Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-06, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkamHeart
Här är en omskrivning av din text:

Hej,

En berättelse om känslor: Året var 2021. Vi var ett gäng med både tjejer och killar.

Bland oss fanns hon – en kvinna, bara ett år äldre än jag, 30 år gammal. Vad jag inte visste då var att hon ogillade mig från första början och uppfattade mig som ointelligent.

Det dröjde tio månader innan hennes inställning förändrades. Vid en middag hemma hos mig kom hon fram tidigt, innan de andra gästerna hunnit anlända. Hon bad om ursäkt för sina tidigare tankar om mig och erkände att hon hade misstagit sig. Hennes ord var som en bekräftelse på att hon accepterade mig och ville bygga en vänskap. Det blev starten på en djupare relation, präglad av värme och ömsesidig respekt.

Samtidigt började jag hitta mig själv på ett nytt sätt. Sommaren 2022 fick jag ett jobb som kom att bli väldigt betydelsefullt för mitt självförtroende. Jag upptäckte mina styrkor och svagheter och fick höra uppskattning för hur trevlig och bra jag var med kunder. Det gav mig en insikt om att jag faktiskt hade en naturlig talang för att skapa positiva möten och relationer. Denna erfarenhet stärkte min tro på mig själv och mina förmågor.

Under denna period utvecklades min vänskap med "Jessica", som jag här väljer att kalla henne. Vi umgicks ofta, pratade och hade trevligt tillsammans. Hennes närvaro blev allt viktigare för mig.

Men saker började förändras. Våren 2023 förlorade jag mitt jobb, och sommaren samma år inledde en känslomässig kris. "Jessica" slutade höra av sig spontant och blev mer distanserad. När vi sågs kändes ingenting längre som förut.

Julen 2023 blev en ensam och sorglig tid. Vår vänskap, som en gång betydde så mycket, verkade nästan obefintlig. Jag försökte förstå vad som hade hänt men fann inga svar.

I början av 2024 var jag känslomässigt skör och fylld av inre sorg. Jag kunde inte förstå varför "Jessica" inte längre fanns där för mig, trots att jag fortfarande värdesatte vår relation så högt. När jag träffade henne i sociala sammanhang kände jag en mix av glädje och förvirring – ibland pratade hon med mig, ibland verkade hon helt ointresserad. Det gjorde mig osäker och sårbar.

Trots detta började året bra på andra sätt. Jag fick ett nytt jobb med bra lön och provision, och jag fick återigen uppskattning för mina arbetsinsatser. Jag kände mig omtyckt och värderad, men inombords ekade ändå en fråga: varför har jag inga vänner som "Jessica"? Varför är vår vänskap borta?

Idag arbetar jag mer flexibelt och försöker hinna med andra saker i livet. Jag deltog nyligen i ett projekt utanför jobbet där jag blev mycket uppskattad. Den känslan av erkännande är förstås glädjande. På många områden känner jag mig framgångsrik och beundrad.

Men inte där "Jessica" är. Där känner jag mig fortfarande som värdelös och ointelligent. Att hon ser mig som oviktig fyller mig med sorg. Det gör ont.

Läs på lite om BPD och narcissism, så hittar du så småningom ett svar.
Citera
2024-12-07, 04:54
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Ja så är det ju, är ju bara och kolla på skolbarn som kan mobba ut någon ny elev för att han eller hon avviker ifrån vad barnen anser är den accepterade normen i deras grupp. Typ som att ha en annorlunda dialekt eller fel kläder. Det vill säga ett selektivt/deselektiv beteende. Barn har ju även en mer ofiltrerad mänsklig natur och som ännu inte påverkats av vuxnas/samhällets moral och liknade. Så vill man se mänskligt beteende i sitt esse så borde man göra en fallstudie på en dagisklass utan inblandning av vuxna. Något som aldrig skulle göras i verkligheten men jag tror fan ungarna hade mördat varandra efter ett tag.

Vi människor är verkligen lustiga när våra grymma, naturliga instinkter står i konflikt med vår inlärda moraliska kompass. Jag ser det som en kamp mellan köttets lustar och samvetet. För att återkoppla till ämnet så är ju en del av vår natur att vi är automatiskt selektiva gällandes andra människor. Något mångas moral inte vill kännas vid som ett faktiskt fenomen i vårt beteende.

Nu svävade jag iväg som jag brukar, men har du några artiklar eller liknade om 2 minuters regeln?

Två minuter - länk (på engelska) -

https://medium.com/@emmassie32/first...e-9128f37864b4

....en länk till...

https://www.psychologicalscience.org...rst-impression

...den baseras på undersökningar från tidigt 1980-tal.
Senast redigerad av pn222jw 2024-12-07 kl. 05:03.
Citera
2024-12-07, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkamHeart
Här är en omskrivning av din text:

Hej,

En berättelse om känslor: Året var 2021. Vi var ett gäng med både tjejer och killar.

Bland oss fanns hon – en kvinna, bara ett år äldre än jag, 30 år gammal. Vad jag inte visste då var att hon ogillade mig från första början och uppfattade mig som ointelligent.

Det dröjde tio månader innan hennes inställning förändrades. Vid en middag hemma hos mig kom hon fram tidigt, innan de andra gästerna hunnit anlända. Hon bad om ursäkt för sina tidigare tankar om mig och erkände att hon hade misstagit sig. Hennes ord var som en bekräftelse på att hon accepterade mig och ville bygga en vänskap. Det blev starten på en djupare relation, präglad av värme och ömsesidig respekt.

