Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-13, 17:34
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boober
Jag vet inte om det är koppar dragit in i huset. Det är bara ett uttag som är satt på väggen. När jag kopplar direkt in till datorn från uttaget får jag alltid korrekt hastighet. Kan det fortfarande ha en effekt?
Har du uttag i rummen så är det med största säkerhet fiber indraget i huset och då även rätt in i lägenheten. Fiberswitchen sitter i din lgh och brukar sitta uppsatt i en egen låda på väggen bredvid elskåpet. Kolla med hyresvärd eller brf om du är osäker.

Oavsett, det du beskriver säger att problemet ligger i routern och inte uttag/bahnhof/kablar, etc då du alltid får korrekt hastighet när du kopplar in direkt i väggen. Om du kan, testa med en annan router några dagar och se hur det går.
Citera
2024-12-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Har du uttag i rummen så är det med största säkerhet fiber indraget i huset och då även rätt in i lägenheten. Fiberswitchen sitter i din lgh och brukar sitta uppsatt i en egen låda på väggen bredvid elskåpet. Kolla med hyresvärd eller brf om du är osäker.

Oavsett, det du beskriver säger att problemet ligger i routern och inte uttag/bahnhof/kablar, etc då du alltid får korrekt hastighet när du kopplar in direkt i väggen. Om du kan, testa med en annan router några dagar och se hur det går.

Jag har bara ett enda uttag för utgående, har ingen switch. Det kan kanske vara koppar i såna fall.
Jag köpte en ny router just på grund av det här problemet och problemet fortsätter likadant som med den jag hade tidigare.
Citera
2024-12-13, 17:51
Medlem
Ful ghettolösning
schemalägg omstart av routern varje 3e dag eller vid behov
Citera
2024-12-13, 17:54
Medlem
När du mäter mot tjänsteleverantören, kör med Bredbandskollen, inte speedtest. sedan kan du testa köra ex Pingplotter när du upplever problem för att se var strypningen är, d¨är det bara pinga mot din tjänsteleverantör, då ser du hur dom routar signalen samt alla svarstider.

Har du avaktiverat allt som har med energibesparing och grönt internet i nätverksadaptern?

Prova byt DNS till 1.0.0.1, 1.1.1.1 eller 8.8.8.8 under egenskaper nätverk och egenskaper nätverkskort, sedan egenskaper Internet protokoll version 4

Prova pinga localhost i kommandotolken (kör/cmd), sedan skriv ping localhost, då får du ut svarstiderna i ditt nätverk.

Uppdatera routerns firmware.

Jag har själv haft liknande problem med min förra router ASUS den också, en AX58U, bytte den mot en AX82U, inga problem efter det.

Läser man på om routern i diverse forum bl.a reddit. är det många som har olika problem med den, däribland det felet du beskriver, i dessa fall har routern bytts ut mot ny, men hittar inget om det åtgärdade problemet.

Känn också om routern blir onödigt varm, för då kan routern börja trottla.
Senast redigerad av peckapecan 2024-12-13 kl. 18:46.
Citera
2024-12-14, 03:46
Medlem
Citat:
När jag kopplar direkt in till datorn från uttaget får jag alltid korrekt hastighet.

Då är problemet med hög sannolikhet din egen router, byt eller uppgradera den.
Citera
2024-12-14, 05:00
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
När jag går in i routerinställningarna trycker jag på Network Map, sen när jag trycker på Archer AX55 ikonen får jag upp informationen allra längst ner om "Ethernet status" Där är "Internet" porten strypt till 100mbps istället som resterande portar som är 1000mbps. Den porten som kallas är den jag har kabeln från väggen inkopplad.

Internet
100 Mbps
Full Duplex
LAN 1
1000 Mbps
Full Duplex
LAN 2
1000 Mbps
Full Duplex
LAN 3
---
LAN 4

Väljer jag något annat än Auto negotiation kopplar den inte upp sig överhuvudtaget. Har testat att ändra det till 1000mbps.

