2024-12-05, 23:04
Medlem
Jag har en idé om att tillverka ett eget kitt för att träna på att stoppa livshotande blödningar. Det finns färdiga kitt som länken nedan: https://fernonorden.se/produkter/sju...n-stb-komplett

Problemet är bara att dem är orimligt dyra. Så jag vill prova göra en egen variant och behöver eran hjälp med tips och idéer på hur jag ska lyckas med detta.

Jag tänkte gjuta antingen min arm eller mitt ben i alginat bara för att få grundformen. Billigt och enkelt att jobba med.

Steg 2 är jag lite kluven i hur jag ska göra. Antingen fyller jag formen med ljusmassa (stearin) där jag lägger ett silikonrör i formen. Då har jag ett ben med en genomföring där jag kan gröpa ur och skapa en djup sårskada. Av detta får jag ett ben av stearin med en sårskada och en genomföring för att kunna pumpa fejk blod till såret.

När jag är klar med designen av stearin så gör jag en ny form i alginat av stearinbenet med det färdiga såret och rörgenomföringen. Då har jag en färdig form klar för att tillverka slutprodukten. Silikon skulle vara för mjukt att jobba med, så lite mer åt hård gummi/mjuk plast skulle vara att föredra då den kommer utsättas för hårda tag när man ska packa med kompresser eller applicera tourniquet.(osäker på vad jag ska använda för medel för att få till de materialet).

Siliconröret som leder till såret kan man koppla till en tryckspruta eller handpump för att få fejk blodet att pulsera till såret.

Ett annat alternativ är att jag fyller formen från mitt ben med vanligt silicon och gröper ur ett sår och en kanal för siliconröret. Men då kommer den nog bara hålla för ettpar - 3 övningar om ens de 🤔.

Någon som har en bättre lösning eller tips på hur jag skulle kunna få fram ett bra resultat? 😁
Senast redigerad av Raido 2024-12-05 kl. 23:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in