Flashback bygger pepparkakshus!
Idag, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Du har gått på luringen riksdagen gjort, och du har inte tänkt

Lustigkurre 🤣
Citera
Idag, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shredded79
Lustigkurre 🤣
Som sagt - du begriper inte.
Om jobbarna förstod hur mycket staten VERKLIGEN tar av lönerna, vad skulle hända då...? Det är DÄRFÖR riksdagen gjort den luringen...
Citera
Idag, 12:31
Medlem
Citat:
Som sagt - du begriper inte.
Om jobbarna förstod hur mycket staten VERKLIGEN tar av lönerna, vad skulle hända då...? Det är DÄRFÖR riksdagen gjort den luringen...

Jo jag har full koll, men att du driver företag är svårt att förstå, gissar dock att det är något obetydligt som har med börsen att göra

Har du problem med caps lock eftersom du skriver vissa ord med stora bokstäver, eller inbillar du dig att din poäng blir tydligare?

Sen verkar du ha enormt svårt att sortera ut vad folk skriver och du fultolkar saker rätt hårt, jag har tex aldrig skrivit något om anledningen till varför staten inte delger löntagaren arbetsgivaravgiften, jag förklarade vad arbetsgivaravgiften är, inget annat.

Nästa gång du skall kommentera folks inlägg så föreslår jag starkt att du noga läser genom tråden och svarar till rätt personer
Citera
Idag, 12:39
Medlem
Citat:
Arbetsgivaravgiften är en typ av skatt som betalas av arbetsgivaren ovanpå den bruttolön som betalas till löntagaren.

Det är alltså inte en direkt beskattning av deras arbete och betalas av löntagaren även om den räknas ut procentuellt från deras lön utan det är en avgift som betalas direkt av arbetsgivaren för att avlöna anställd personal.

Tex, om en löntagare tjänar 2500kr
Så får denne 1800kr på kontot och 750kr går till skatt, en skatt som löntagaren kan göra avdrag på etc. Sen är det inget mer.

För arbetsgivaren blir kostnaden 2500kr i lön + 800kr i arbetsgivaravgift

Så jag skulle säga att det är inte löntagaren som står för arbetsgivaravgiften utan det är arbetsgivaren

Fast arbetsgivaravgiften måste tas i beaktning av arbetsgivaren vid löneförhandling. Utan arbetsgivaravgiften skulle det finnas ett större utrymme för arbetsgivaren att kunna höja lönen.
Så när arbetsgivaravgiften i all väsentlighet fungerar som en skatt så bör det även kallas en skatt.

Det går även att jämföra arbetsgivaravgiften med dess motsvarighet, egenavgiften, som en egenföretagare istället betalar. Egenavgiften är även den en procentuell avgift på ca 28% för sociala avgifter som egenföretagare måste betala.
Som egenföretagare så beräknar man sin fakturerade timkostad baserat på exempelvis kostnad för sin lön, skatt och egenavgift. Det blir då ganska tydligt att egenavgiften är en skatt.
Och om egnavgifter kan benämnas som en skatt bör även arbetsgivaravgiften göra detta då det i praktiken är samma sak.
Citera
Idag, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Fast arbetsgivaravgiften måste tas i beaktning av arbetsgivaren vid löneförhandling. Utan arbetsgivaravgiften skulle det finnas ett större utrymme för arbetsgivaren att kunna höja lönen.
Så när arbetsgivaravgiften i all väsentlighet fungerar som en skatt så bör det även kallas en skatt.

Det går även att jämföra arbetsgivaravgiften med dess motsvarighet, egenavgiften, som en egenföretagare istället betalar. Egenavgiften är även den en procentuell avgift på ca 28% för sociala avgifter som egenföretagare måste betala.
Som egenföretagare så beräknar man sin fakturerade timkostad baserat på exempelvis kostnad för sin lön, skatt och egenavgift. Det blir då ganska tydligt att egenavgiften är en skatt.
Och om egnavgifter kan benämnas som en skatt bör även arbetsgivaravgiften göra detta då det i praktiken är samma sak.

Det håller jag med om.

Ålderspensionsavgift
Efterlevnadsavgift
Sjukförsäkringsavgift
Föräldraförsäkringsavgift
Arbetsskadeavgift
Arbetsmarknadsavgift
Allmän löneavgift
Citera
Idag, 13:06
Medlem
Citat:
Jo jag har full koll, men att du driver företag är svårt att förstå, gissar dock att det är något obetydligt som har med börsen att göra

/Förrut hade jag ett företag i Sverige med 70 anställda (som mest 115 vid arbetstoppar). Sålde då jag tyckte det blivit tråkigt.

