2024-12-16, 06:09
Medlem
S.Gamgees avatar
När återvandring diskuteras kommer ofta invändningen att detta är exkludering. Men är det verkligen själva exkluderingen, segregeringen eller separationen folk är emot, eller är det motivet och metoden som avgör?

Min hypotes:
1. Om separation sker med tvång, där människor tvingas lämna en plats mot sin vilja, skapar det motstånd.
2. Om motivet bygger på överlägsenhetstänkande eller något annat som uppfattas som dåligt – kommer det också att möta motstånd.

Men om exkludering i sig inte är problemet, betyder det då att återvandring kan accepteras av vänstern om metoden och motivet anses vara goda?
Citera
2024-12-16, 22:39
Medlem
-GGs avatar
Det är ju inte bara vänstern som lider av frågeställningen. Kritiska skribenter härinne vrider sig för att kunna återvandra invandrarna utan att blanda in hudfärg. Eller om det kommer fram kritiska fakta om demografin i Sverige där man trots att man tagit fram underlaget för att Sverige känns förändrat, främmande och splittrat, ändå inte vill fokusera på hudfärg.

Accepterar man inte gatubilden, så är det ju "utseende" i grunden som man reagerar på och hur det skiljer sig från svenskars.
För det blir svårt att bevara Sverige utan att faktiskt prata demografi som i gatubild. Eller att det existerar någonting som ogillas i det "utseendet" även om man inte är rasistisk per se. Det är en mänsklig fråga, en som kan öppet diskutera, om att vi alla ser hudfärg+utseende, och att det har en gräns för hur mycket vi orkar, om man ska komma vidare till en politisk lösning.

Att man vill leva med de som till stor del ser ut som en själv är inte det minsta konstigt eller att man lever med en dos av narcissism i sig att man som folk är bäst. Sådant hittas hos alla av naturliga skäl.
Men som TS skriver så får det inte ske för att man, som vit, hatar andra eller har en känsla av överlägsenhet. En politiskt korrekt återvandring skall det vara! Men detta är givetvis tankeblockader för att alla svenskar mer eller mindre är PK-skadade och vill ha lung och ro även i de mest extrema politiskt skapade situationer.

Jag kan inte se hur jämförelser ska kunna undvikas eller att jämförelser/skillnader blir ännu tydligare. Så det man säger sig motverka blir tydligare eftersom man har fört det hela mycket närmare och nära oss.

Sverige är enormt splittrat. Om vi bara haft "höger-och-vänster"-problemet i en homogen miljö hade man i dag varit själaglad. Men det är så många konflikter som småbrinner överallt, konflikter man fört in med invandringen och vad som blivit av det här. Jag är ärligt rädd för vad som händer när det blir en stor brand från det man har gjort emot landet.

En intressant debattpunkt. Vars innehåll jag själv har funderat på.
Senast redigerad av -GG 2024-12-16 kl. 23:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in