Halloj!
Innan ni säger att jag ska kontakta Skatteverket så har jag redan gjort det, jag har aldrig fått ett tydligt och korrekt svar. Jag ska pröva lyckan här på flashback också.
I grund och botten handlar det om utdelning på ett utländskt bolag (UAE). UAE-bolaget har drivits från Sverige och det har bara en aktieägare som äger alla aktier.
Vad jag har förstått så omfattas bolaget av CFC-reglerna (
https://www4.skatteverket.se/rattsli....6/339197.html), vilket tekniskt sett innebär att eftersom bolaget har haft fast driftställe i Sverige så kommer det att beskattas som ett svenskt bolag.
Skatteverket säger att skattesatsen skulle vara desamma som att driva en enskild firma, vinsten kommer att beskattas med cirka 30%. Om jag sedan faktiskt vill ta ut löner skulle det vara ytterligare 30-50% ovanpå det.
Beloppet är under 500.000 SEK som finns på företagskontot.
Min fråga är, vad är det bästa upplägget för att betala så lite skatt som möjligt? Om jag tar ut hela lönen blir det arbetsgivaravgifter (31%) + inkomstskatt (30-33%). Men om jag tar ut utdelning tror jag att skattesatsen är betydligt lägre och att det är helt lagligt? Antar att all utdelning inte kan räknas med i "vinsten" av bolaget.
Vad är skattesatsen på utdelning som kommer från ett utländskt bolag? Finns det en gräns för hur mycket jag kan ta ut?