2024-12-14, 11:07
Medlem
Kanonklass avatar
Hej. Undrar bara om någon med mer kunskap om växter kanske kan ge sin åsikt om min aralia mår bra? Bifogar bilder.

https://imgur.com/a/GKRVSmD
Citera
2024-12-14, 11:10
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Nja, tror det är lite torrt i luften. Spraya den eller duscha den då och då. Byt jord eller berika befintlig.
Citera
2024-12-14, 11:24
Medlem
Kanonklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nja, tror det är lite torrt i luften. Spraya den eller duscha den då och då. Byt jord eller berika befintlig.

Okej tack för svar. Ska spraya den. Vad menar du med torrt i luften?

Mvh
Citera
2024-12-14, 11:25
Medlem
Kanonklass avatar
Den är 12 år gammal förresten.
Citera
2024-12-14, 12:15
Medlem
Tycker den ser ganska okej ut med tanke på årstiden. Den skjuter till och med nya skott. Jag hade inte oroat mig.

Börja för i helvete inte byta jord eller ge näring NU. Vintern är viloperiod för 99% av våra krukväxter, då vill dom ha lite sparsammare med vatten och lugn och ro.
Citera
2024-12-14, 13:08
Medlem
Kanonklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Tycker den ser ganska okej ut med tanke på årstiden. Den skjuter till och med nya skott. Jag hade inte oroat mig.

Börja för i helvete inte byta jord eller ge näring NU. Vintern är viloperiod för 99% av våra krukväxter, då vill dom ha lite sparsammare med vatten och lugn och ro.

Okej! Nej den har inte fått näring på c.a 3 månader.
Tack för svaret. Den har varit med om mycket, det är därför jag ger den extra omtanke.

Mvh
Citera
2024-12-14, 13:16
Medlem
fin katt : )
Citera
2024-12-14, 13:32
Medlem
Kanonklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bismaerkt
fin katt : )

Hon säger Tack :-)
Citera
2024-12-14, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonklas
Okej! Nej den har inte fått näring på c.a 3 månader.
Tack för svaret. Den har varit med om mycket, det är därför jag ger den extra omtanke.

Mvh

Vänta med näringen till våren.
Om du vill bry dig om den lite extra så se till att den får bra med ljus under vintern, dvs komplettera med belysning, det är den finaste presenten man kan ge sina krukväxter i december I övrigt verkar du ta hand om den bra!
Citera
2024-12-18, 19:09
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Vänta med näringen till våren.
Om du vill bry dig om den lite extra så se till att den får bra med ljus under vintern, dvs komplettera med belysning, det är den finaste presenten man kan ge sina krukväxter i december I övrigt verkar du ta hand om den bra!
Instämmer! Växten skjuter skott men har inte så mycket ljus att den bildar kraftiga mörkgröna blad.

Ljus behövs för fotosyntesen så växten av luftens koldioxid kan bilda cellulosa-fibrer.
Med dålig belysning blir det ljusgröna taniga skott.

Jag har extra-belysning på tre av mina plantor, på Bacopa monnieri, ashwaganda (medicinalväxter) och en doftpelargon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in