2024-12-04, 10:58
Medlem
Diskutera kring artikel från expressen.
https://www.expressen.se/ledare/ann-...h%20strypgrepp.

Jag tror generellt att de flesta svenskar är helt oförstående och helt utan sympati för denna dom.

Jag reagerar lite på en del punkter som A-C skriver, att grunden till Sveriges långsamma respons är att detta begrepp är bruntvättat och därför stöttas inte förändring politiskt, stämmer verkligen detta?

Vilket parti skulle det vara?

Vilka parti jobbar för att lösa problemen?
Citera
2024-12-04, 12:10
Medlem
Ja, det har varit svårt att få till vettiga reformer mot hederkultur och förtryck.

Jag tror så här på ett ungefär:

Man uppfann begreppet kulturrasism då SD angrep främmande folks kulturer snarare än deras hudfärg och genuppsättning. Det gick inte att kalla det för traditionell rasism då det helt enkelt inte var så.

Med detta begrepp var man tvungen att likställa och jämställa all världens kulturer. De klassiska bilderna av den "universella människan" förändrades och man likställde kvinnoförtryck världen över som samma fenomen. Schuman s berömda tal om Talibaner är väl det främsta exemplet men generellt har man gjort så i breda lager.

Vi minns ju när Syrierna kom och hur välutbildade dessa skulle vara. Man trodde att en ingenjör från Syrien kunde jämställas med en svenskutbildad dito, med erfarenhet från svensk industri. Det vara samma liksom.

Jag tror att eftersom vi är en nation av samhällsvetare att man faktiskt tror att det funkar så, möjligen är en syrisk samhällsvetare att jämställa med en svensk, jag vet inte. Där finns ingen tradition, ingen kulturell överföring av trick och know-how.

Det är ingen skillnad liksom, och man har ju även med framgång drivit tesen om att även Sverige och svenskarna har heders- och klankultur.

Det har varit en intellektuell härdsmälta, en masspsykos, där de högutbildade samhällsvetarna har sysslat med grova härskartekniker. Om man sagt emot har man varit rasist helt enkelt och i värsta fall fått sin karriär och sitt liv förstört.

De värsta idiotierna har vi blivit kvitt, men vi har inte gjort upp med det som hänt. Det finns mycket vrede och vi skall inte glömma att det även finns en traditionell rasism. Så man har kunnat klumpa ihop de som påpekat att det finns avgörande kulturella skillnader med rasistiska flåbusar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in