Samtidigt började jag hitta mig själv på ett nytt sätt. Sommaren 2022 fick jag ett jobb som kom att bli väldigt betydelsefullt för mitt självförtroende. Jag upptäckte mina styrkor och svagheter och fick höra uppskattning för hur trevlig och bra jag var med kunder. Det gav mig en insikt om att jag faktiskt hade en naturlig talang för att skapa positiva möten och relationer. Denna erfarenhet stärkte min tro på mig själv och mina förmågor.

Under denna period utvecklades min vänskap med "Jessica", som jag här väljer att kalla henne. Vi umgicks ofta, pratade och hade trevligt tillsammans. Hennes närvaro blev allt viktigare för mig.

Men saker började förändras. Våren 2023 förlorade jag mitt jobb, och sommaren samma år inledde en känslomässig kris. "Jessica" slutade höra av sig spontant och blev mer distanserad. När vi sågs kändes ingenting längre som förut.

Julen 2023 blev en ensam och sorglig tid. Vår vänskap, som en gång betydde så mycket, verkade nästan obefintlig. Jag försökte förstå vad som hade hänt men fann inga svar.

I början av 2024 var jag känslomässigt skör och fylld av inre sorg. Jag kunde inte förstå varför "Jessica" inte längre fanns där för mig, trots att jag fortfarande värdesatte vår relation så högt. När jag träffade henne i sociala sammanhang kände jag en mix av glädje och förvirring – ibland pratade hon med mig, ibland verkade hon helt ointresserad. Det gjorde mig osäker och sårbar.

Trots detta började året bra på andra sätt. Jag fick ett nytt jobb med bra lön och provision, och jag fick återigen uppskattning för mina arbetsinsatser. Jag kände mig omtyckt och värderad, men inombords ekade ändå en fråga: varför har jag inga vänner som "Jessica"? Varför är vår vänskap borta?

Idag arbetar jag mer flexibelt och försöker hinna med andra saker i livet. Jag deltog nyligen i ett projekt utanför jobbet där jag blev mycket uppskattad. Den känslan av erkännande är förstås glädjande. På många områden känner jag mig framgångsrik och beundrad.

Men inte där "Jessica" är. Där känner jag mig fortfarande som värdelös och ointelligent. Att hon ser mig som oviktig fyller mig med sorg. Det gör ont.

"Seglen fly, och om den Enda
far förbi ombord vet ingen.

Svar på hjärtats vilsna undran,
fast så ofta spord, vet ingen.

Måsen vet en väg till vila.
Hjärtat, ovan jord, vet ingen."

(Frans G. Bengtsson)
Citera
2024-12-07, 06:15
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Två minuter - länk (på engelska) -

https://medium.com/@emmassie32/first...e-9128f37864b4

....en länk till...

https://www.psychologicalscience.org...rst-impression

...den baseras på undersökningar från tidigt 1980-tal.

Tack så mycket
Citera
2024-12-08, 13:26
Medlem
Jag har haft en bästa vän som betydde oerhört mycket för mig. Jag måste erkänna att jag kände en viss attraktion till henne. För ungefär två år sedan verkade känslorna vara ömsesidiga – något hon erkände under ett två timmar långt telefonsamtal igår kväll. Hon använde kanske inte ordet ”attraktion”, men sa att hon upplevde att vi var väldigt ”nära” under 2022.

Men saker förändrades. Jag började känna att vi gled ifrån varandra, och särskilt från sommaren 2023 märkte jag att något var annorlunda. Jag gick igenom en tuff period och var ganska ”kylig” generellt, men samtidigt kände jag att hon också var det. Det blev nästan som att vi påverkade varandra negativt.

Under hela 2024 har relationen mest inneburit emotionell smärta för mig. Det har framför allt handlat om att jag upplevt henne som svår att nå och ibland rent av undvikande.

Under gårdagens telefonsamtal berättade hon att hon helt enkelt har valt att ”gå undan”. Vi är fortfarande kompisar och kommer att ses i vår gemensamma verksamhet som träffas en gång i veckan, men det stannar där. Inget mer umgänge eller spontana möten.

Vi pratade om de fina stunderna vi hade 2022, när hon ofta tog initiativ till att ses, men hon sa att det inte kommer bli så igen. Hon gjorde också klart att hon inte tänker höra av sig för att ses framöver.

Hon nämnde att det är svårt att säga vad framtiden kan innebära – kanske ändras saker, kanske inte – men jag vågar inte tro på det.

I praktiken känns det som att vår vänskap är över.

När jag använde ordet ”farväl” stoppade hon mig och sa att det inte är ett farväl. Vi kommer fortfarande ses i verksamheten, och vi är vänner, men hon avslutade med: ”Jag har gått undan.”

Jag har alltid haft en rädsla och känning av att hon ville avsluta vänskapen. Det har gjort väldans ont. Men konstig nog att få det bekräftelsen ifrån henne om att hon faktiskt vill avluta vänskapen, även om hon säger att vi är ''vänner'' och ses i den gemensamma verksamheten, så tror jag ändå att hon vill avsluta det hela helt. Jag trodde det skulle göra väldigt ont. Men det gör det inte.

Redan igår kväll så kände jag fred. Jag trodde mer på att det var andrenalin.

Men nu känner jag fortfarande en befrielse.

Jag vill ju ändå att det skall bli som förut, att vi skall vara vänner och ses. Men det gör inte så ont, som jag trodde.

Jag har förvisso lite ont, men inte för ont. Mest befrielse, som sagt.

Hur kan det vara så?

Borde det inte göra väldigt ont?

Jag känner mig lite förvirrad över mina känslor av lugnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in