Flashback bygger pepparkakshus!
Idag, 07:50
Medlem
Var en betalartikel i nn av kvllstidningarna hromdagen om en kvinna som inte behvde jobba lngre. Antar det var nt aktiespar eller extrem snl. Det jag reagerade p var att hon var 45r men sg ut som hon var 55r. Vldigt rynkig vid gonen som alldeles fr lite smn. S det kanske behvs tidig pension i det fallet. r det s om hon o andra som gr i tidig pension (verkar vara den nya rikedomen) mste stndigt planera sina utgifter och aldrig unna sig ngot dyrt spontant mellan 20 till +45 rs lder o mste sen snla resten av livet u jobb r det enligt mig ingen rikedom.
Rik fr mig r att man har hg levnadsstandard men behver inte snla. Har kvar mycket efter ndvndiga utgifter. Kan ta ett exempel p nr man verkar ha det bra men va F. Reste runt i Nya Zeeland och sen var dr ett yngre par, kommer inte ihg om de var frn Sverige men i vart fall Europa. De satt dr och undrade m ngest hur de skulle kunna ta sig 10 mil och de hade nn potatis de skulle ta med ss fr hela den dagen. Tnkte men vad i helv..ni reser p en drmresa men r totalt black.. har du det s eller bara lite bttre nr du gr i tidig pension, d har du ingen livskvalitet, r inte rik.
Senast redigerad av DrGiggles Idag kl. 08:09.
Citera
Idag, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Visst kan man bli "rik" genom att spara/investera stora summor varje mnad. Detta krver dock i de flesta situationer att man lever snlt och avstr frn att gifta sig och skaffa barn. Och frgan jag d stller mig r: knner man sig verkligen rik nr man sitter ensam i en hyrestva och ter makaroner samtidigt som man har sjusiffriga belopp p kontot?

Jag sjlv tror mer p en medelvg i livet dr man har en hyfsad standard men nd lgger undan ngra tusenlapppar till pensionen varje mnad.

Vet ngon som gjorde en pissig FIRE och lever som du beskriver.

Jag hade nog hellre varit dd n levt hans liv.
Citera
Idag, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterJaedong
S du kortar bitcoin d? r det s man blir rik?

r inte helt sker s var frsiktig.
Citera
Idag, 09:39
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Hur blir man rik enligt fb?
Stora inkomster - sm utgifter. Svrare n s r det inte.
Citera
Idag, 10:12
Medlem
Bli en idrottsstjrna, musik, valfri stjrna, typ.

Var vldigt snygg, tjej som kille, s finns det massvis med frdelar och stt att tjna stora pengar. Det enda som stoppar, r vl moral.
Senast redigerad av Talkthewalk Idag kl. 10:16.
Citera
Idag, 10:16
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
Man gifter sig med ngon som redan r rik.

Utmrkt tipps.

Eller:

Rik blir man vl genom att ha kunskaper. Kunskaperna skaffar man sig vl genom att rra sig den rtta miljn, d.v.s. det finansiella systemet och umgs med sdana mnniskor som vistas dr. Veta hur saker och ting fungerar. Sedan krvs vl en vilja att berika sig och ha en kreativ dra s att man kan se var mjligheter ppnar sig. S ungefr.

Soros kom p att blanka. = Sjunkande vrde p lnade aktier typ. = Mindre att betala tillbaka. typ... Och det funkade ju.

Allts, s hr: Blankning innebr att du sljer aktier som du inte ger. Du sljer aktierna drfr att du tror att aktiernas kurs ska sjunka. Du lnar aktierna och sljer dem till en kpare. Sen kper du tillbaka vrdepapperna till ett frhoppningsvis lgre pris och terlmnar dessa till garen.

Bttre frklaing vlkomnas.
Senast redigerad av Comitium Idag kl. 10:25.
Citera
Idag, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Du verkar ha mycket svrt att ta till dig av de goda rd du har ftt i trden och d kommer du aldrig bli rik.
Eller s r det som just utgr skillnaden att vara snabb i affrer, som kpa samma dag som man tittar p objektet, var ganska tidig med detta, sedan drefter har fler brja gra likande affrer.
Fastigheter har stora pengar, oftast p ganska kort tid, skatteverket har en regel man ska varit skriven p adressen 1 r, p s stt utgr det en vanlig fastighetsaffr, kper du ett renoveringsobjekt, skriv dig dr frsta dagen, vare sig det gr o bo dr eller inte, du har tilltrde eller inte, men du sedan r dr varje dag o renoverar upp, se till att objektet sedan sljs p rtt tid, allt gr o planera. Pongen r att kunna sl till snabbt nr tillflle ges.
Har haft tv likande objekt dr snabbhet gllt, ett ddsbo dr taket ruttnat snder o det rann vatten in, samt ett dr kommunen slde ut ett hus, kom krav att kommunen inte fick sitta p fastigheter dom inte har ngon nytta av, dessa tv affrer gick igenom just fr man var uppmrksam och snabb.
Minns min bankman fick en chock, ensam lntagare och fick fastigheten frn kommunen, hade ett lsvirkeshus som inte var frdigt, det menas lg inkomst fr jag bygger sjlv, Men min bankman blev frundrad varfr sljer kommunen till dig s billigt? Rtt man p rtt tid svara jag, och banken fixa s jag kunde kpa, dvs man gr inte bedmning utefter vad man har fr inkomst, utan vad banken har fr garantier att f igen sina utlnade pengar.
Citera
Idag, 11:56
Medlem
Fr att kunna definiera sig som rik s ska man i min mening ha iaf 10 mill, helst 30.

