Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 16:28
Medlem
Vad jag lärde mig för 20 år sen var att om man var fler än 7 så räknades man som fordon och skulle gå på höger sida.
Citera
Igår, 17:19
Medlem
Neksnors avatar
Ur Trafikförordningens 7 kapitel:
Citat:
1 § Gående på väg ska använda gångbanan eller vägrenen.
Om det inte finns någon gångbana eller vägren ska gående använda cykelbanan eller körbanan. Detsamma gäller sådana trafikanter som avses i 1 kap. 4 § andra stycket om gångbanan är smal eller utrymmet på den är begränsat på annat sätt eller om det finns andra särskilda skäl för det.
Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart ska dock färdas längst till höger om det är lämpligare.
De som går i grupp under uppsikt av en ledare eller i en procession ska om det är lämpligt använda vägrenen eller körbanans högra sida i färdriktningen. Om gruppen består av barn som går högst två i bredd, ska om möjligt gångbana, vägren eller cykelbana användas. Förordning (2018:1559).
Fokusera på sista stycket.
Citera
Igår, 17:37
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishproffs
Körde på 70-väg igår morse, tidigt typ kl 06.00

Helt otippad hinner jag ifatt 8 grönklädda som marscher på HÖGER sida av vägen. Killen längst bak med röd lampa på baksida kängan. Tur det, utan den var de osynliga i princip.

Snömodd o jävligt ute. Rattsurfa där och jag hade klippt allihopa.

Fråga 1: vad är det för dumt jävla befäl som riskerar livet på sina soldater att gå på dålig väg vid den tiden i dåligt väglag när folk kör stressade till jobbet i mörkret?

Fråga 2: ska inte.även kronans gossar gå på vänster sida av vägen, dvs möta trafiken?
De gjorde rätt.

En lite underlig regel absolut!

Hmm..rattsurfa? DET ska man ju däremot aldrig göra...(bra att du inte gjorde det..)
Citera
Igår, 20:02
Medlem
Dionysoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ur Trafikförordningens 7 kapitel:

Fokusera på sista stycket.
Intressant, där lärde jag mig något nytt. Skulle, om jag hade fått frågan, ha sagt att man går på vänster sida mot trafiken oavsett antal, men tydligen är regeln framskapad på fyllan.

Nu spelar det nog ingen roll. Idag lär man sig ingenting och de flesta går som vore de fordon. När jag är ute och går (ensam och ej i tropp), och möter folk (oftast ensamma människor utan grupp), går de allt som oftast på höger sida. Detta slutar ofta med ett "chicken race", vilket jag skulle bedöma i hälften av fallen slutar med att den andre kliver över på vänster sida och i de andra slutar med att vinguden knyter näven i byxfickan, förbannar förskolans misslyckanden och piggt med ett glatt "hej" tar svängen till höger om den okunnige.
Citera
Igår, 20:56
Medlem
Bluebeast72s avatar
Enligt mig som varit befäl har alla i tråden fel. Alla skall marschera i terräng vid sidan om vägen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in