2024-12-07, 13:08
Medlem
Som sagt, vilken är den bästa kaveln, och till vad?
Vi har ju en klassisk kavel, en rulle med ett genomgående skaft. Denna rulle kan ju vara i trä eller sten.
Sen finns kaveln utan skaft/handtag, och är oftast i sten.

Vad är fördel och nackdel med de olika?
Jag har aldrig använt nåt annat än den klassiska trä/trä, men funderar på skaftlös i marmor istället.
Citera
2024-12-07, 13:43
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Som sagt, vilken är den bästa kaveln, och till vad?
Vi har ju en klassisk kavel, en rulle med ett genomgående skaft. Denna rulle kan ju vara i trä eller sten.
Sen finns kaveln utan skaft/handtag, och är oftast i sten.

Vad är fördel och nackdel med de olika?
Jag har aldrig använt nåt annat än den klassiska trä/trä, men funderar på skaftlös i marmor istället.

Vad ska du ha den till? Alltså vilka slags degar ska du kavla? Är det kornmjölsdegar till tunnbröd och pepparkaksdeg måste du ha genomgående skaft, annars får du inte kraft nog att kavla tunt. Ska du göra en enstaka pajdeg kan du använda den kavel du föreslår. Så antingen tänker du praktiskt och använder den med genomgående skaft du har, eller så tänker du designmässigt och köper en marmor som är rätt oanvändbar men snygg.
Citera
2024-12-07, 14:05
Medlem
DauXs avatar
Växte upp med en gammal hederlig i trä men skaffade sedan en i marmor (med "pinne") och vilken skillnad. Det behövs mycket mindre kraft och man rullar bara utan att behöva trycka. Fungerar också mycket bättre när det är något kallt som behöver kavlas (exempelvis smördeg) då den är naturligt sval.

Ser dock inte vinsten med en helt i sten utan "pinne". Vad vinner man med en sådan? (Genuin undran.)
Citera
2024-12-07, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Vad ska du ha den till? Alltså vilka slags degar ska du kavla? Är det kornmjölsdegar till tunnbröd och pepparkaksdeg måste du ha genomgående skaft, annars får du inte kraft nog att kavla tunt. Ska du göra en enstaka pajdeg kan du använda den kavel du föreslår. Så antingen tänker du praktiskt och använder den med genomgående skaft du har, eller så tänker du designmässigt och köper en marmor som är rätt oanvändbar men snygg.

Just idag, pepparkaka då.
Men annars är det nog mest pizzadeg jag kavlar.

Som inlägg ovan, marmor och med genomgående skaft?
Jag känner nog mest att kaveln jag har idag känns lätt och rapplig. Men det kanske är inbillning.
Citera
2024-12-07, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Växte upp med en gammal hederlig i trä men skaffade sedan en i marmor (med "pinne") och vilken skillnad. Det behövs mycket mindre kraft och man rullar bara utan att behöva trycka. Fungerar också mycket bättre när det är något kallt som behöver kavlas (exempelvis smördeg) då den är naturligt sval.

Ser dock inte vinsten med en helt i sten utan "pinne". Vad vinner man med en sådan? (Genuin undran.)

Som jag skrev i ett annat inlägg, jag kavlar mest pizza. Och det jag märker är att jag inte känner att jag får ner kraft och tryck. Så jag trycker ofta på kaveldelen och rullar på den istället för med handtagen/skaftet.
Därav att jag funderar på en kavel utan skaft.
Citera
2024-12-07, 14:24
Medlem
IRMEs avatar
Citat:

Snygg kanske? Ev. är de lättare att förvara?
Citera
2024-12-07, 14:25
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Som jag skrev i ett annat inlägg, jag kavlar mest pizza. Och det jag märker är att jag inte känner att jag får ner kraft och tryck. Så jag trycker ofta på kaveldelen och rullar på den istället för med handtagen/skaftet.
Därav att jag funderar på en kavel utan skaft.
Genom att bara byta till en gjord i sten (med "pinne") så tror jag du uppnår mycket. Att kavla pizzadeg fungerar jättebra, tycker jag, utan att behöva trycka på kaveln (till skillnad mot trävarianten).

Citera
2024-12-07, 18:28
Medlem
Citat:
Genom att bara byta till en gjord i sten (med "pinne") så tror jag du uppnår mycket. Att kavla pizzadeg fungerar jättebra, tycker jag, utan att behöva trycka på kaveln (till skillnad mot trävarianten).

Jag blev just påminnd om att handtaget är spräckt på den jag har, så jag ska nog köpa en ny. Med skaft, fast med rulle i marmor.
Citera
2024-12-07, 21:36
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Jag blev just påminnd om att handtaget är spräckt på den jag har, så jag ska nog köpa en ny. Med skaft, fast med rulle i marmor.
Låter som en riktigt bra idé.
Citera
2024-12-08, 00:19
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Just idag, pepparkaka då.
Men annars är det nog mest pizzadeg jag kavlar.

Som inlägg ovan, marmor och med genomgående skaft?
Jag känner nog mest att kaveln jag har idag känns lätt och rapplig. Men det kanske är inbillning.

Kan det vara att du har en för smal träkavel, och det är därför du inte får kraft? Bageri/konditorikavlar (och tunnbrödsbakningskavlar) är tjockare och bredare så du får plats för händerna, knogarna och kan ge tryck. Kanske söka dig till en storköksaffär för att hitta din kavel?
Citera
2024-12-12, 12:09
Medlem
Nu har jag köpt en ny kavel.
Rusta hade rea, halva priset på marmor-artiklar. 75 spänn.

Får se nästa gång jag bakar hur värdelös den är, men den kan ju inte vara sämre än en i trä med trasigt skaft, så...
Citera
2024-12-12, 19:33
Medlem
Sladdarens avatar
Har en i trä och en i plast
Så vitt jag vet har man använt trä i 1000 år och ingen klagade då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem