2024-12-14, 22:16
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Julian och hans klass har sagt detta? Han har alltså gett uttryck för att det är okej att vara manlig lucia men att man samtidigt inte får spexa med andra kulturer?
Inte vad jag vet, men vad det har med det här att göra vet jag inte. Jag har förstås rätt att kritisera vad han gör ändå.

Citat:
Din hypotetiska fråga rörde om SSAB förbjuder muslimer och judar att uttrycka sin religionsfrihet. Det strider mot grundlagen och skulle garanterat utgöra diskriminering. Eventuellt beroende på hur det är formulerat även utgöra hets mot folkgrupp. Jag är inget fan av lagen om hets mot folkgrupp, jag bara redogör för de hypotetiska juridiska omständigheterna.
Nej det handlar om att det skulle uppmana dem att inte göra det för att svenskar skulle kunna bli upprörda. Hur många sätt att försöka missuppfatta frågan har du?

Citat:
Jag kan inte se att Julian har hindrats från att utöva sin religion. Eller ens sin kulturtradition. Så vitt jag kan se är det här något som Julian själv vill och är nöjd med.
Jaha. För du en monolog.

Citat:
Jag svarade på det. Ja det tycker jag. Som jag sa tycker jag att ett dylikt tilltag är på samma nivå som att elda koranen. De stenkastande muslimerna framstod ju som fullblodsidioter. Några av dem sitter fortfarande på kåken för sitt kaos.
Tror du svarade om koranen.

Citat:
Men låt oss säga att de inte blivit våldsamma och istället bara gormat och skrikit. De hade fortfarande framstått som rena rama idioter. Vi beter oss nämligen inte så i Sverige för att någon eldar en bok. De får helt enkelt acceptera att det är fullständigt lagligt att elda koraner, biblar och flaggor i Sverige. Däremot är de inte tvingade att kolla på tramset. Ja jag tycker det är trams att elda koraner, och inget de borde ha uppmärksammat. På samma sätt som jag tycker Julian är tramsig och inte borde uppmärksammas.

Så absolut. Om nu Julian spelar bögig Mohammed så gör man bäst i att ignorera tramset. Det låter varken roligt eller underhållande. Och känns knappast som ett hot mot demokratin.
Vars står det något om koranbränningar i TS? Du tjatar om det men är egentligen rätt orelaterat. Men slutsatsen av det här, är att du anser att Julian inte borde ha gjort det. Att det var fel och trams av honom och tidningen skulle inte skrivit om det och man får kritisera det.

Citat:
Men du. SSAB har nu tydligen tyckt att man inte får säga god jul. Berätta nu vad det är Julian har sagt att man inte får? SSABs anställda blir ju drabbade på ett sätt som Julian inte har blivit drabbad. Det är liksom helt olika kontext. Och du ska självklart skapa en tråd om SSAB och deras kränkningar så kommer jag och svarar där.
SSAB har sagt att man bör undvika att säga God Jul, för andra kulturer kan bli upprörda. Det finns en tråd om det.

Men anledningen att jag tog upp det här, var för att fråga dig om du skulle se det på samma sätt, om SSAB sagt att judar och muslimer skulle undvika att benämna sina traditionella helger med namn, för svenskar skulle kunna bli upprörda och om man då skulle hånat de som protesterat. Jag har förstås förklarat tidigare varför jag tog upp det och vad det handlar om, men du verkar ha fått en plötslig hjärnblödning. För mycket blodförtunnande kanske.

Jag vet inte hur mycket text du lagt ned för att misstolka och undvika den frågan nu. Även i det här inlägget väljer du att misstolka. Du kunde förstås ha svarat direkt, så hade man kunnat gå vidare redan igår. Helt löjligt egentligen.

Vad jag reagerat på är att man säger att de är löjlig som kritiserar manliga lucior som prank. Det har inget med Julian som person att göra egentligen, som du av någon outgrundlig anledning vill får det till. Jag kritiserar ett sorts hat mot svensk kultur och att man sedan hånar de som protesterar mot sånt här. Men samma människor skulle inte håna andra kulturer om de protesterade mot nåt sånt. Så man är är inkonsekventa och därigenom, menar jag att man är rasister. Förstod du det? Håller du med mig?
Citera
2024-12-14, 22:23
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Jag försöker bara förklara för dig att kidsen i fråga vill just allra helst att du m fl ska starta trådar på flashback om deras fjanterier. Det är liksom hela grejen. Och du får för dig att jag hatar dig och nu är jag minsann rädd för dig. Vad har du för grandios självbild, människa?

