menade på kort- till medellång sikt. På lång sikt kommer det lösa sig, marknaden kommer anpassa sig på något sätt, men i synnerhet på kort sikt kan det nog bli riktigt jobbigt för dem.

Men vem vet. Mileis aggressiva experiment i Argentina verkar faktiskt få ungefär det resultat han hoppades på även om de lät helt galna på papperet.
Citera
2024-12-03, 20:29
Medlem
Glostrups avatar
För att göra inhemskt producerade varor billigare än samma varor som produceras i lågkostnadsländer måste Trump typ:
- Sänka minimilönerna
- Ta bort regleringar av arbetstid, och andra arbetarskydd
- Förbjuda fackförbund
- Belägga de aktuella varorna med importtullar
- Subventionera nya fabriker i USA (vilket egentligen höjer kostnaden på de inhemska varorna)
- Införa hårdare tullkontroller
- Sänka försäljningsskatten
- Sänka kraven på t.ex. miljö- och producentansvar
Citera
2024-12-03, 20:39
Medlem
Ondahamsterns avatar
Extremt låga löner eller rent slaveri är det som behövs till en början, helt enkelt USA måste följa samma exempel som Kina, Indien och Afrika

Absolut ingen säkerhet och politiker som inte ens låsas om att de bryr sig
Citera
2024-12-03, 20:42
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
För att göra inhemskt producerade varor billigare än samma varor som produceras i lågkostnadsländer måste Trump typ:
- Sänka minimilönerna
- Ta bort regleringar av arbetstid, och andra arbetarskydd
- Förbjuda fackförbund
- Belägga de aktuella varorna med importtullar
- Subventionera nya fabriker i USA (vilket egentligen höjer kostnaden på de inhemska varorna)
- Införa hårdare tullkontroller
- Sänka försäljningsskatten
- Sänka kraven på t.ex. miljö- och producentansvar

Han tänker ju införa detta.
Citera
2024-12-03, 20:43
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Extremt låga löner eller rent slaveri är det som behövs till en början, helt enkelt USA måste följa samma exempel som Kina, Indien och Afrika

Absolut ingen säkerhet och politiker som inte ens låsas om att de bryr sig

Trump har sagt att han vill inte sänka lönerna.
Amazon har redan infört slaveri.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in