Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-16, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Du har undersökningsplikt på sådana saker som misstänks. Hur ska man misstänka olagliga saker? Inte direkt som att säljaren talar om det, han vet om det och låtsas som ingenting.

Mäklaren har skyldighet att ta reda på saker och upplysa, om de får reda på något.
Och med gårdar kan man ofta få reda på ägarhistoriken långt tillbaka och även mycket genom att tala med grannarna- det gjorde vi också.
Citera
2024-12-16, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expanse
Fyfan vilket mörker. Hoppas dom blir ersatta med råge.

Ersatta av vem? Det är ju inget dolt fel utan som fastighetsägare är de ju själva ansvariga?
Citera
2024-12-19, 11:38
Medlem
Sladdarens avatar
Kanske därför priset var bra
Senast redigerad av Sladdaren 2024-12-19 kl. 11:41.
Citera
2024-12-19, 19:26
Medlem
DrWangs avatar
Att undersökningsplikten är långtgående stämmer ju bra men det kan ju knappast innefatta förorenad mark? Är det rätt att anta att:

1. Den tidigare ägaren kommer förlora i rätten och betalar därmed rättsliga kostnader för Emma + skadestånd för att ha uppgett falska uppgifter vid försäljning plus hävning av köp om ingen annan överenskommelse görs.

2. Den som har förorenat marken är den som står för saneringen. Beroende på hur gamla dessa flygfoton är så kan det ju vara så att detta miljöbrott är preskriberat för den som hade gården tidigare innan det gick vidare till den person som sålde den till Emma.

Antar det varierar med flygfoton på Lantmäteriet men för min egna fastighet så finns där flygfoton från tidigt 60 tal och 1975. En otroligt tråkig historia vilket som, jag tycker inte att Emma har gjort fel per se men det är högst oansvarigt att köpa en fastighet utan att låta besiktiga denna först. Själv hade jag aldrig litat på att "vattnet är bra, alltid varit" utan tagit vattenprov i samband med besiktning av gården.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in