Du får självklart skriva spaltmeter och skicka insändare hur mycket du vill i ren protest. Ingen försöker stoppa dig, inte ens jag. Jag bara berättar för dig att du tvärtom uppmuntrar till beteendet. Vilket låter lite som att det är precis vad du inte vill. Inget hat är inblandat. Ingen är rädd för dina åsikter om att det är jättejättedumt av Julian med mopedmustasch i Eskilstuna att klä ut sig till lucia.
Grabben har långt hår och det passar ju bra på en Lucia så att det överhuvudtaget blev en artikel i någon lokaltidning visar bara på nyhetsbrist. Nä han skulle ha målat ansiktet mörkbrunt och läpparna röda så hade riksmedia och vänstern skrikit ihjäl sig om blackface, rasism och garanterat fått in SD i det hela också.
Citera
2024-12-14, 22:52
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Inte vad jag vet, men vad det har med det här att göra vet jag inte. Jag har förstås rätt att kritisera vad han gör ändå.
Du vet själv inte vad SSAB har med Julian att göra?
Citat:
Nej det handlar om att det skulle uppmana dem att inte göra det för att svenskar skulle kunna bli upprörda. Hur många sätt att försöka missuppfatta frågan har du?
Och vad är det som Julian blivit uppmanad till? Eller menar du att Julian uppmanar någon?
Citat:
Men slutsatsen av det här, är att du anser att Julian inte borde ha gjort det. Att det var fel och trams av honom och tidningen skulle inte skrivit om det och man får kritisera det.
Det är bara du som känner dig hatad och förbjuden att kritisera saner. Jag försöker inte förbjuda ett skit. Jag förklarar bara att din kritik kommer få motsatt effekt. Men du får självklart göra som du vill. Om det är viktigt för dig rent prinipiellt att protestera, oavsett om konsekvensen är att varenda jävla gymnasium i fortsättningen kommer ha manliga lucior bara för att irritera dig ska du alldeles självklart kritisera hur mycket du vill.
Citat:
Vad jag reagerat på är att man säger att de är löjlig som kritiserar manliga lucior som prank. Det har inget med Julian som person att göra egentligen, som du av någon outgrundlig anledning vill får det till. Jag kritiserar ett sorts hat mot svensk kultur och att man sedan hånar de som protesterar mot sånt här. Men samma människor skulle inte håna andra kulturer om de protesterade mot nåt sånt. Så man är är inkonsekventa och därigenom, menar jag att man är rasister. Förstod du det? Håller du med mig?
Fast, när har Julian (jag vet inte om det är att jag använder hans namn på klassens tilltag som stör dig) hatat svensk kultur? Jag ser det inte riktigt faktiskt.

Att man driver med något innebär liksom inte att man hatar det. Komiker som driver med Trump eller Ulf Kristersson gör det för att de tycker att det blir roligt. Hur roligt det faktiskt är går ju att diskutera. Men det handlar inte om hat.

Sen förstår jag att du jättejättegärna helst vill att jag ska säga att jomen det är såklart bra och rätt att kritisera svensk kultur, men att man minsann inte får kritisera andra kulturer. Men det kommer jag inte säga. Eftersom jag tycker att det är oförargligt att driva med eller kritisera vilka kulturer man vill.

Sen beror det naturligtvis på vem som gör det. Om SSAB eller IKEA går ut med att ingen ska nämna muslimska traditioner eftersom Mohammed är en bögprofet så vore det ju självklart anmärkningsvärt och garanterat något som riksmedia hade granskat i botten.

Om Julian i Eskilstuna däremot klär ut sig till bögig Mohammed tycker jag mest det är pinsamt och fjantigt. Och man gör bäst i att inte uppmuntra honom genom att ge honom den uppmärksamhet han helst vill ha.

Vill jag förbjuda att man kritiserar Julians klass för manliga lucior och bögiga profeter? Nejdå, självklart inte. Men ha bara i åtanke att det kommer leda till än mer fjanterier.
Citera
2024-12-16, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Säg inte det. Finns en del arga i den här tråden.

Sen behöver det ju faktiskt inte vara så att de försöker göra något upproriskt. De kanske inte tyckte det var någon grej alls, och så var det någon tidning som snappade upp det.

Ja, här inne finns gott om kränkta snöflingor precis som vanligt. Men det går inte att komma ifrån att de här tonåringarna är så enormt töntiga.
Citera
2024-12-20, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Jag har nästan aldrig fel. Du kan läsa här t.ex:

https://notisa.com/Lucia.html
https://www.haggbyran.se/aktuellt/bl...ne-g62l9-jtcle

Det är tvärtom anknytningen till det katolska helgonet som är en efterkonstruktion. "Lussi" ansågs vara ond. Högst sannolikt var det kyrkan som smutskastade en äldre gudom. Freja är troligast.

I vilka äldre källor kan man läsa om detta? Artiklarna du länkar till säger inte var de fått uppgifterna ifrån.
Citera
2024-12-24, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Lucia är egentligen firande av Freja eller någon ännu äldre gudom under "kristen" täckmantel.

Manliga lucior var vanligt när traditionen återupptogs i slutet av 1700-talet. Här är en bild från 1875: https://www.kulturen.com/blogg/fotot...uppmarksamhet/

Otippat att grabbarna grus här inte kände till detta.

Kvinnorna skulle ju vara hemma framför spisen och deras hjärnor var väl inte tillräckligt avancerade för att gå och sjunga samtidigt, så självklart var Lucia manlig, något annat hade ansetts sjukt och omoraliskt.
Värst av allt hade ju varit att en kvinnlig Lucia kunnat få det att rycka i mäns baguetter.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2024-12-24 kl. 18:39.
Citera
2025-01-01, 21:07
Avstängd
AbstinentKanins avatar
Som vanligt ser en 18-årig vuxen man ut som ett litet barn. När ska vi låta män bli myndiga vid en senare ålder än 18?
Citera
2025-01-11, 15:26
Medlem
EpicUsernames avatar
Älskar hur kränkta fjantar blir av detta.
Citera
2025-01-11, 15:32
Medlem
Pinoputchins avatar
Vem bryr sig, jag har varit Lucia för 30 år sen, och jag är en man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in