2024-12-23, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxxhot
nej, vi finlandssvenskar är inga etniska svenskar. vi är, precis som alla andra människor i norden, ett resultat av folkvandringar och nybyggare, migrationer och historisk realpolitik. våra traditioner är en blandning av hedniska, nordiska, finsk-ugriska, samiska, judiska, katolska, protestantiska, romanska, europeiska, anglosaxiska, tyska, amerikanska etc etc etc och naturligtvis svenska precis som i nästan alla europeiska länder idag. sedan har vi såklart också egna mer lokala traditioner, och pan-finlandssvenska traditioner, vissa helt egna, vissa något modifierat av något annat, precis som inom varje land och varje landområde.

i denna smältdegel passa daniela perfekt som lucia.

och ni som säger att multikulti inte funkar, hur historielösa är ni? öppna en bok och håll käften.

Bla bla bla. Det du skriver kan sägas om alla folkslag på jorden, med undantag för typ sentineleser som varit isolerade sedan stenåldern och fortfarande lever på stenåldersnivå. Det gör inte att kulturer och folkslag upphör att existera, din absoluta nolla till halmgubbefäktare.

Jag har ingen orsak att tvivla på att du verkligen är finlandssvensk tyvärr. Jag känner två finlandssvenskar och de är enormt frustrerade över att så många finlandssvenskar är hjärntvättade missfoster som du, vägrar att lära er ett skit av Sveriges tragiska öde och istället försöker pracka på Finland detsamma. Men orsaken till att ni blivit sådana är ju samma multikulti-propaganda där som här och gör det inte mindre angeläget att bekämpa den, tvärtom.

Jag har läst massor av böcker och hittills aldrig hittat någon som övertygat mig om att multikulti i dagens bemärkelse någonsin varit fördelaktig för ett land. Och det kan inte du heller ge mig, så klart. Du kan komma dragandes med vallonerna på 1600-talet eller tyskarna på 1400-talet och tro att du har bevisat något annat än hur otroligt korkad du är, men det har du alltså inte. Det är inte samma sak eller ens i närheten av samma sak.
Citera
2024-12-25, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
men så dumt skrivet... du hittar på något utifrån någon bisarr PK-fantasi.
men vår historia har aldrig varit PK. Man är dum i huvudet om man tror man kan analysera och förstå historien genom dagens kalejdoskop av bisarr vänsterpolitisk identitetspolitik. DUM I HUVUDET...

Men snälla någon, försök åtminstone att komma med ett smart kränk.
Citera
2024-12-25, 22:08
Medlem
[quote=Threadkiller|90462005]Otroligt logiskt, tack för denna briljanta logik, o du logikens mästare. Vi vet ju alla hur kristendomen spridits av afrikanska missionärer och att många av helgonen egentligen var svarta. Säg mig nu hur många katolska länder med svart befolkning som fanns i början av 300-talet.

Inte för att det spelar någon roll egentligen, se ovan, men det är verkligen frapperande hur ni försöker trycka in hittepå-afrikaner i Europas historia.[/QUOTE

Betydligt mer logisk än dig din tönt. Det lär finnas betydligt fler svarta som är katoliker än det finns etniska finnar som är katoliker.
Citera
2024-12-25, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
1. Det som martinator skriver i inlägget nedanför ditt och jag redan försökt förklara upprepade gånger: Det sicilianska helgonet är underordnat, vi svenskar firar årets längsta natt, årscykelns vändning och ljusets återkomst, att från den dagen går vi mot ljusare tider. Lite bristande precision pga kalenderbytet för 300 år sedan, men likväl. Det fanns ett urgammalt firande förknippat med ljus och någon eller några (troligen kyrkomän) såg paralleller till ett katolskt helgon som var förknippat med ljus och tyckte att detta skulle införlivas i firandet för att ge det en kristen prägel, vilket folket accepterade därför att vi på den tiden var starkt kristna. Helgonet var sicilianskt men firandet är svenskt, långt äldre än kristendomen i Sverige och troligen äldre än helgonet självt (första skrivna källan är Prokopios på 500-talet, och det framgår att firandet av ljusets återkomst då redan var en fast rotad tradition).

