Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2024-12-12, 22:31
Medlem
CC75s avatar
Här är Simon Sineks syn på en sådan situation. Ligger i linje med vad många andra här har sagt. Själv håller jag med helt och hållet.

https://www.facebook.com/reel/507399395520713

// CC
Citera
2024-12-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulco
Några år ifrån men hyfsat nära samma ålder. Hon ser väldigt bra ut. Men var med om andra saker i livet som gjorde henne väldigt stressad och deprimerad bara 1-2 månader innan hon fick kontakt med den här personen.

Väldigt typiskt... Han både drogs till och utnyttjar hennes sårbarhet och det hon var med om.

Troligen presenterade han sig som en "räddare i nöden" i början, då var han trygg och fin. När hon fastnat kom den riktiga sidan fram.
Citera
2024-12-12, 23:19
Medlem
MrB00ZEs avatar
Håller helt med vad en annan användare har sagt, om hon inte visar att hon vill ha hjälp med att lämna honom kan du inte hjälpa henne, det är omöjligt.

Förstår att hon kan tro på att han verkligen kommer skära sig om hon inte umgås med honom för att hon låter extremt förälskad i honom och då brukar man inte tänka helt rationellt.

Ärligt talat vet jag inte om jag har någon lösning på hennes problem, detta är en extremt komplex situation men jag tror att det kommer bli bättre med tiden.
Citera
2024-12-13, 00:13
Medlem
Citat:
Några år ifrån men hyfsat nära samma ålder. Hon ser väldigt bra ut. Men var med om andra saker i livet som gjorde henne väldigt stressad och deprimerad bara 1-2 månader innan hon fick kontakt med den här personen.

Ah så 30-35 och "fit" och "normal" liksom. (Jag dömer ingen här, men tendensen att folk med mer alternativ look har lite hjärnspöken är ju påtaglig)... Är det barn i bilden?
Citera
2024-12-13, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cruel-Town
Ah så 30-35 och "fit" och "normal" liksom. (Jag dömer ingen här, men tendensen att folk med mer alternativ look har lite hjärnspöken är ju påtaglig)... Är det barn i bilden?

Fast dömer är ju exakt det du gör. Dömer de som utsätts istället för den som utför och de som bidrar i misshandeln med hot och skitprat.

Varje tråd som tar upp liknande får kommentarer som dessa och det är himla trist.

Vem som, normala och vettiga personer också kan drabbas. Ofta de snälla med stor empati eftersom förövare som den man (kvinnor finns också) ts beskriver vill ta ifrån andra det de själva saknar.
Citera
2024-12-13, 16:00
Du kan be henne att läsa på den här sidan och se om hon känner igen sig: https://varningstecken.n.nu/

I övrigt kan du nog inte göra så mycket.
Citera
2024-12-14, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Fast dömer är ju exakt det du gör. Dömer de som utsätts istället för den som utför och de som bidrar i misshandeln med hot och skitprat.

Varje tråd som tar upp liknande får kommentarer som dessa och det är himla trist.

Vem som, normala och vettiga personer också kan drabbas. Ofta de snälla med stor empati eftersom förövare som den man (kvinnor finns också) ts beskriver vill ta ifrån andra det de själva saknar.

Nej, jag dömer inte alls. Jag konstaterar ett faktum. "Himla trist" är när folk inte kan erkänna att det finns uppenbara mönster hos stora delar av grupper med specifika attribut.
De tenderar också att genom att ha ett känslomässigt djup i kombination med t.ex. tidigare trauman ha alldeles för stort hjärta och skygglappar. HÖGST relevant.

Jag FÖREDRAR dessutom okonventionella tjejer, med alternativ stil osv. Så nej, jag dömer inte ett jävla dugg, håll käften.
Citera
2024-12-14, 23:56
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
En vän till mig som har väldigt bra liv med bra jobb och härlig familj m.m. har träffat en 40 årig man för ungefär ett år sen som är otroligt manipulativ utav sig. När dom träffades sa hon att han var så otroligt charmig, vältalig, snäll och gav henne blickar som att hon skulle vara ensam i universum. Problemet som fanns var att han kunde bli arg på småsaker ibland och saker hon inte ens förstod varför han blev arg, han gick då i början iväg och stängde in sig eller liknande. Men annars var dom som själsfrände och hade samma drömmar och samma sätt att se på livet och framtiden osv osv.

Det har sedan visat sig att han både är alkoholist, arbetslös, bostadslös och har skulder i mängder. Men då han ger henne sådan otrolig kärlek så väljer hon att inte se det och alla hans lögner och förstår inte varför alla i hennes närhet som både psykologer (som jag tror hon bara berättat lite för), polis och vi hennes vänner säger att hon borde fly honom. Han ljuger som sagt var extremt mycket för alla i sin närhet och lurar av både sin familj och sina vänner pengar helt empatilöst då det inte ens spelar någon roll vilken sits dom sitter i, pengar som han sedan använder för att köpa alkohol. Men då han är så otroligt vältalig, charmig och extremt bra på att ljuga är det ingen som märker av det. Om hon försöker sluta träffa honom eller inte får höra av honom en dag säger hon att hon blir så deprimerad, hela världen blir grå och allt känns värdelöst utan honom. Hon har slutat träna och slutat träffa sina vänner och sin familj och hon har börjat ljuga extremt mycket bara för att kunna åka till honom utan att någon ska veta om det.

