• 2
  • 3
2024-12-13, 23:35
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipsmonster1
Fick diagnosen ADHD fr ca ett r sedan d jag bodde i Sverige. Allting var klart s lngt att jag skulle f testa medicin, jag skulle bara gra ett blodprov innan. Fick ocks ett intyg p min diagnos p papper.
Flyttade sedan till Finland, och enligt psykiatrin i Sverige skulle det inte vara ngot problem att bara skicka ver alla journaler till dem, och sedan teruppta allt dr.
Det tog tid, men har nu varit till psykiatrin hr.
Det frsta damen jag trffade sa var att de inte anser att jag har ADHD, och inte kommer att ge mig den diagnosen i Finland. Detta p.g.a. mina fr hga pong i Weis (eller vad det dr "IQ-testet" heter) som jag gjorde under utredningen i Sverige.

Min frga r om de har rtt att bara ta bort en redan faststlld diagnos utan att sjlva utreda?

Blev vldigt besviken, fr nr jag fick diagnosen kndes det som att det fanns en frklaring till mina problem - jag blev lovad att f hjlp genom diverse kurser, f mer rttigheter till std i bde skola och arbete etc.
Ja, jag tyckte ox att det fr sknt att f p papper det don flesta pstod att jag hade i yngre dagar och en frklaring varfr man var som man var och inte blev som man skulle, typ..

Har ingen aning om hur det funkar i Finland men den som tog bort din diagnos p dom grunderna mste vara helt okunnig. Ganska knt att vi r smarta men gr bara korkade saker d och d.

Personen i frga borde lsa denna lnken https://www.additudemag.com/high-iq-...h-functioning/

Finns det ngot liknande som IVO?
Citera
2024-12-13, 23:35
Medlem
Congelados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipsmonster1
Fick diagnosen ADHD fr ca ett r sedan d jag bodde i Sverige. Allting var klart s lngt att jag skulle f testa medicin, jag skulle bara gra ett blodprov innan. Fick ocks ett intyg p min diagnos p papper.
Flyttade sedan till Finland, och enligt psykiatrin i Sverige skulle det inte vara ngot problem att bara skicka ver alla journaler till dem, och sedan teruppta allt dr.
Det tog tid, men har nu varit till psykiatrin hr.
Det frsta damen jag trffade sa var att de inte anser att jag har ADHD, och inte kommer att ge mig den diagnosen i Finland. Detta p.g.a. mina fr hga pong i Weis (eller vad det dr "IQ-testet" heter) som jag gjorde under utredningen i Sverige.

Min frga r om de har rtt att bara ta bort en redan faststlld diagnos utan att sjlva utreda?

Blev vldigt besviken, fr nr jag fick diagnosen kndes det som att det fanns en frklaring till mina problem - jag blev lovad att f hjlp genom diverse kurser, f mer rttigheter till std i bde skola och arbete etc.
ADHD har inget med IQ att gra.
Citera
2024-12-14, 00:48
Medlem
Sefiruzs avatar
Sluta tramsa dig med lkare och skit och sluta tyck synd om dig sjlv, lev som folk gjorde frr, folk inte gick runt och klagade p ADHD hela dagarna, vekling.
Citera
2024-12-14, 03:50
Medlem
HeroicDozes avatar
Hade alla med ADHD joggat en mil p morgonen s hade adhd frsvunnit, det har sprat ur med alla hitte-p diagnoser idag. Lkemedelsbolagen gr ett multum och folk kan f en urskt p papper som frklarar deras brister samt lagliga droger p recept. En deal mnga verkar vara njda mer.
Citera
2024-12-14, 04:59
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Vldigt f som klarar av adhd-medicin ett helt liv.

Struntprat. Sprit och knark klarar man av hela livet nda till slut i Finland. Lever och hjrta hller livet ut, oavsett vad man stoppar i sig.
Citera
2024-12-14, 05:02
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado

ven frvnande d Finland har hgre medel-iq n Sverige, det borde vara hgre chans att bli klassad som efterbliven som svensk i Finland n tvrtom, i snitt, och det r ju det man gr efter.
Citera
2024-12-14, 06:26
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Om man ska harmonisera fejkdiagnoser s blir alla jordens lnder lika frdummade.

Nja, d skulle ju idiotlnderna sticka ut.

Det vore ju farligt...

Tnk om vi fick svart p vitt att vissa folkslag r mer strda n andra och kan frmodas agera drefter...
Citera
2024-12-14, 06:41
Medlem
neomunaas avatar
Du kan f det utskrivet av en svensk lkare och f ngon mjlighet genom EU att kpa frn annat EU land n det du bor i. Minns inte exakt hur det funkar men det gr, gr genom EMA.
https://www.lakemedelsverket.se/sv/h...l-via-e-handel
https://fimea.fi/apteekit/verkkopalv...verkkopalvelut
De har inte tagit bort din diagnos men Finland har uppenbarligen inte samma journaler och DISM-V diagnoser som Sverige. Loggar du in p 1177 kan du g in p journalen och s ska det st att du har diagnosen.
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Nr jag var 13 s fick jag g igenom nn studie som sa jag hade 131 i IQ. r ganska bra p huvudtnk med matte och kod, r ven hyffsat konstnrlig och har producerarat musik i flera r. Men i logisk sjlvbevarelsedrift r jag helt vrdels och r helt klart ltt efterbliven trotts min IQ.
Senast redigerad av neomunaa 2024-12-14 kl. 06:50.
Citera
2024-12-15, 00:19
Medlem
Congelados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
ven frvnande d Finland har hgre medel-iq n Sverige, det borde vara hgre chans att bli klassad som efterbliven som svensk i Finland n tvrtom, i snitt, och det r ju det man gr efter.
Ni tycks ju inte frst tillstndet eller ens vad jag skriver r du efterbliven din finska zigenare?
Citera
2024-12-15, 14:10
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Struntprat. Sprit och knark klarar man av hela livet nda till slut i Finland. Lever och hjrta hller livet ut, oavsett vad man stoppar i sig.