2. Du får väl tro att Lucia inte är mytologisk om du vill. Att hedningar försökte släpa henne till ett horhus men då inte kunde rubba henne därför att Gud ingrep. Att de stack ut hennes ögon men Gud skänkte henne nya ögon. Väldigt få svenskar tror dock att detta är bokstavligt sant, ens bland de som är kristna. Det kanske fanns en historisk person som blev kristen, mördades därför att hon var orubblig i sin tro, och gjordes till ett helgon av kyrkan, vilket vi brukat ha viss respekt för, men resten är så klart lika mytologiskt som att åskan beror på att Tor kör sin vagn över himlen och slår ihjäl jättar med sin hammare.

3. Det är vår tradition och tanken att vi ska vara tvungna att utgå från att Lucia, om hon ens funnits i verkligheten, såg ut som en genomsnitts-sicilianare är absurd. Har man hittat på att hon fick nya ögon av Gud så finns det inget som hindrar oss från att hitta på att hon var blond.

4. Vilket vi inte ens gjort bara för att vi låter en halvmytologisk figur representeras av en blondin, det är inte samma sak som att säga att den representerade personen såg ut så.

5. Kravet på blondhet har aldrig varit strikt, det kanske inte ens varit en grej före någon gång i början av 1900-talet. Det som gör mig förbannad är när en massa idioter kommer och påstår att vi inte får göra så, att vi inte får hylla ett nordiskt skönhetsideal en jävla gång om året, antingen de sedan motiverar det med att vi är rasister, att de gissar att den påstådda historiska personen Lucia troligen inte var blond, eller att det är "deras" helgon. Kristendomen påstås vara en universalistisk religion och då firar vi helgonet hur fan vi vill, capisce?

6. Det blir inga större protester när en lite mörkare person från ett sydligare europeiskt land blir vald till Lucia. Antagligen därför att man lite halvt köper argumentet att "men Lucia var ju faktiskt sicilianare", och för att kravet på blondhet som sagt aldrig varit strikt. Det blir protester när man väljer en afrikansk (i detta fall halvafrikansk) Lucia därför att det vänder vår tradition helt uppochner och samtidigt skjuter argumentet "men Lucia var ju sicilianare" i sank. Sicilianare må vara den fenotypiska motsatsen till svenskar inom Europa, men de är fortfarande européer och liknar oss mer än de liknar afrikaner.

7. Hade det varit upp till mig hade vi dumpat helgonet helt och övergått till att fira Lussi utan kristna inslag alls. Men det är inte så traditioner fungerar heller. Det finns fortfarande många kristna i Sverige och som sagt har det varit inkluderande, på ett faktiskt lite fint sätt, att sekulära, kristna och hedniska svenskar kunnat förenas i en gemensam och älskad högtid.

8. Vem fan har sagt något om att se ner på italienare? Är du helt förryckt, människa?

Det sicilianska helgonen är inte underordnat. Lucia som det firas i Sverige nu har funnits i några hundra år (om jag tar i från tårna). Du har noll rätt till henne hur mycket du än upprepar det.

Huruvida det hon ska ha gjort eller inte är sant är ovidkommande, hon är en riktig historisk person på samma sätt som heliga Birgitta var en riktig person. Eller påstår du att bara för att hon har helgonförklarats så har hon plötsligt inte levt på riktigt och vem som helst kan behandla hennes existens som en jävla Marvelfigur?

Det är en ganska ny tradition som baserar sig på en ett italienskt helgon. Svenskar har som sagt noll rätt till henne. Tänk om ett annat land gjort något liknande med typ heliga Birgitta, då skulle du ha låtit helt annorlunda. Det passar att sig att förvanska historien när det är svenskar som gör det. Du kan inte hitta på vad du vill om en italiensk person fattar du väl.

Det är inte en halv mytologisk figur återigen. Vad är det med dig egentligen?

Hyllar ett nordiskt skönhetsideal med en syditalienskt helgon?? Plus att Lucia inte handlar om att hylla nordiska skönhetsideal utan att sprida ljus i mörker. Sen har utseendefixeringen och skeva rasister som dig fått för sig att ni kan förvanska historien.

Om du ska få fira hur du vill så får du göra just så, dumpa Lucia.