Jag hittade inte detta i min AX73 (AX5400) så jag ville kolla på tplinks emulator.
Din AX58 (AX3000) fanns inte med så jag testade AX6000.

https://www.tp-link.com/se/support/emulator/

Där ser det ut som du beskrev. Annat utseende. Den visar förhandlade hastigheter på portarna.
Kan det vara att AX58 är så ny så den behöver uppdateras?
Citera
2024-12-14, 06:49
Medlem
Har du öppnat och kollat nätverksuttaget? Har råkat ut för glapp i uttaget som kan ge märkliga fenomen. Annars får jag hålla med om att kabeldragningen på inkommande kabel in i bostaden är problemet. Gamla kablar är ett problem liksom kontakterna. Har du mätt kabeln med något verktyg? Du behöver komma åt båda ändarna av kabeln.
Citera
2024-12-14, 08:17
Medlem
Du får anmäla detta till Bahnhof igen, men vara tydlig med att felet troligtvis ligger i fastighetsnätet, så får Bahnhof sen kontakta stadsnätet eftersom dem är avtalspart mot stadsnätet och inte du, så får dem felsöka vidare.
Men som någon annan var inne på detta kommer ta tid då det inte kommer vara speciellt prioriterat eftersom du får ut även när du har problem får så pass mycket som 100Mbit, men inte så mycket att välja på.

Eftersom du först får länk på 1Gbit men som sen automatiskt går ner till 100Mbit så tyder det på på något fysiskt fel på antingen din utrsutning, stadsnätets utrustning eller däremellan och är ingen inställningssak, eftersom du provat byta router och nätverkskabel hos dig så är nästa steg att felsöka kablen mellan switchen i källaren och din lägenhet.
Citera
2024-12-16, 13:16
Medlem
Tack så mycket för alla tips! Får nog ta kontakt med Bahnhif igen.
Citera
2024-12-16, 14:32
Medlem
datalogs avatar
Det är inget tekniskt problem hos Bahnhof. Ethernet stödjer olika hastigheter och både din router och den på Bahnhofs sida pratar med varandra för att få till en så hög hastighet som möjligt. Är det störningar på kabeln så sänks hastigheten till en lägre nivå automatiskt.

Det kan även vara din router eller nätverkskabel som är sketen. Pröva att byta båda, eller kör med en annan kabel direkt in i datorn en vecka och se om det blir någon skillnad. Även nya kablar kan vara dåliga, så testa med helt andra kablar för att utesluta att problemet inte ligger där. Jag har råkat ut för precis samma sak och i mitt fall var det just kabeln som var problemet.
Senast redigerad av datalog 2024-12-16 kl. 14:34.
Citera
2024-12-17, 07:14
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Det är inget tekniskt problem hos Bahnhof. Ethernet stödjer olika hastigheter och både din router och den på Bahnhofs sida pratar med varandra för att få till en så hög hastighet som möjligt. Är det störningar på kabeln så sänks hastigheten till en lägre nivå automatiskt.

Det kan även vara din router eller nätverkskabel som är sketen. Pröva att byta båda, eller kör med en annan kabel direkt in i datorn en vecka och se om det blir någon skillnad. Även nya kablar kan vara dåliga, så testa med helt andra kablar för att utesluta att problemet inte ligger där. Jag har råkat ut för precis samma sak och i mitt fall var det just kabeln som var problemet.

Har du läst trådstarten?
Om du har det så läs igen.
Citera
2024-12-20, 21:33
Medlem
Megaforces avatar
Felet ligger nog på Bahnhofs sida och man bör felsöka där först. Skulle tro att det faktiskt är problem med fastighetsnätet och att man därför får paketfel som triggar en sänkning av hastigheten.

Eftersom man sällan kan läsa av paketfel etc i en hemmarouter så hade jag nog placerat en managerbar gb-switch mellan uttaget och router för att kunna se om det sker mycket paketfel, omsändningar etc samt när porten byter hastighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in