/Har gjort affärskonsultjobb bl a åt sådana som du, som inte begriper
Bl a fixade jag till en region i kris åt ett nationellt företag. (HQ hade sparkat regionschefen. Jag skötte både det jobbet och rättade till fel i organisationen.) Efter 6 månader sa HQ att det hade blivit deras bästa region, så de lät tveksamma presumtiva nationella kunder testa i "min" region. Sedan headhuntade jag och lärde upp en ny regionschef innan jag slutade där.
Byggde sedan upp en mjukvaruproduktionsorganisation i utlandet åt en klient.

/Nu håller jag på och startar upp två egna produktionsföretag i SOAsien nu.
(Det ena väntar på ett tillstånd. Det andra är jobbarna igång med.)

Som sagt - Du begriper inte.
Citat:
Har du problem med caps lock eftersom du skriver vissa ord med stora bokstäver, eller inbillar du dig att din poäng blir tydligare?
Inte tillräckligt tydligt för dig tydligen, eftersom du inte begriper
Citat:
Sen verkar du ha enormt svårt att sortera ut vad folk skriver och du fultolkar saker rätt hårt, jag har tex aldrig skrivit något om anledningen till varför staten inte delger löntagaren arbetsgivaravgiften, jag förklarade vad arbetsgivaravgiften är, inget annat.
Jo, annat. Det är inte bara jag som begripit att du inte begriper
som tolkade det du skrev likadant som jag gjort...
Citat:
Just det. Det begriper inte Shredded...
Citera
Idag, 13:24
Medlem
Citat:

/Förrut hade jag ett företag i Sverige med 70 anställda (som mest 115 vid arbetstoppar). Sålde då jag tyckte det blivit tråkigt.

/Har gjort affärskonsultjobb bl a åt sådana som du, som inte begriper
Bl a fixade jag till en region i kris åt ett nationellt företag. (HQ hade sparkat regionschefen. Jag skötte både det jobbet och rättade till fel i organisationen.) Efter 6 månader sa HQ att det hade blivit deras bästa region, så de lät tveksamma presumtiva nationella kunder testa i "min" region. Sedan headhuntade jag och lärde upp en ny regionschef innan jag slutade där.
Byggde sedan upp en mjukvaruproduktionsorganisation i utlandet åt en klient.

/Nu håller jag på och startar upp två egna produktionsföretag i SOAsien nu.
(Det ena väntar på ett tillstånd. Det andra är jobbarna igång med.)

Som sagt - Du begriper inte.
Inte tillräckligt tydligt för dig tydligen, eftersom du inte begriper
Jo, annat. Det är inte bara jag som begripit att du inte begriper
som tolkade det du skrev likadant som jag gjort...
Just det. Det begriper inte Shredded...

Du kallar löntagare för ”jobbare” , du har inte presenterat något annat än att staten har gjort en luring, och att ”vad tror du händer om ”jobbare” får reda på att arbetsgivaravgiften är ytterligare en skatt” , du särskriver och sätter dig själv på höga hästar och i samma mening försöker du inbilla mig att du varit stor företagsledare.

Finns ingen företagsledare av den digniteten skulle framföra sig så i tal och skrift, du är ingen företagsledare, du är bara ett troll 😂

Med tanke på hur du utrycker dig så säger det
Citera
Idag, 14:07
Medlem
Citat:

Säkerligen, men det var inte frågeställningen utan:

"- varför förstår inte svenskar att arbetsgivaravgiften är en beskattning av deras arbete, och således en skatt som de själva betalar (och inte någon ”arbetsgivare”)?"

Första delen är rätt men inte andra. Vilket gör det lite klurigt. Om den andra delen vore sann hade den varit med på lönntagrens deklaration vilken den alltså inte är.
Citera
Idag, 14:18
Medlem
Citat:
Du kallar löntagare för ”jobbare” , du har inte presenterat något annat än att staten har gjort en luring, och att ”vad tror du händer om ”jobbare” får reda på att arbetsgivaravgiften är ytterligare en skatt” , du särskriver och sätter dig själv på höga hästar och i samma mening försöker du inbilla mig att du varit stor företagsledare.

Finns ingen företagsledare av den digniteten skulle framföra sig så i tal och skrift, du är ingen företagsledare, du är bara ett troll 😂

Förklaringen har ju stått FLERA GÅNGER INNAN i den här tråden, men eftersom du fortfarande inte begripit så skriver jag en kort förklaring IGEN...
Jag tar dina siffror:
""Så får denne 1800kr på kontot och 750kr går till skatt, en skatt som löntagaren kan göra avdrag på etc. Sen är det inget mer.
För arbetsgivaren blir kostnaden 2500kr i lön + 800kr i arbetsgivaravgift"
Allt det där är PROCENT RELATERAT TILL LÖNEN.
Total från arbetsgivaren för löntagaren 3300.
Av det går 1550 till statskassan och 1750 till löntagaren = 47 % till staten, inte mycket mindre som nästan alla löntagare tror, eftersom de är LURADE av riksdagen...
(Någon annan hade räknat mer exakt än dina siffror och kommit fram till att det var över 50 %.)
Begriper du nu då?

