Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
Igår, 14:39
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jag sitter faktiskt själv med den här frågan. Jag valde att gräva in fiber vilket inte kostade någonting. Däremot kostar det 20 000 kronor att få anslutningen aktiverad och därefter 300 kronor/månad för 100/100-anslutning. Samtidigt betalar jag idag 300 kronor/månad för en obegränsad 4G-anslutning som konsekvent ger mig cirka 100/20.

Då är ju frågan vad som är viktigast. Fiber ger mig större stabilitet och snabbare uppladdningshastighet. 4G-modemet kan jag ta med mig ut utan att behöva tänka på att telefonens batteri eller datamängd belastas. Frågan är inte helt självklar.

Svaret beror nog mycket på hur du använder din uppkoppling.

Har du en massa övervakningskameror eller en hemmaserver du vill nå via internet så skulle jag föredra fiber alla dagar i veckan. Likaså för hemmajobb via remote desktop, för svarstid och stabilitet.

Allt annat kan man göra lika bra på 4G. Men bor man på landet kan det bli lite väderberoende. Men det har ju sina fördelar som du säger, man kan plocka med sig sitt bredband i husbilen eller whatever, och blir det strömavbrott så har väl de flesta 4G-master åtminstone någon timmes batteribackup, fibern kräver ju fungerande elnät.

Hade det inte varit för anslutningskostnaden hade fiber varit givet, även med lite högre månadskostnad. Men 20000 spänn får man en riktigt fin 4G/5G-router och ett par års abonnemang på...
Senast redigerad av GrillTekniker Igår kl. 14:42.
Citera
Igår, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Frågan var mer ur ett användarperspektiv.

Kommer det vara lätt mig att starta upp?
Fungerar internet tillräckligt bra för de flesta och det mesta?

Jag förstår att jag kan vända mig till Swecklockers forum men jag känner att det forumet är lite för stelt.

Flashback är så mycket mer "livligt", trevligt och levande på något sätt.

Jag tror det kommer att fungera. Jag återkopplar vid ett senare tillfälle angående det.
Det tycker jag inte, det är väldigt många hjälpsamma personer på det forumet.
Citera
Idag, 05:22
Grundregeln, har du fiberanslutning i hemmet så välj hellre det, det har bättre svarstid och latency vid spel, annars är nog 5g bättre än vad man tror, beroende på hastigheterna.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in