Citat:
Ursprungligen postat av
HenAnnan
ADHD r en bedmningsdiagnos och varierar otroligt mycket mellan lnderna:
https://worldpopulationreview.com/co...tes-by-country
r det inte mrkligt att Spanien har dubbelt s hg andel ADHD som grannarna Portugal och Frankrike?
Se'n innebr ju inte en diagnos att man skall stta in medicinering. Vissa saker fr man helt enkelt leva med, och lra sig hantera. Att 6% av alla svenska pojkar fr centralstimulerande medicin knns ju inte bra.
Du har rtt. Vissa blir nnu vrre av centralstimulerande medel i lngden d det r skadligt fr dopaminet att anvnda neurotoxiska preparat i lngden.
Ligger stort vinstintresse i detta, man ger diagnosen till alla mjliga idag, ven dom som knappt har det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.J.Pilvikukka
Struntprat. Sprit och knark klarar man av hela livet nda till slut i Finland. Lever och hjrta hller livet ut, oavsett vad man stoppar i sig.
Nu tror jag du r ironisk, men andra kanske inte kommer fatta det.
Mnga dr i frtid p grund av centralstimulerande medel. Det sliter ngot oerhrt p kroppen(man ser hur slitna amfetaminanvndare ser ut som efter ngra r, man ldras rekordsnabbt, och det r inte bara livsstilen utan drogen sliter mycket), organen, hjrnan men ven sjlen. Det r drfr metaamfetamin anses vara den vrsta drogen, mest skadlig och beroendeframkallande.
Amfetamin r en aning mindre skadligt men r nd vldigt ohlsosamt och inget man br stoppa i sig vare sig man har adhd eller inte. Mngas adhd blir vrre i lngden av amfetamin d det kommer att nedreglera dopaminet, har neurotoxiska effekter p det dopaminerga systemet, hjrnan. Det r horribelt fr hjrt och krlsystemet.
Finns mnga hllbara stt till att bli hjlpt mot add/adhd symptom som inte innebr att inmundiga ngra toxiska preparat. Ls p, och sluta blint tro att de sketna medicinerna som anvnds mot det r det enda som funkar(hade man inte tjnat enorma stlar tack vare det s hade man inte reklamerat skiten s mycket som man gr, inte heller hade det anvnts i samma utstrckning, samma sak med antidepressanter), nu nr jag provat en del annat naturligt mot adhd s vet jag att det finns bttre, mer skra och hlsosamma alternativ tillgngliga som funkar bttre, har frre biverkningar och r ven hlsosamma fr kroppen och hjrnan. Folk prvar ngot som r i dlig kvalit, inte r rtt doserat eller inte r biotillgngligt och tror det r ngot mg/icke fungerande, tyvrr r det s. Medan folk som finner rtt naturmediciner i hg kvalit, rtt dosering och r biotillgngliga samt passar ens neurosystem kommer det vara mer effektivt n frskrivna mediciner (har haft erfarenhet av bde och alla mina adhdsymptom frsvinner helt med rtt naturmedicin, allts jag blir mer fungerande n av ritalin eller elvanse, och slipper sdana biverkningar som ritalin/elvanse kan ge).
Citat:
Ursprungligen postat av
HeroicDoze
Hade alla med ADHD joggat en mil p morgonen s hade adhd frsvunnit, det har sprat ur med alla hitte-p diagnoser idag. Lkemedelsbolagen gr ett multum och folk kan f en urskt p papper som frklarar deras brister samt lagliga droger p recept. En deal mnga verkar vara njda mer.
Mjo men trots adhd r s diffust idag s finns det verkligen folk som har anomalier inom hjrnan, dopaminet t.ex. och lider av svra koncentrationssvrigheter och hyperaktivitet. Men det r lngt ifrn alla som fr diagnosen, som idag verkar till stor del handla om att ge folk droger, f dom mer motiverade i och med mer dopamin av preparaten, kanske bortfrklaringar frn att vara lite annorlunda/ha vissa brister och massa pengar som lkemedelsindustrin tjnar.
Hade alla slutat missbruka sociala medier, internet, tit hlsosamt (dvs animaliska produkter, fisk, ktt, gg, frukter och ven grnsaker) och tit ngra kostillskott som enligt vetenskapen har vldigt bra egenskaper mot adhd s hade vi knappt hrt ngon att klaga p adhd. Nstan alla idag kan ngon gng uppleva adhd symptom, det betyder inte att alla mste ha den diagnosen. Finns saker som pekar p att inflammation kan frvrra symptom ocks.