Jas, ja jag blev vl svag d min familj lmnade Finland d.
Citera
2024-12-15, 17:43
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
ADHD r en bedmningsdiagnos och varierar otroligt mycket mellan lnderna:
https://worldpopulationreview.com/co...tes-by-country
r det inte mrkligt att Spanien har dubbelt s hg andel ADHD som grannarna Portugal och Frankrike?

Se'n innebr ju inte en diagnos att man skall stta in medicinering. Vissa saker fr man helt enkelt leva med, och lra sig hantera. Att 6% av alla svenska pojkar fr centralstimulerande medicin knns ju inte bra.
Du har rtt. Vissa blir nnu vrre av centralstimulerande medel i lngden d det r skadligt fr dopaminet att anvnda neurotoxiska preparat i lngden.

Ligger stort vinstintresse i detta, man ger diagnosen till alla mjliga idag, ven dom som knappt har det.

Citat:
Nu tror jag du r ironisk, men andra kanske inte kommer fatta det.
Mnga dr i frtid p grund av centralstimulerande medel. Det sliter ngot oerhrt p kroppen(man ser hur slitna amfetaminanvndare ser ut som efter ngra r, man ldras rekordsnabbt, och det r inte bara livsstilen utan drogen sliter mycket), organen, hjrnan men ven sjlen. Det r drfr metaamfetamin anses vara den vrsta drogen, mest skadlig och beroendeframkallande.
Amfetamin r en aning mindre skadligt men r nd vldigt ohlsosamt och inget man br stoppa i sig vare sig man har adhd eller inte. Mngas adhd blir vrre i lngden av amfetamin d det kommer att nedreglera dopaminet, har neurotoxiska effekter p det dopaminerga systemet, hjrnan. Det r horribelt fr hjrt och krlsystemet.

Finns mnga hllbara stt till att bli hjlpt mot add/adhd symptom som inte innebr att inmundiga ngra toxiska preparat. Ls p, och sluta blint tro att de sketna medicinerna som anvnds mot det r det enda som funkar(hade man inte tjnat enorma stlar tack vare det s hade man inte reklamerat skiten s mycket som man gr, inte heller hade det anvnts i samma utstrckning, samma sak med antidepressanter), nu nr jag provat en del annat naturligt mot adhd s vet jag att det finns bttre, mer skra och hlsosamma alternativ tillgngliga som funkar bttre, har frre biverkningar och r ven hlsosamma fr kroppen och hjrnan. Folk prvar ngot som r i dlig kvalit, inte r rtt doserat eller inte r biotillgngligt och tror det r ngot mg/icke fungerande, tyvrr r det s. Medan folk som finner rtt naturmediciner i hg kvalit, rtt dosering och r biotillgngliga samt passar ens neurosystem kommer det vara mer effektivt n frskrivna mediciner (har haft erfarenhet av bde och alla mina adhdsymptom frsvinner helt med rtt naturmedicin, allts jag blir mer fungerande n av ritalin eller elvanse, och slipper sdana biverkningar som ritalin/elvanse kan ge).

Citat:
Ursprungligen postat av HeroicDoze
Hade alla med ADHD joggat en mil p morgonen s hade adhd frsvunnit, det har sprat ur med alla hitte-p diagnoser idag. Lkemedelsbolagen gr ett multum och folk kan f en urskt p papper som frklarar deras brister samt lagliga droger p recept. En deal mnga verkar vara njda mer.
Mjo men trots adhd r s diffust idag s finns det verkligen folk som har anomalier inom hjrnan, dopaminet t.ex. och lider av svra koncentrationssvrigheter och hyperaktivitet. Men det r lngt ifrn alla som fr diagnosen, som idag verkar till stor del handla om att ge folk droger, f dom mer motiverade i och med mer dopamin av preparaten, kanske bortfrklaringar frn att vara lite annorlunda/ha vissa brister och massa pengar som lkemedelsindustrin tjnar.

Hade alla slutat missbruka sociala medier, internet, tit hlsosamt (dvs animaliska produkter, fisk, ktt, gg, frukter och ven grnsaker) och tit ngra kostillskott som enligt vetenskapen har vldigt bra egenskaper mot adhd s hade vi knappt hrt ngon att klaga p adhd. Nstan alla idag kan ngon gng uppleva adhd symptom, det betyder inte att alla mste ha den diagnosen. Finns saker som pekar p att inflammation kan frvrra symptom ocks.
Senast redigerad av EpicUsername 2024-12-15 kl. 18:06.
Citera
2024-12-20, 10:48
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jas, ja jag blev vl svag d min familj lmnade Finland d.

Din lever och ditt hjrta verkar fungera lite grann i alla fall, men var lugn, jag lovar att ditt hjrta kommer fungera livet ut!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in