Allts pretty much chanslst att jobba sig rik, s lnge man inte pluggar till ett jobb som ger ~100k i ln och sen bor och ter som en student i 30 r. Bsta oddsen r nog att flytta utomlands dr du inte beskattas snder som i sossesverige. Lgg pengarna du tjnar p skra aktier.

Annars s r det enbart ngot lukrativt extraknck som gller. Influencer eller egenfretagare.
Citera
Idag, 12:13
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Fr att kunna definiera sig som rik s ska man i min mening ha iaf 10 mill, helst 30.

Allts pretty much chanslst att jobba sig rik, s lnge man inte pluggar till ett jobb som ger ~100k i ln och sen bor och ter som en student i 30 r. Bsta oddsen r nog att flytta utomlands dr du inte beskattas snder som i sossesverige. Lgg pengarna du tjnar p skra aktier.

Annars s r det enbart ngot lukrativt extraknck som gller. Influencer eller egenfretagare.

Eller "finansman". Varfr r folk s begrnsade och bara pratar om kneg och att spara? Kanske fr att den kohorten, d.v.s. finanslejonen o.l., inte vistas p flashback.
Citera
Idag, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Eller "finansman". Varfr r folk s begrnsade och bara pratar om kneg och att spara? Kanske fr att den kohorten, d.v.s. finanslejonen o.l., inte vistas p flashback.

Om man stller sig frgan hur blir man rik s r man ingen haj, och d r det ganska vrdelst att tipsa om att bli en d de till 99% sannolikhet kommer att gambla bort sina pengar p pissaktier.

Har man tid och intresse fr det, en enorm fokus, samt en jvla massa is i magen, s r det bara att kra s fr tiden utvisa om man har talang fr det. Oddsen r att de allra flesta inte har det.
Citera
Idag, 13:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Rik r ju en definitionsfrga. Men, fr de flesta gller att brja, hlla i och tnka lngsiktigt. Sparar man ca 8330 kr/mn har man en miljon efter 10 r. Om man inte rknar med rntor och vrdekning, de flesta sparar ju till stor del i aktier och fonder och med lite tur kan man ha betydligt mer.

Annars gller vl:

1. Jobba

2. Spara, lngsiktigt och automatiskt (autogiro direkt till fondkonto)

3. Se ver fasta kostnader (ny bil vs ldre, en bil eller tv, abonnemang, mat osv) Sparar man in 2000/mn p att gra sig av med en bil s ka sparandet med 2000/mn, konsumera inte upp pengarna.

4. Absolut aldrig konsumtionsln eller ondigt dyra bostadsln

5. Aldrig tjura ihop och sga att det r "orttvist" eller jmfra sig med grannen eller sga att det r omjligt att f det gott stllt och se det som urskt att bygga pool fr hela husbufferten och alla sparpengar

6. Igen, tnka lngsiktigt. ven om man inte blir rik som Krsus kommer den som sparar en tusenlapp eller tv i mnaden frn 25 fram till pension ha enormt mycket mer n den som inte sparar alls. Den som sparar tre eller fyra tusenlappar kommer ha nnu mer.

7. Gra en del uppoffringar. Det r ltt att kpa en vattenflaska p stan eller hmtmat till familjen nr man inte orkar laga mat. Men att ha med egen vattenflaska och tugga i sig trkiga snabbmakaroner med upptinade frdiga kttbullar sparar onekligen en hel del..

Hur blir man rik enligt fb?

Man blir rik genom att: Hlla lga kostnader och spara regelbundet p brsen. Undvik att dra p dig kostnader nr du brjar tjna pengar (inga bilar, uteluncher, latte/fika och dyrt boende) och kp aktier/fonder regelbundet. Frslagsvis i antingen investmentbolag eller global/indexfonder med lga avgifter regelbundet. Frslagsvis en gng i mnaden nr lnen trillar in.

Och genom att ga sitt eget boende frsts p lngre sikt.
Citera
Idag, 13:19
Medlem
Jobba mer. Anvnd de extra pengarna till sparande. P s stt blir det inte en uppoffring att spara. Man kan fortstta med sin vardagslyx och p s stt inte tappa motivationen. Vx i arbetet, bli speciellt bra p ngot nischat s du kan slja dig mer och dyrare.

Blir en Producer istllet fr en Consumer. Som Consumer kper du och gr andra mnniskor rika. Som Producer sljer du och blir rik sjlv. Exempel: Kan du mecka med bilar? Brja d fixa folks bilar p lediga stunder och ta betalt. Sjlvklart fixar du ocks din egen bil istllet fr att "lmna in den", som nu dina kunder gr till dig. (Producer/Consumer).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in