Citat:
Ursprungligen postat av
MpunktM
Ja, det stämmer. Visst går det att hacka telefoner med, men zero-day exploits är allt som oftast reserverade för statliga aktörer med tillgång till Pegasus och liknande.
Personligen bryr jag mig inte nämnvärt om någon ser mitt ansikte. Det är trist att allting övervakas, inklusive nättrafik, men en tröst är att datan i huvudsak hanteras av automatiska system och inte människor. Men vill någon på NSA se vad jag sysslar med så är det bara att kolla upp. Snowdens läckor har väl beskrivit vad underrättelsettjänsterna är kapabla till. Och det finns ingen anledning att tro att det är bättre idag. Tvärtom lär tekniken och intresset för att övervaka ha utvecklats exponentiellt.
Av vad jag sett så kopplas dessa automatiska system till civila inom den personbaserade underrättelsinhämtningen även känt som HUMINT typ informatörs och angiverinätverk. Ofta säkerhetsavtalsskrivna anställda vid vanliga myndigheter som individuellt ges befogenheter i måltavlavlots närområde som att få titta vid hemlig kameraövervakning.
Total outsourcning av säkerhetstjänsten alltså och för att röra till det ytterligare har 15 myndigjeter rätt att bedriva egen säkerhetstjänst i Sverige. En del av outsourcningen skyddas även av journalistlagarna så man låter såna som Acta Publica driva den milliära underrättelsens åsiktsregister med samtliga dokument över alla medborgare från 600 myndigheter.