• 1
  • 2
2024-12-06, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tashkent
Det kommer aldrig skatteverket övertygas om att som egenföretagare tillfälligt flytta till UAE utan att ha haft anställda där innan och börja ta ut lön, för att sedan komma hem igen. Sannolikheten är ca 99,9999% att all denna inkomst kommer beskattas i Sverige.

Hur ska SKV veta att bolaget i UAE är mitt? Det finns ingen kommunikation mellan UAE och EU så vett jag vet i dagsläget iallafall.
Citera
2024-12-06, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucasinv
Hur ska SKV veta att bolaget i UAE är mitt? Det finns ingen kommunikation mellan UAE och EU så vett jag vet i dagsläget iallafall.

De utbyter information sedan 2015.

https://www.regeringen.se/rattsliga-...-arabemiraten/
Citera
2024-12-07, 21:28
Medlem
Citat:
De utbyter information sedan 2015.

https://www.regeringen.se/rattsliga-...-arabemiraten/

Intressant, vad skulle hända ifall man har bolag i UAE och ett företagsskonto där som får in alla pengar men jag själv har inget personligt konto där/tar inte ut lön. Blir det ändå "olagligt"?

Bryr sig SKV om sådant? Vi pratar inga stora summor här (300k-500k om året i UAE vinster).
Citera
2024-12-07, 22:23
Medlem
Citat:
Intressant, vad skulle hända ifall man har bolag i UAE och ett företagsskonto där som får in alla pengar men jag själv har inget personligt konto där/tar inte ut lön. Blir det ändå "olagligt"?

Bryr sig SKV om sådant? Vi pratar inga stora summor här (300k-500k om året i UAE vinster).

Du kommer få identifiera dig i UAE med ditt pass om du ska öppna konto oavsett om det är för ditt företag eller privat. Så skatteverket kommer enligt avtalet få information att du har ett konto där och om de bedömer att det är inkomster du lika gärna hade haft i sverige när du är skriven här kommer du få skatta för detta här hemma.
Citera
2024-12-08, 00:55
Medlem
Citat:
Du kommer få identifiera dig i UAE med ditt pass om du ska öppna konto oavsett om det är för ditt företag eller privat. Så skatteverket kommer enligt avtalet få information att du har ett konto där och om de bedömer att det är inkomster du lika gärna hade haft i sverige när du är skriven här kommer du få skatta för detta här hemma.

Om jag registrerar bolaget i Dubai som arbetsgivare till mig samt betalar inkomstskatt + arbetsgivareavgifter, blir det då "lagligt"? Tänker jag undviker moms isåfall om jag skulle ta den vägen.

Eller kommer SKV ändå begära att man även betalar bolagsskatt? Funderar på att antingen ta den rutten eller bara starta ett AB här i Sverige.
Citera
2024-12-08, 02:43
Medlem
Citat:

Tänkte även på en annan sak, rapporterar UAE till SKV per automatik eller sker det endast på begäran? Och om SKV fick reda på att jag har ett bolag i UAE, vad händer då? Kommer de endast begära att jag betalar 20% bolagsskatt på dessa pengar eller blir det även skattetillägg? Nu menar jag inte personliga inkomster utan endast företagets inkomster.
Citera
2024-12-08, 09:54
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Tänkte även på en annan sak, rapporterar UAE till SKV per automatik eller sker det endast på begäran? Och om SKV fick reda på att jag har ett bolag i UAE, vad händer då? Kommer de endast begära att jag betalar 20% bolagsskatt på dessa pengar eller blir det även skattetillägg? Nu menar jag inte personliga inkomster utan endast företagets inkomster.

Sponsor?

Är det verkligen du själv som äger aktierna i bolaget, eller är det en "sponsor" som gör det?

Det kan hända att du drabbas av de s.k. CFC-reglerna (Controlled Foreign Company).

"För utländska juridiska personer med lågbeskattade inkomster, s.k. CFC-bolag, finns särskilda beskattningsregler. CFC-reglerna innebär att delägarna kan bli skattskyldiga för CFC-bolagets inkomster."

https://www4.skatteverket.se/rattsli....6/339197.html
Senast redigerad av trottwell 2024-12-08 kl. 10:14.
Citera
2024-12-08, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Sponsor?

Är det verkligen du själv som äger aktierna i bolaget, eller är det en "sponsor" som gör det?

Det kan hända att du drabbas av de s.k. CFC-reglerna (Controlled Foreign Company).

"För utländska juridiska personer med lågbeskattade inkomster, s.k. CFC-bolag, finns särskilda beskattningsregler. CFC-reglerna innebär att delägarna kan bli skattskyldiga för CFC-bolagets inkomster."

https://www4.skatteverket.se/rattsli....6/339197.html

Har ingen sponsor där, det behövs inte för "Free Zone" företag. Ja, jag skulle äga 100% av aktierna i bolaget. Frågan är ju hur allvarligt detta skulle vara, vi pratar om 500k-1 miljon i vinst per år för bolaget, sker informationsutbytet per automatik mellan UAE och SKV eller är det endast på begäran?

