• 6
  • 7
2024-12-20, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Nobelprisvinnaren var nu i förorten!! Alltid något

Men det har väl pågått sen 80-talet? Att nobelprisvinnaren i litteratur besöker Rinkeby. Det är ju inget nytt.
Citera
2024-12-20, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Förstår inte varför du fastnat vid just Skärholmen. Hur många svenska ungar idag (som INTE är uppvuxna på bondgård) har mockat koskit? Eller klappat en ko? Druckit Gevaliakaffe? Vilka barn gör det? Jag har själv aldrig sett Sällskapsresan, tycker det verkar vara riktiga skitfilmer. Har inte heller läst 91:an på en toalett.

Har skummat genom tråden och det känns som att TS romantiserar sin egen barndom grovt. Och missat att samhället utvecklats, det har kommit "nya grejer" som är intressanta för dom som är barn och unga idag. Tiden står inte still. Det bara är så. Det gör inte nutiden sämre. Hur gammal är du TS för du resonerar som en gammal gubbe som fastnat i en tid.

Det är lite dumt att utgå från att ens egna referenser är allmängiltiga och appliceras på alla. Och anse att det är dåligt att folk (barn i det här fallet) inte har koll på det du själv har koll på. JAG har inte ens koll på det du tar upp, och jag är 35.

Jag är 37 och tillochmed min brorsdotter som är 10-år har sett sällskapsresan och sett 91:an Karlsson tidningar på toaletten hos sin farmor och farfar.
Citera
2024-12-20, 22:44
Medlem
Citat:
Jag är 37 och tillochmed min brorsdotter som är 10-år har sett sällskapsresan och sett 91:an Karlsson tidningar på toaletten hos sin farmor och farfar.

Så din brorsdotter ska alltså vara representativ för alla 10-åringar i hela landet? Vad märkligt att du(!) och din brorsdotter delar vissa referenspunkter. Man skulle nästan kunna tro att ni är familj.
Citera
2024-12-20, 23:13
Medlem
Citat:
Så din brorsdotter ska alltså vara representativ för alla 10-åringar i hela landet? Vad märkligt att du(!) och din brorsdotter delar vissa referenspunkter. Man skulle nästan kunna tro att ni är familj.

Svar ja

Jag anammar kultur som svenska barn gjorde på 60-talet såsom att läsa lill-fridolf och spelar bordhockey. Jag vet vem Tage Erlander var.
Citera
2024-12-21, 10:41
Medlem
Citat:
Svar ja

Jag anammar kultur som svenska barn gjorde på 60-talet såsom att läsa lill-fridolf och spelar bordhockey. Jag vet vem Tage Erlander var.

Men då har du ju valt det själv. You do you och allt det där. Men du kan ju inte förvänta dig att dagens barn, oavsett ursprung eller bostadsort, ska leva som barn på 60-talet och ha alla populärkulturella referenser från 60-talet. Det är 2024 nu. Tror du barnen på 60-talet refererade till lekar, spel, böcker, kändisar som var aktuella år 1855?
Citera
2024-12-21, 12:13
Medlem
Citat:
Men då har du ju valt det själv. You do you och allt det där. Men du kan ju inte förvänta dig att dagens barn, oavsett ursprung eller bostadsort, ska leva som barn på 60-talet och ha alla populärkulturella referenser från 60-talet. Det är 2024 nu. Tror du barnen på 60-talet refererade till lekar, spel, böcker, kändisar som var aktuella år 1855?

Leif Silbersky dog igår, jag minns honom trots att jag inte var född då han var verksam under 60-80 talet. Mina föräldrar och farföräldrar däremot har berättat om honom, Palmemordet och Christer Pettersson.

Dessa somaliska kvinnor som har bott i Sverige i 25-30 år kanske minns Anna Lind och Hallen och Heavy.
Citera
2025-01-29, 07:45
Medlem
- Vet de om vem Carolina Kluft är?
- Läser de Bamse?
- Kollar de på Barnkanalen?
- Har de någon aning vilka superkrafter Obelix har?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in