Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-12, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Svitt jag vet har man redan ndrat kryptering s de inte ska kunna knckas av kvantdatorerna.

Dessa datorer kan tydligen prestera vldigt bra p ngra f srskilda berkningar, men r samtidigt urusla p andra berkningar. Lite som IT motsvarigheten till den autistiska mannen i filmen Rain Man.

S en kryptering behver antagligen bara modifieras att ven innehlla element som en kvantdator r usel p, fr att bli oknckbar.
Det man gjort r att implementera "forward secrecy" som innebr att man inte kan spara avlyssnad kommunikation fr att sedan dekryptera den i framtiden nr fungerande kvantdatorer eventuellt blir tillgngliga, men man anvnder fortfarande RSA vid handskakningen, vilket gr att den som skulle ha tillgng till en fungerande kvantdator redan idag skulle kunna utfra man-in-the-middle attacker.
Senast redigerad av WbZV 2024-12-12 kl. 02:12.
Citera
2024-12-12, 09:01
Medlem
Kundalinis avatar
MIT frklarar p ett fredmligt enkelt stt de grundlggande stten en kvantfysik skiljer sig frn en konventionell dator:

https://www.technologyreview.com/201...computing/amp/
Citera
2024-12-12, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
MIT frklarar p ett fredmligt enkelt stt de grundlggande stten en kvantfysik skiljer sig frn en konventionell dator:

https://www.technologyreview.com/201...computing/amp/

Det verkar vldigt svrt att greppa vad det r Google egentligen har lyckats skapa med Willow. Det kablas ut som en vrldsnyhet och lften om enorm berkningskraft. Men r det ett kommersiellt chip som gr att kpa och anvnda, eller finns det fortfarande en massa if:s and but:s? Om jag har en massa miljarder, kan jag d knacka p hos Google och komma hem med ett Willow chip? Hur bra r det egentligen? Det pratas mycket om att kvantdatorer har problem med stabilitet och r svra att anvnda, har de lyckats tmja detta? Nr tror ni att vi kan se det frsta Willow-chippet i drift?

P din lnk kan man lsa:

Citat:
so far, researchers havent been able to generate more than 128 standard qubits (see our qubit counter here). So were still many years away from getting quantum computers that will be broadly useful.

Men detta skrevs 2019, r det detta Google har lyckats med?
Citera
2024-12-12, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det verkar vldigt svrt att greppa vad det r Google egentligen har lyckats skapa med Willow. Det kablas ut som en vrldsnyhet och lften om enorm berkningskraft. Men r det ett kommersiellt chip som gr att kpa och anvnda, eller finns det fortfarande en massa if:s and but:s? Om jag har en massa miljarder, kan jag d knacka p hos Google och komma hem med ett Willow chip? Hur bra r det egentligen? Det pratas mycket om att kvantdatorer har problem med stabilitet och r svra att anvnda, har de lyckats tmja detta? Nr tror ni att vi kan se det frsta Willow-chippet i drift?
Vad jag kan frst r det samma trams som Google krt med frut fr att f tidningsrubriker.

Man konstruerar en krets som i princip bara kan generera vrdelsa slumptal. De genererade slumptalen har dock en frdelning som beror p kvantmekaniska fenomen. Att generera slumptal p en vanlig dator med samma frdelning r dock mycket svrare eftersom man d frvntas behva simulera de kvantmekaniska fenomenen, vilket tar tid p en vanlig dator. S det man lyckats stadkomma r allts en maskin som kan generera skrp med vissa egenskaper trillioner gnger snabbare n en vanlig dator kan generera skrp med samma egenskaper. Dremot kan samma maskin frmodligen inte gra ngra berkningar alls som r till ngon praktisk nytta.
Senast redigerad av WbZV 2024-12-12 kl. 19:37.
Citera
2024-12-12, 20:48
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix

P din lnk kan man lsa:

Men detta skrevs 2019, r det detta Google har lyckats med?

Detta ligger lite ver min fattningsfrmga men jag tror att de lyckats uppn kad stabilitet genom ett strre antal qubits.

Men data publicerades vnlig Nature, vilket ju innebr att det r helt och hllet p grundforskningsniv fortfarande. Det kom ven nn studie detta eller frra ret
Dr man lyckats teleportera information och ven dr var det inte i nrheten av nt kommersiellt eller i
Nrtid applicerbart.

Men utvecklingen gr sinnessjukt snabbt nu
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här