Och vad skulle hända ifall SKV får reda på det? Blir det endast bolagsskatt på vinsterna i UAE bolaget då eller blir det skattetillägg/annan straff? Har inga personliga tillgångar i UAE.
Citera
2024-12-08, 14:59
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Har ingen sponsor där, det behövs inte för "Free Zone" företag. Ja, jag skulle äga 100% av aktierna i bolaget. Frågan är ju hur allvarligt detta skulle vara, vi pratar om 500k-1 miljon i vinst per år för bolaget, sker informationsutbytet per automatik mellan UAE och SKV eller är det endast på begäran?

Och vad skulle hända ifall SKV får reda på det? Blir det endast bolagsskatt på vinsterna i UAE bolaget då eller blir det skattetillägg/annan straff? Har inga personliga tillgångar i UAE.

Har du läst länken i mitt inlägg som du citerar?

I den länken beskrivs det värsta som kan hända, om det kan bli frågan om skattetillägg eller annat straff känner jag inte till.

"CFC-reglerna innebär att delägarna kan bli skattskyldiga för CFC-bolagets inkomster."
Senast redigerad av trottwell 2024-12-08 kl. 15:12.
Citera
2024-12-09, 01:44
Medlem
Citat:
Om jag registrerar bolaget i Dubai som arbetsgivare till mig samt betalar inkomstskatt + arbetsgivareavgifter, blir det då "lagligt"? Tänker jag undviker moms isåfall om jag skulle ta den vägen.

Eller kommer SKV ändå begära att man även betalar bolagsskatt? Funderar på att antingen ta den rutten eller bara starta ett AB här i Sverige.

Du får ursäkta men dina kunskaper inom detta är så låga att du kommer sänka dig själv om du försöker ett upplägg med UAE utan att ha tänkt dig en stadigvarande verksamhet där. Och det du beskriver att betala skatter på inkomster i UAE, vad är då poängen med ett upplägg som bara kommer kosta dig mer pengar?

Citat:

Här kan du läsa om hur informationsutbytet går till..

https://www4.skatteverket.se/rattsli....6/378107.html

Troligtvis skickas automatiskt uppgifter ex vis från UAE att en svensk individ har ett engagemang men inga detaljer. Skatteverket kollar om det handlar om en person som är skatteskyldig i sverige, och kan då begära mer uppgifter från UAE vad det handlar om för engagemang, som bankkonto med saldo.
Citera
2024-12-09, 15:57
Medlem
Citat:
Du får ursäkta men dina kunskaper inom detta är så låga att du kommer sänka dig själv om du försöker ett upplägg med UAE utan att ha tänkt dig en stadigvarande verksamhet där. Och det du beskriver att betala skatter på inkomster i UAE, vad är då poängen med ett upplägg som bara kommer kosta dig mer pengar?

Här kan du läsa om hur informationsutbytet går till..

https://www4.skatteverket.se/rattsli....6/378107.html

Troligtvis skickas automatiskt uppgifter ex vis från UAE att en svensk individ har ett engagemang men inga detaljer. Skatteverket kollar om det handlar om en person som är skatteskyldig i sverige, och kan då begära mer uppgifter från UAE vad det handlar om för engagemang, som bankkonto med saldo.

Du har rätt, har inte mycket kunskap om just bolag i UAE och det är just därför jag frågar dig/er här på flashback. Men du har varit hjälpsam så tackar för svar!
Citera
2024-12-14, 05:06
Medlem
Undvik Svensk bank och behåll pengarna i UAE. Du kan fortfarande hyra och betala räkningar/utgifter i Sverige utan konstigheter med pengar du har utomlands. (Även Svenska räkningar).

Du kan ta ut lön skattefritt i UAE så du slipper nya 9% bolagsskatten och sedan skicka pengarna till t.ex. Wise/Revolut om du vill sprida ut tillgångarna som skall spenderas i Sverige. Jag antar att du har NBD eller någon av storbankerna i UAE, använd gärna inte ditt bankkort därifrån i Sverige då dessa loggas och kollas emellanåt.

SKV kommer äta upp din inkomst om du informerar dem om pengarna i utlandet - Gör inte det. Automatiskt informationsbyte sker inte mellan UAE/Sverige (även om det ska göras i praktiken). Startade och drev bolag i utlandet flera år innan jag utvandrade - Har även köpt tillgångar utomlands och betalat ca 36 Svenska månadshyror med inkomsterna.

När de väl registrerar dig som utvandrad blir du av med Mobilt bankid+Swish - Har du någon i din närhet som kan låna sitt Mobilt bankid till dig (man kan ha tre inloggningar på olika telefoner) så underlättar det för dig.

Fokusera på bolaget, skala upp din verksamhet och behåll vinsten utomlands. Kika på fastighetsmarknaden i UAE Kan rekommendera Azizi Riviera (secondary market och inte offplan) på Dubizzle.

Talar av erfarenhet - Bodde kvar i Sverige en tid innan jag utvandrade härifrån. Har varit det bästa jag gjort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in