2024-12-09, 11:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej men det är ju just därför det är så viktigt att man tar till sig vetenskapen och värderar den.

För det är ju lika fel att bara sitta på sin kammare och bara tycka att vetenskapen har fel.

Vill man påstå att nåt är fel får man faktiskt sätta sig in i fältet och de metoder man använder för sin forskning.
Ja, precis, men som du skrev i ditt första inlägg: det stora flertalet på FB är inte alls på den nivån av förståelse för hur forskningen egentligen arbetar, hur fakta, antaganden, hypoteser och teorier etableras i vetenskapliga texter och undersökningar. De går på vad de har läst i skolböcker eller tidningsartiklar och tror sen att det är liktydigt med "vad forskningen vet".

Jag skulle tillägga att många här inte ens är intresserade av hur forskningen arbetar, de vill bara ha snabba metoder för att kunna täppa till käften på sina motståndare i en tråd.

(Ja, jag är oförskämt öppen med att jag anser mig vara mer bildad och bättre informerad än flertalet här på FB)
Citera
2024-12-09, 11:12
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Man ber dem ange vilket arbete som ligger till grund för det man påstår, läser igenom arbetet och sedan anför vad som är fel i problembeskrivning eller metod, etc, för den artikel de säger sig stödja sig på.

Du kan ju inte bara sitta och tycka att det är fel. Du måste veta.

Du tror att en användare som medvetet ljuger om fakta, kommer att bemöda sig att besvara ett inlägg om begäran om källa? 😂

Jag tror inte du förstår så mycket.
Citera
2024-12-09, 14:03
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Du tror att en användare som medvetet ljuger om fakta, kommer att bemöda sig att besvara ett inlägg om begäran om källa? 😂

Jag tror inte du förstår så mycket.
Nej men sådana är ju inte nåt att bry sig om; deras värld är ju inte större än flashbacks ankdamm.
Citera
2024-12-09, 14:05
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, precis, men som du skrev i ditt första inlägg: det stora flertalet på FB är inte alls på den nivån av förståelse för hur forskningen egentligen arbetar, hur fakta, antaganden, hypoteser och teorier etableras i vetenskapliga texter och undersökningar. De går på vad de har läst i skolböcker eller tidningsartiklar och tror sen att det är liktydigt med "vad forskningen vet".

Jag skulle tillägga att många här inte ens är intresserade av hur forskningen arbetar, de vill bara ha snabba metoder för att kunna täppa till käften på sina motståndare i en tråd.

(Ja, jag är oförskämt öppen med att jag anser mig vara mer bildad och bättre informerad än flertalet här på FB)
Ja, precis, där är vi helt ense.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in