Flera korkade slutsatser av dig...
1. Jag tror inte att mina anställda i utlandet läser här

2. Jag särskiva??! När då? Jag brukar ju skämta om felbetydelser det kan bli av det då andra gör det.

3. Ja, OM du räknar det som att sätta mig på höga hästar då jag skriver EN DEL av min CV för att visa korkskallar som dig hur fel ni har.
En gång skrev jag mer av min CV inklusive år gjorda. Då hävdade en idiot att jag måste vara 200 år för han begrep inte att man kan göra flera saker parallellt
(Bl a ledde jag en sportklubb från botten till Sverigeeliten samtidigt som jag hade företaget med 70 anställda.)

4. Enligt en universitetsgjord undersökning är det toppchefer som skriver FLEST stavnings- och gramatikfel...

5. Det verkar på hur du skriver som om du inte ens var påtänkt - eller kanske blöjåldern - då jag blev egen företagare...

6. Jag skriver mycket olika då jag skriver:
/som företagsledare
/journalist
/juridiska handlingar
/myndigheter
/till korkskallar som dessutom hävdar att jag inte gjort saker jag gjort. Varför skulle jag vara trevlig då? Inte ens det begrep du...
Citera
Idag, 14:35
Medlem
Citat:

Förklaringen har ju stått FLERA GÅNGER INNAN i den här tråden, men eftersom du fortfarande inte begripit så skriver jag en kort förklaring IGEN...
Jag tar dina siffror:
""Så får denne 1800kr på kontot och 750kr går till skatt, en skatt som löntagaren kan göra avdrag på etc. Sen är det inget mer.
För arbetsgivaren blir kostnaden 2500kr i lön + 800kr i arbetsgivaravgift"
Allt det där är PROCENT RELATERAT TILL LÖNEN.
Total från arbetsgivaren för löntagaren 3300.
Av det går 1550 till statskassan och 1750 till löntagaren = 47 % till staten, inte mycket mindre som nästan alla löntagare tror, eftersom de är LURADE av riksdagen...
(Någon annan hade räknat mer exakt än dina siffror och kommit fram till att det var över 50 %.)
Begriper du nu då?

Flera korkade slutsatser av dig...
1. Jag tror inte att mina anställda i utlandet läser här

2. Jag särskiva??! När då? Jag brukar ju skämta om felbetydelser det kan bli av det då andra gör det.

3. Ja, OM du räknar det som att sätta mig på höga hästar då jag skriver EN DEL av min CV för att visa korkskallar som dig hur fel ni har.
En gång skrev jag mer av min CV inklusive år gjorda. Då hävdade en idiot att jag måste vara 200 år för han begrep inte att man kan göra flera saker parallellt
(Bl a ledde jag en sportklubb från botten till Sverigeeliten samtidigt som jag hade företaget med 70 anställda.)

4. Enligt en universitetsgjord undersökning är det toppchefer som skriver FLEST stavnings- och gramatikfel...

5. Det verkar på hur du skriver som om du inte ens var påtänkt - eller kanske blöjåldern - då jag blev egen företagare...

6. Jag skriver mycket olika då jag skriver:
/som företagsledare
/journalist
/juridiska handlingar
/myndigheter
/till korkskallar som dessutom hävdar att jag inte gjort saker jag gjort. Varför skulle jag vara trevlig då? Inte ens det begrep du...

Nej du är ingen företagsledare, det framgår av all tydlighet.

Men för att skjuta ner dig igen så skrev jag såhär
Citat : Det är alltså inte en direkt beskattning av deras arbete och betalas av löntagaren även om den räknas ut procentuellt från deras lön ”

Återigen försöker du trumfa mig genom att fultolka och inte ens bry dig om att läsa det jag redan skrivit.
Så åter igen så begriper du inte eller så skiter du i att läsa tråden innan du kommenterar, det till trots att jag redan påpekat detta för dig.
Herregud vad du är korkad!

Mitt räkneexempel var bara ett exempel och ingen uträkning på exakta kronan, men eftersom du verkar ha svårt att förstå sådant så får du ett exakt exempel här, Tjänar man 2500kr som löntagare så beskattas man med 750kr och arbetsgivarens totala kostnad blir 3285,50kr där 1785 kr är arbetsgivaravgift.

Dock måste man ta med i beräkningen att har personen haft lön från samma arbetsgivare samma månad blir siffrorna något annorlunda, sedan tillkommer semesterersättning på det!

Jag bryr mig föga om dina sk. anställda läser här men du är ingen företagsledare, du må tro att du är det men du är bara ett internet troll som svingar efter staketet med påhittade meriter 😂

Haha
Senast redigerad av Shredded79 Idag kl. 14:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in