Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-18, 13:25
Medlem
Tack
Citera
2024-12-19, 20:34
Medlem
Svartkrut ska packas hårt, oavsett om det är raket eller smällare.
Blixtljuspulver ska enligt lekturen hållas till 30% av volymen av cylindern. Jag måste erkänna att jag alltid hade svårt att hålla mig till det därför att det kändes som outnyttjad space. Gjorde många test och som företagare som vill få så mycket bang ur pengarna kanske det funkar, men som enthusiasts skulle jag köra med full, löspackad blixtljus.
Citera
2024-12-19, 20:43
Medlem
Du kommer att märka att när du vill göra raketer att de lätt blir smällare.
Så det är snarare svårare att göra raketer än smällare....
Båda ska vara packade.. men det är lvl 3 för dig just nu..
Citera
Igår, 17:27
Medlem
Svartkrut ska ligga löst och inte packas om man vill att det ska omsättas snabbt, vilket är kriteriet för att skapa en bra knall utan extrem fördämning/inneslutning.
Citera
Igår, 17:36
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lux-Et-Veritas3
Svartkrut ska packas hårt, oavsett om det är raket eller smällare.
Blixtljuspulver ska enligt lekturen hållas till 30% av volymen av cylindern. Jag måste erkänna att jag alltid hade svårt att hålla mig till det därför att det kändes som outnyttjad space. Gjorde många test och som företagare som vill få så mycket bang ur pengarna kanske det funkar, men som enthusiasts skulle jag köra med full, löspackad blixtljus.

Det ska inte alls packas i smällare. Det förstår du om du kikar på det rent reaktionsmässigt

Du vet ju att blixtljuspulver brinner fortare än svartkrut. Alltså hinner svartkrut över tid bygga upp mer tryck i cylindern än blixtljuspulvret som reagerar mycket fortare. Således vill du ha luftrum i smällaren du gör med svartkrut så att du bygger upp trycket och därigenom får en bättre smäll

Du vill ju optimera antändningen på hela svartkrutsladdningen så gott det går. Att det sen i kommersiella smällare ser packat ut beror på att det är ett rätt poröst krut. Du kan trycka till det, då får du en raket. Lyssna på Crazy Swede
Citera
Idag, 00:02
Medlem
Soul Patrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Det ska inte alls packas i smällare. Det förstår du om du kikar på det rent reaktionsmässigt

Du vet ju att blixtljuspulver brinner fortare än svartkrut. Alltså hinner svartkrut över tid bygga upp mer tryck i cylindern än blixtljuspulvret som reagerar mycket fortare. Således vill du ha luftrum i smällaren du gör med svartkrut så att du bygger upp trycket och därigenom får en bättre smäll

Du vill ju optimera antändningen på hela svartkrutsladdningen så gott det går. Att det sen i kommersiella smällare ser packat ut beror på att det är ett rätt poröst krut. Du kan trycka till det, då får du en raket. Lyssna på Crazy Swede

Exakt! Lyssna på Crazy Swede. Alltid! Det är alltid de bästa tipsen och
råden du kan få av nån. Ta vara på kunskapen från ett proffs som verkligen vet vad han snackar om,
och tacka honom för att han orkar och tar sej tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in