Den enda personen som är förryckt här är du. Men så står du och skriver rasistiska grejer om en ung tjej som inte gjort något annat än att bli vald till att klä ut sig till en siciliansk kvinna som helgonförklarats så jag borde väl inte förvänta mig något bättre.
Citera
2024-12-26, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Tänk om ett annat land gjort något liknande med typ heliga Birgitta, då skulle du ha låtit helt annorlunda.

Nej. Nej, det hade jag inte. Jag hade varit hundra procent lugn ifall italienarna haft en tradition där Heliga Birgitta skulle representeras av en brunett eller vad du nu vill. Helt och hållet och hundra procent upp till dem att göra vad de vill med sin tradition. Jag hade sett det som precis vad det i så fall varit, en hyllning till en svensk historisk person.

Citat:
Men så står du och skriver rasistiska grejer om en ung tjej som inte gjort något annat än att bli vald till att klä ut sig till en siciliansk kvinna som helgonförklarats så jag borde väl inte förvänta mig något bättre.

Vad är det jag skrivit om tjejen ifråga som du anser är rasistiskt? Jag har inga problem med att bli kallad rasist, men några personangrepp mot henne kan jag inte dra mig till minnes och det vore olikt mig.
Senast redigerad av Threadkiller 2024-12-26 kl. 03:01.
Citera
2024-12-26, 03:02
Medlem
Citat:
Det lär finnas betydligt fler svarta som är katoliker än det finns etniska finnar som är katoliker.

Och?
Citera
2024-12-26, 09:56
Medlem
Citat:
Men snälla någon, försök åtminstone att komma med ett smart kränk.
Men för guds skull - ”smart tänk”…
Försök komma med ett argument som inte är en meningslös PK-floskel.
Bara ett enda litet sakargument som inte är av typen ”rasism”, ”hitler” bla bla bla.
Hitler var för övrigt inte ens född när luciatågen började uppträda i Sverige i mitteln av 1700-talet. Det fanns för övrigt väldigt få svarta i landet vid den tiden… så det är inte någon långvarig tradition med svarta lucior. Folk verkar ha jävligt svårt att förstå vad kultur är, hur den uppstår och vad den har för betydelse. De flesta har någon form av kulturnihilustiskt förhållningssätt, korkat omedvetna om att varje människa i sig till mångt och mycket är en produkt av föregående generationers kulturutövande.
Citera
2024-12-26, 09:59
Medlem
Citat:
Det sicilianska helgonen är inte underordnat. Lucia som det firas i Sverige nu har funnits i några hundra år (om jag tar i från tårna). Du har noll rätt till henne hur mycket du än upprepar det.

Huruvida det hon ska ha gjort eller inte är sant är ovidkommande, hon är en riktig historisk person på samma sätt som heliga Birgitta var en riktig person. Eller påstår du att bara för att hon har helgonförklarats så har hon plötsligt inte levt på riktigt och vem som helst kan behandla hennes existens som en jävla Marvelfigur?

Det är en ganska ny tradition som baserar sig på en ett italienskt helgon. Svenskar har som sagt noll rätt till henne. Tänk om ett annat land gjort något liknande med typ heliga Birgitta, då skulle du ha låtit helt annorlunda. Det passar att sig att förvanska historien när det är svenskar som gör det. Du kan inte hitta på vad du vill om en italiensk person fattar du väl.

Det är inte en halv mytologisk figur återigen. Vad är det med dig egentligen?

Hyllar ett nordiskt skönhetsideal med en syditalienskt helgon?? Plus att Lucia inte handlar om att hylla nordiska skönhetsideal utan att sprida ljus i mörker. Sen har utseendefixeringen och skeva rasister som dig fått för sig att ni kan förvanska historien.

Om du ska få fira hur du vill så får du göra just så, dumpa Lucia.

Den enda personen som är förryckt här är du. Men så står du och skriver rasistiska grejer om en ung tjej som inte gjort något annat än att bli vald till att klä ut sig till en siciliansk kvinna som helgonförklarats så jag borde väl inte förvänta mig något bättre.
Självklart är det underordnat. Man tog en befintlig högtid och brandade om för att få folket med sig på det nya katolska tåget.
Kungar och kyrkor har gjort så i alla tider. Brandat om befintlig kultur för att vinna acceptans. Att du inte känner till det är ju ren okunskap från din sida.
Citera
2025-01-12, 00:51
Bannlyst
Hoppas nästa Lucia i Sverige är svart. Annars är SVT rasister
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här