Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil.Lundin
Tack för återkoppling -- kajor är det!
Första gången jag lade märke till många svarta fåglar uppe i trädkronorna var för max 10 år sedan. Och inte alls så stora flockar.
Är det möjligen någon som minns om kajor samlades i väldigt stora flockar redan för 50 år sedan?
Jag kan inte minnas det. Men jag spanade mest på annat...
Att kajor (ofta tillsammans med råkor) samlas i stora grupper för gemensam övernattning är inget nytt fenomen. Arten har gynnats kraftigt av kulturlandskapets och städers utbredning, men det har knappast påverkat bestånden under senare årtionden. Däremot så torde det finnas lokal kajkultur, det vill säga det kan säkert variera över tid var i en stad det är poppis att samlas exempelvis.
Ett känt tillhåll för kajor är Uppsala där tiotusentals individer kan samlas om kvällarna. Stora grupper är vanliga i städer som omges av slätter med åkrar, fält och betesmark. Men kajan är en typisk opportunist och kan med sin intelligens och nyfikenhet hitta utkomst i många olika miljöer.
En sak jag frapperas över, är att i dessa enorma nattsamlingar som skränar runt i ett till synes kaos, uppträder individerna som livslånga par med mycket starka band. Det är också så att individuella kajor i samlingarna ofta tillhör en mindre och över tid bestående social grupp i vilken fåglarna känner varandra som individer.
Det finns flera förslag på vilka fördelar beteendet att samlas i stora skaror för övernattning medför, men vad som fäller avgörandet vet man nog inte.