Hon har försökt att göra slut på riktigt en gång, då bröt verkligen helvetet lös. Han började skicka bilder på hur han skar sig i armen och sa att det var hennes fel att han skar sig, och om hon inte ringer upp honom kommer han ta livet av sig, han hotade även att ringa hennes jobb om hon inte ringde honom m.m. Och det fungerar galet nog, hon fortsätter prata med honom och blir indragen i hans nät på nytt. Han har även fått sina vänner att höra av sig till henne och berätta hur risig hon är för att hon gör så mot honom. Han har även pratat väldigt mycket skit om henne för sin egna familj och vänner.

När hon väl vill säga något allvarligt till honom kan ett sådant telefonsamtal ta upp till 4-5 timmar där hon tillslut inte fått något sagt utav det hon ville, utan hon kommer ifrån samtalet med att han är så underbar och att dom ska fortsätta. När han dricker (vilket han gör nästan dagligen) och ibland även annars kan han bli otroligt aggressiv utav sig och till och med slängt ut henne mitt i natten en gång då dom hade ett gräl, det var minusgrader och utan telefon/pengar, sen på morgonen säger han att det är hennes fel för att hon var så aggressiv och hade ljugit, och efter ett tag tar hon på sig allt. Allt från att han skärt sig till vad som helst så säger hon att det är hennes fel att han reagerade som han gjorde då hon hade gjort fel eller ljugit om något.

När dom pratar en vanlig vardag i telefonen (dom är inte sambos än utan han bor inneboende hos en vän) så kan han vara jättetrevlig på morgonen för att sedan efter någon timme vara väldigt arg och irriterad utav sig för vad som helst.

Dom slutade dock prata med varandra under några månader då han blev inlagd på ett hem, under den här tiden var hon väldigt deprimerad och tyckte absolut inget i världen var skoj. Tyvärr fick dom dock kontakt efter 2-3 månader och hon åkte dit för att träffa honom, hon tyckte han då var så uppstyrt och var igen den mest underbara människan på jorden. Och han erkände många utav alla lögner han hade dragit när han var onykter och hur allt började med att han börja dricka. Det sjuka är att det i efterhand har kommit fram att det var en lögn om varför och när han började dricka.. fanns inte ens någon anledning att ljuga om det utan var bara en lögn. Han började även dricka någon dag efter att han blev utskriven från hemmet vilket han döljer att han gör för alla.

Hon kan säga att hon inte förstår varför hon träffar honom, att hon måste vara dum i huvudet som fortsätter och att hon vill komma där ifrån. Men så fort dom ens säger ett ord till varandra så är hon helt fast på nytt. Men hon säger också att även om han behandlar andra dåligt så ser hon inte det själv för att hon tycker hon blir så bra behandlad och han har aldrig försökt att få några pengar av henne.

Hon har nu åkt dit igen (och ljög om det) och sagt i efterhand att hon ska vara där i en vecka för att se om hon kan lyckas se det alla andra sett. Dom har tidigare som längst träffat varandra 1-2 dagar innan under det här året som gått. Men jag blir tokig på att försöka förklara för henne att det är omöjligt att kunna se något under bara en vecka men hon vägrar att lyssna och vägrar att prata med mig i telefon eller svara på mina frågor utan hon skriver bara korta sms. Hon tycker dom har det så mysigt när hon är där så länge hon lägger all energi på att prata med honom och vara nära honom. Om hon te.x. behöver jobba så kan han surna till och bli arg på henne för att hon inte umgås med honom.

Jag vet inte hur jag ska kunna hjälpa henne, vad är det för fel på både honom och henne? Hur kan allt vara så osynligt för henne men så synligt för alla andra? Det finns så mycket andra saker som också hänt men inlägget skulle aldrig ta slut om jag gick in på allt.
Han är sekten. Han är gud för henne. Att säga vad hon ska göra eller vad han är fungerar inte.

Du måste få henne att tänka med sin egen hjärna. Du får ställa massa frågor eller en i taget. Var ska du bo någonstans... vem ska betala? Då fattar hon till slut att hon inte har råd till något och sedan vidare med alla andra ämnen.
Citera
2024-12-15, 07:29
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
Det har sedan visat sig att han både är alkoholist, arbetslös, bostadslös och har skulder i mängder. Men då han ger henne sådan otrolig kärlek så väljer hon att inte se det

Det finns ingenting du eller någon annan kan göra så länge som hon väljer att vara tillsammans med honom trots att hon verkar vara fullt medveten om vad som pågår.

Det enda du kan göra är att visa att du finns där för henne och ta emot henne om hon någon dag skulle få nog och välja att lämna honom på riktigt.
Citera
2024-12-15, 07:56
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:

Jobbig situation för dig som vän. Förstår om du känner dig handfallen och maktlös. Du har dock försökt men det är svårt att nå fram till en person i hennes situation. Läs på om Trauma bonding".

Tyvärr är det inte alla som tar sig ur såna här destruktiva relationer med livet i behåll. Än värre blir det om barn dessutom kommer till världen.

Du måste samtidigt tänka på dig själv här. Du försöker stötta din vän men det kan inte bli på bekostnad av din egna hälsa.
Citera
2024-12-16, 23:06
Medlem
CC75s avatar
En kvinnas syn på hur man känner igen en varg...

Kort men sevärd. Jag undrar vad männen i din väninnans liv säger om situationen...

https://www.facebook.com/reel/3716243482020745

// CC
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här