Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2024-12-23, 17:24
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Det du inte förklarar är att utländska bolag bygger vindkraftparker i Sverige och exporterar elen ned i europa, gärna på kyrkans mark för då får kyrkan in pengar ?

Och så köper bolagen in all materiel från Kina och vi svenskar står här med byxorna nere och har inte fått sälja en endaste skruv...

För övrigt vet vi att katter m.m tar småfåglar m.m
Ja men det handlar ju inte om vindkraft.
Vindkraft sänker elpriset i Sverige.
Citera
2024-12-23, 18:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-12-04
det är ju elbörsen som styr priset inte bolagen.

Du som privatperson "råkar ut" för elbolagens "courtage" när du köper från elbörsen. Alltså en fördyring utav elpriset, det är i många fall bara några öre, men ändå.
-Det är därför som jag ställde frågan.
Citera
2024-12-23, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du som privatperson "råkar ut" för elbolagens "courtage" när du köper från elbörsen. Alltså en fördyring utav elpriset, det är i många fall bara några öre, men ändå.
-Det är därför som jag ställde frågan.
Du pratar om påslagen utöver elpriset det kan vi inte göra något åt. Alla bolag har påslag det är så dom gör sina vinster.
Citera
2024-12-23, 19:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Vadå teoretisk resonemang?

Appen lägger ihop vad varje timne skulle kostat och delar det med antal timmar i månaden. I november var spotpriset i snitt 70 öre exklusive moms för den förbrukning jag hade. Att jag inte har valt timpris har inget med saken, det är det faktiska spotpriset.

Samma här, men 72 öre i mitt fall, tror att jag har "miljömärkt el" för familjefridens skull. (Min sambo tycker att "det är för klimatets skull". -Ja, se fruntimmer..)
Citera
2024-12-23, 19:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-12-04
Du pratar om påslagen utöver elpriset det kan vi inte göra något åt. Alla bolag har påslag det är så dom gör sina vinster.

Javisst. Det var därför jag ställde frågan. Det är bra med tips i tråden, om någon hittar en bättre "deal". Några öre hit eller dit kan betyda pengar..
(Jag är född "snål", det är bara som det är...)
Citera
2024-12-24, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigra2005
Fast spotpriset är ju inte det man ska kolla på. Utan vad man själv får för pris från tex Skellefteå Kraft.
Det är ju femtioelva påslag ovanpå spotpriset.

Och nej. Det är inget bolag som säljer elen till dig som betyder ”…vi har inga påslag på spotpriset…” till 100%. Dom ger liksom inte bort elen till samma pris som dom får köpa det för.

Aldrig påstått det heller, utan jag skrev just vad spotpriset är, då det är samma för alla oavsett elbolag.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in