2024-12-14, 16:48
Medlem
Halloj!

Innan ni säger att jag ska kontakta Skatteverket så har jag redan gjort det, jag har aldrig fått ett tydligt och korrekt svar. Jag ska pröva lyckan här på flashback också.

I grund och botten handlar det om utdelning på ett utländskt bolag (UAE). UAE-bolaget har drivits från Sverige och det har bara en aktieägare som äger alla aktier.

Vad jag har förstått så omfattas bolaget av CFC-reglerna (https://www4.skatteverket.se/rattsli....6/339197.html), vilket tekniskt sett innebär att eftersom bolaget har haft fast driftställe i Sverige så kommer det att beskattas som ett svenskt bolag.

Skatteverket säger att skattesatsen skulle vara desamma som att driva en enskild firma, vinsten kommer att beskattas med cirka 30%. Om jag sedan faktiskt vill ta ut löner skulle det vara ytterligare 30-50% ovanpå det.

Beloppet är under 500.000 SEK som finns på företagskontot.

Min fråga är, vad är det bästa upplägget för att betala så lite skatt som möjligt? Om jag tar ut hela lönen blir det arbetsgivaravgifter (31%) + inkomstskatt (30-33%). Men om jag tar ut utdelning tror jag att skattesatsen är betydligt lägre och att det är helt lagligt? Antar att all utdelning inte kan räknas med i "vinsten" av bolaget.

Vad är skattesatsen på utdelning som kommer från ett utländskt bolag? Finns det en gräns för hur mycket jag kan ta ut?
Citera
2024-12-14, 19:23
Medlem
Om skatteverket anser att dit bolag ska beskattas som en enskild firma så beskattas alla uttag som lön. Enskilda firmor kan inte göra utdelningar enligt svensk lagstiftning.
Citera
2024-12-14, 19:56
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucasinv
Halloj!

Innan ni säger att jag ska kontakta Skatteverket så har jag redan gjort det, jag har aldrig fått ett tydligt och korrekt svar. Jag ska pröva lyckan här på flashback också.

I grund och botten handlar det om utdelning på ett utländskt bolag (UAE). UAE-bolaget har drivits från Sverige och det har bara en aktieägare som äger alla aktier.

Vad jag har förstått så omfattas bolaget av CFC-reglerna (https://www4.skatteverket.se/rattsli....6/339197.html), vilket tekniskt sett innebär att eftersom bolaget har haft fast driftställe i Sverige så kommer det att beskattas som ett svenskt bolag.

Skatteverket säger att skattesatsen skulle vara desamma som att driva en enskild firma, vinsten kommer att beskattas med cirka 30%. Om jag sedan faktiskt vill ta ut löner skulle det vara ytterligare 30-50% ovanpå det.

Beloppet är under 500.000 SEK som finns på företagskontot.

Min fråga är, vad är det bästa upplägget för att betala så lite skatt som möjligt? Om jag tar ut hela lönen blir det arbetsgivaravgifter (31%) + inkomstskatt (30-33%). Men om jag tar ut utdelning tror jag att skattesatsen är betydligt lägre och att det är helt lagligt? Antar att all utdelning inte kan räknas med i "vinsten" av bolaget.

Vad är skattesatsen på utdelning som kommer från ett utländskt bolag? Finns det en gräns för hur mycket jag kan ta ut?

Du har missuppfattat det mesta, din kunskap om ämnet är alldeles för bristfällig för att du skall hålla på med detta själv, detta har redan påpekats för dig av en annan person i din andra tråd om ditt bolag i Dubai.
Anlita en kvalificerad konsult i ämnet.

"Du får ursäkta men dina kunskaper inom detta är så låga att du kommer sänka dig själv"

(FB) Dubai/UAE LLC - Få det på en svensk bank
Senast redigerad av trottwell 2024-12-14 kl. 20:38.
Citera
2024-12-15, 09:52
Medlem
Fejkits avatar
Varför gör du saker så komplicerat för småpengar?
Är du i Sverige så driv ett vanligt AB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in