Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 19:36
Medlem
Reser en del i jobbet och blir ibland tvingad till att använda hotellets wifi när täckningen är dålig på mobilen

Men är det verkligen så säkert? Spårbarhet och lösenord och känsliga uppgifter man jobbar med ibland med mera

Finns det något vettigt sätt att skydda sig ytterligare på ?
Citera
Igår, 19:42
Medlem
FriendlyNo1s avatar
VPN

Kör på Mullvad.net eller någon tjänst som din arbetsgivare rekommenderar.

Bra jobbat att du kunde identifiera att ditt arbetssätt kanske inte var säkert.
Citera
Igår, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriendlyNo1
VPN

Kör på Mullvad.net eller någon tjänst som din arbetsgivare rekommenderar.

Bra jobbat att du kunde identifiera att ditt arbetssätt kanske inte var säkert.

Man skäms ju lite att man ser sig som hyfsat teknisk . Men har bara använt jobbets vpn på datorn . På mobilen och även privat har jag ingen .

Finns det någon vpn tjänst du skulle rekommendera att ha på telefonen. Som man kan bara låta vara igång hela tiden utan att manuellt behöva slå på den innan surf och Mail ?

Eller kanske den du tipsade om funkar bra för det iof
Citera
Igår, 21:49
Medlem
FriendlyNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powercharge
Man skäms ju lite att man ser sig som hyfsat teknisk . Men har bara använt jobbets vpn på datorn . På mobilen och även privat har jag ingen .

Finns det någon vpn tjänst du skulle rekommendera att ha på telefonen. Som man kan bara låta vara igång hela tiden utan att manuellt behöva slå på den innan surf och Mail ?

Eller kanske den du tipsade om funkar bra för det iof
Ja Mullvad.net fungerar bra för det. Mullvad.net var först i världen med att erbjuda WireGuard, som är ett nytt VPN-protokoll, och jag rekommenderar att alltid använda WireGuard (istället för OpenVPN). Du kommer veta vad jag menar när du "använder det". Dessutom, OpenVPN tar mycket batteri, så det lämpar sig inte så bra för telefonen. Men WireGuard är mycket smartare och energisnålare, så den kan du ha på 24/7 med gott samvete.

Jag har en dator som endast laddar ner torrents, och den har varit ansluten till samma VPN-server hos Mullvad i över 1000 dygn nu utan ett enda avbrott.
Citera
Igår, 22:20
Medlem
mikaelss avatar
Varför tror du din telefonoperatörs nät är säkrare än hotellets? Det är fortfarande ett främmande nät du inget vet om.
Så länge de siter du surfar till är https spelar det väl ingen roll om du göra det via hotellet eller din operatör, trafiken är krypterad, men de ser ju vart du tar vägen.
Citera
Igår, 23:45
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Var god posta aldrig om IT-säkerhet igen.
Alla externa nät är främmande, hotellets likväl som telefonoperatörens. Var god berätta skillnaden istället för att posta en korkad (och rapporterad) oneliner.
VPN är bra, lika bra hos din operatör som på hotellet. Det enda nät du kan lita på är ditt eget.

Men om du inte gör märkligheter räcker SSL/TSL långt, och VPN är bara paranoia.

Och hur vet du att du kan lita på din VPN-operatör? Om du nu är så paranoid att du inte vågar surfa på ett öppet nät trots att din kommunikation är krypterad? Tror du NSA lyssnar och knäcker din browsers TSL-nyckel för att du porrsurfar?

Posta inte om något mer förrän du vet vad du postar om. All säkerhet online bygger på att du litar på någon, din nätleverantör, din operatör, din VPN-leverantör, den som utfärdade certifikatet din VPN använder, någon. Det är därför de kallas TTP, trusted third party, och det är vad säkerheten på internet (och andra PPKI-lösningar) bygger på.

Så säg igen vad din operatör har som ett hotell eller annat wifi inte har?
Senast redigerad av mikaels Igår kl. 23:50.
Citera
Idag, 00:05
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Alla externa nät är främmande, hotellets likväl som telefonoperatörens. Var god berätta skillnaden istället för att posta en korkad (och rapporterad) oneliner.
VPN är bra, lika bra hos din operatör som på hotellet. Det enda nät du kan lita på är ditt eget.

Men om du inte gör märkligheter räcker SSL/TSL långt, och VPN är bara paranoia.

Och hur vet du att du kan lita på din VPN-operatör? Om du nu är så paranoid att du inte vågar surfa på ett öppet nät trots att din kommunikation är krypterad? Tror du NSA lyssnar och knäcker din browsers TSL-nyckel för att du porrsurfar?

Posta inte om något mer förrän du vet vad du postar om. All säkerhet online bygger på att du litar på någon, din nätleverantör, din operatör, din VPN-leverantör, den som utfärdade certifikatet din VPN använder, någon. Det är därför de kallas TTP, trusted third party, och det är vad säkerheten på internet (och andra PPKI-lösningar) bygger på.

Så säg igen vad din operatör har som ett hotell eller annat wifi inte har?
Två saker, åtminstone - även om jag håller med om din grundpremiss. De handlar inte så mycket om man inte litar på Hotellet / Teleoperatören, utan om risken för tredje mans inblanding.
1) Det är svårare för en (amatör)hacker att låtsas vara din mobiloperatör än ditt Hotell-wifi.
2) Ditt hotell är förmodligen rätt mycket enklare att hacka (och därmed kunna kontrollera nätverket) än mobiloperatören.
Citera
Idag, 00:24
Medlem
Highfashions avatar
När du surfar ansluten till okända nätverk så bör du alltid använda en VPN. Mullvad VPN är en av dom säkraste samt även svenskt. Proton VPN är också bra och gratis.

Vill du vara extra säker så använder du också ett temporärt operativsystem som du antingen bootar från USB eller kör i en virtuell maskin. Typ Virtualbox
Citera
Idag, 00:27
Medlem
FriendlyNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highfashion
När du surfar ansluten till okända nätverk så bör du alltid använda en VPN. Mullvad VPN är en av dom säkraste samt även svenskt. Proton VPN är också bra och gratis.

Vill du vara extra säker så använder du också ett temporärt operativsystem som du antingen bootar från USB eller kör i en virtuell maskin. Typ Virtualbox
Tails i VirtualBox (som är en typ 2 hypervisor) avrådes starkt.
Citera
Idag, 00:34
Medlem
Highfashions avatar
Citat:
Tails i VirtualBox (som är en typ 2 hypervisor) avrådes starkt.

Jag syftate inte på Tails OS specifikt även om du tolkade det så. Jag syftade mer på användarvänliga live boots som Linux Mint, Debian Live, Ubuntu osv...Vilket live boot som helst egentligen när du endast bootar från iso fil. Får man spyware eller annat malware installerat under sin session så är det borta vid nästa reboot.

Sen så är det fortfarande väldigt säkert att boota Tails i en VM, det är endast osäkert om din host har spyware installerat. Men boota det från USB eller DVD direkt är såklart det optimala.
Citera
Idag, 01:13
Medlem
FriendlyNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highfashion
Jag syftate inte på Tails OS specifikt även om du tolkade det så. Jag syftade mer på användarvänliga live boots som Linux Mint, Debian Live, Ubuntu osv...Vilket live boot som helst egentligen när du endast bootar från iso fil. Får man spyware eller annat malware installerat under sin session så är det borta vid nästa reboot.

Sen så är det fortfarande väldigt säkert att boota Tails i en VM, det är endast osäkert om din host har spyware installerat. Men boota det från USB eller DVD direkt är såklart det optimala.
Ursäkta mig, jag var för snabb där. Du har rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in