2025-01-07, 18:30
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Finns i tråden:
Citat:
https://pdfupload.io/docs/8f9930c0

Tack. Men, ehh, den understryker ju bara exakt mitt origianinlägg du citerade:

Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Aha! QR! DATA! IT! AI! WOW! Då är det ju en helt annan sak! Dom ska ju leva efter helt andra regler.

Betalade han för chokladen när han checkade ut. Så är det PRECIS som att jag sätter en skylt på min tomt och fakturerar alla gäster ockerpriser. Vill jag följa ditt så byter jag bara till en QR-kod och en wall of text ingen läser.

Är det en sån AI-butik som amazon där indier sitter och kollar kameror för 5 öre timmen vad man köper så bara fakturera vad chokladen kostade.
Samma gäller om det är en person i kassan man lämnar sitt chokladpapper till.
Samma gäller om det är en självscanningsbutik.
Samtidigt gäller om du behöver det oerhört världsomvändande och superhightek scanna en QR-kod före du går in i butiken.
Samma gäller om det är en butik som skrivit avtal att de får våldta mig och mina framtida barn i evighet. Det gäller helt enkelt inte.
Citera
2025-01-07, 18:33
Medlem
Citat:

Du skrev ju att det inte gällde? Med tingsrätten dömde ju kunden att betala vitet (dock inte administrationsavgiften, då den inte framgick av avtalet inte heller ersättning för tiden att förbereda stämningen)
Citera
2025-01-07, 20:11
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Vad domstolen i domen slog fast på var att hon signerade detta avtal, med tillgänglig text, frivilligt innan hon gick in i butiken. Hade dina besökare fått skriva på det här avtalet innan de kom in på tomten så hade det varit en sak, men vad du beskriver om en QR kod de får veta om i efterhand är något helt annat.
Citera
2025-01-11, 03:59
Medlem
deddds avatar
Citat:
Du skrev ju att det inte gällde? Med tingsrätten dömde ju kunden att betala vitet (dock inte administrationsavgiften, då den inte framgick av avtalet inte heller ersättning för tiden att förbereda stämningen)
Jaha, ja, nej. Då förstår jag och ber om ursäkt för missförståndet. Menade ur rimlighet, mänsklighet, och tänkande perspektiv. Inte ur några korkade nämndemäns perspektiv som råkar styra över svenska lagen.

De individerna har dömt så med den makt de sitter, en makt som råkar vara väldigt hög. Men det förändrar inte någonting i det jag skrev. Det stämmer fortfarande i alla perspektiv utom ur just de nämndemännens perspektiv.
Citera
2025-01-11, 10:30
Medlem
Citat:
Jaha, ja, nej. Då förstår jag och ber om ursäkt för missförståndet. Menade ur rimlighet, mänsklighet, och tänkande perspektiv. Inte ur några korkade nämndemäns perspektiv som råkar styra över svenska lagen.

De individerna har dömt så med den makt de sitter, en makt som råkar vara väldigt hög. Men det förändrar inte någonting i det jag skrev. Det stämmer fortfarande i alla perspektiv utom ur just de nämndemännens perspektiv.

Det är inga nämndemän som dömer i ett FT-mål utan bara en lagfaren domare.
Tråden ligger i juridik varför personliga tyckanden är OT.
Citera
2025-01-22, 08:24
Medlem
psykadelikatessens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Jösses vad du är fel ute. Du har ingått avtal när du klivit ombord och det är din skyldighet att uppvisa giltigt färdbevis. Kan du inte uppvisa något sådant och inte heller någon som helst bevis på betalning av sådant, så åker du dit, även för bedrägeri. I svensk domstol gäller inte 100% bevisföring, som idioter som du inbillar sig, det är bevisning bortom rimligt tvivel, som gäller. Kan du inte uppvisa giltigt färdbevis eller betalning för sådant, är den gränsen passerad för vilken domstol som helst. Det är grundläggande. Men inte ens grundläggande saker förstår du.

Detsamma gäller i butiken. Inte heller har vad jag förstår kunden påstått att han aldrig ingått något avtal, som du är korkad nog att tro, det är istället vissa avtalsvillkor som i det fallet är oskäliga och ogiltiga. Men i ditt fall finns inga sådana kryphål som du inbillar dig. Det är lika enkelt som grundläggande.
Nope, du har bara fel, gubben. Det skulle aldrig ens kunna gå till domstol, och gör dem det så måste ju de bevisa att jag haft biljett eller inte. Men så långt går det inte för de kan inte få mitt personnummer. Tilläggsavgift är frivilligt, därför är det inte en bot.
Citera
2025-01-25, 04:03
Medlem
deddds avatar
Citat:
Det är inga nämndemän som dömer i ett FT-mål utan bara en lagfaren domare.
Tråden ligger i juridik varför personliga tyckanden är OT.
Jo sant. Fast kan man inte diskutera tingsrättsdomar så är det ju inte så stor mening att tråden finns, eftersom domen redan är lagd så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in