Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2024-12-12, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Men hur ska scammern kunna knappa in konto-nummer om scammern inte är inloggad har du tänkt dig?

Ja du, det kanske är första steget där kvinnan loggat in scammern?
Citera
2024-12-12, 21:37
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Ja du, det kanske är första steget där kvinnan loggat in scammern?

Jag får inte ihop det längre, alla banker har väl QR-kod-verifiering om man loggar in på annan enhet? Det är ju omöjligt att lösa det på distans.

Sen att hon sitter där och är inne sitt Bank-ID och matar in kod åt någon annan minst tre gånger då, utan att komma vidare nu vad hon själv hade för ärende, är ju helt obegripligt.

Man sitter ju inte i sitt Bank-ID och nöjes-signerar liksom.
Citera
2024-12-13, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Man swishar till .............. namn på mottagaren.
Man anger belopp............

Kan du förklara hur man blir lurad?

Oavsett vilken app, hemsida, bankkontor du håller på med, så signerar du enligt vad som anges INUTI Bank-id.

Nej, jag kan inte förklara hur bedragarna bär sig åt, men uppenbarligen lyckas de göra fejkade appar och sidor som ser riktiga ut. Det finns ju exempel där hackare via telefon kan komma åt bank-konton på distans så fort nån loggar in. Kanske tjejen loggade in för att se om hennes pengar från försäljningen kommit in för att hon skulle bekräfta att köpet/försäljningen var igenom och så fort hon gick in på sitt konto kunde bedragarna ta hennes pengar. Hon behövde inte bekräfta någon annans namn eftersom hon tog emot pengar och inte swishade till nån annan.
Citera
2024-12-13, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Varför ska kvinnan logga in sig själv?
Du hittar ju på detta steg själv.
Hon har loggat in en främling och tillåtit denna överföra pengar.

När man skickar pengar till en ny mottagare så måste man gödkänna detta via bankID
t.ex skulle jag föra över pengar till dig nu, måste jag godkänna att jag vill lägga till "Verderia" som en ny mottagare i mitt bankkonto
När jag sedan för över pengarna igen så måste jag återigen godkänna överföringen

Det är ju just det jag menar - i varenda steg så står det på BankID vad hon godkänner
Det är inte möjligt att bli lurad, om man inte är extremt korkad..

Det som hänt är typ detta
Email eller privatmeddelande via appen till kvinnan "Grattis, din kavaj blev såld! klicka här för att godkänna överföringen"
Sedan blir man "lurad" till en hemsida("app") som ser likadan ut som den vanliga.

Men kruxet är fortfarande att man måste godkänna dessa 3 steg som jag nämnde ovan, det går inte att kringgå.

Kvinnan skickade inte pengar till nån, hon tog emot pengar från en försäljning.
Om kvinnan bara loggar in på sitt konto för att se om hon fått pengar från försäljningen så behöver hon inte ha nåt mottagarnamn eller nåt annat, hon bara loggar in som man gör men hon går rakt ifrån den fejkade Vinted-appen till sitt bak-id och på så vis kan bedragarna få tillgång. Exakt hur de gör detta vet inte jag, jag har bara hört att hackare kan hacka på distans även via telefon.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in