Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-16, 19:54
Medlem
Jag vill ladda upp en bild så den blir synlig om man googlar på ett speciellt ord,hur gör jag det?

Ska ladda upp en bild på en by i Sverige och då det knappt finns bilder på byn på Google ville jag göra bilden synlig på Google.

Ska jag typ bara posta bilden på ett forum och skriva namnet under bilden och då kommer man se den bilden när man googlar namnet?
Citera
2024-12-17, 02:44
Medlem
elektronikfreaks avatar
Det är bildfilens namn som avgör hur sökbar den blir hos Google. Om du ex vill lägga ut en bild på en katt av rasen "Norsk Skogkatt" som finns i "Uppsala" så kallar du filen för NORSKSKOGKATT-UPPSALA" och sedan för det filformat bilden har ex PNG, WEBP. AVIF eller JPG. Använd självklart gemener dvs små bokstäver i filnamn. Filen får alltså ex namnet norskskogkatt-uppsala.png

OBS dock att många forum som lagrar bilder som dess medlemmar lägger upp ändrar om filnamnen till i princip obegripliga filnamn. Så bäst är att själva hosta bilderna hos en bildserver och sedan hotlinka in bilderna med hjälp av HTML-kod.
Alt, vilket alltid är det bästa, är naturligtvis att du själv startar en egen hemsida och lägger bilderna där och sedan låter Google få indexera HTML-dokumentet med tillhörande bilder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in