Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-16, 22:13
Medlem
Hallå folket! Hoppas jag hamnar rätt nu, tänkte det är dags att jag försöker ta itu med detta...

Sen kanske ett halvår tillbaka så dyker det upp gula linjer i botten på min skärm när datorn precis startats på morgonen (aldrig vid omstarter eller så, endast efter den varit avstängd under sömn). De hoppar runt lite som equalizers i musikspelare, och tar så småningom en liten sväng över hela skärmen innan de dör ut efter kanske 3-5 minuter. Rör man muspekaren igenom dem så laggar den ihop totalt, lite som att dra den igenom gröt, så det är praktiskt taget omöjligt att göra något på datorn medans de är igång.
Nu på sistone har det blivit värre, med en större mängd av dem över det mesta av skärmen när det är som mest intensivt, och på botten har det nu börjat bli ett tjockt fält av rosa.
Jag fick till den här bilden av början av det imorse, den ger ett litet hum om situationen även om den inte visar den jättebra:
https://ibb.co/TYXMRKP

Det har varit svårt att hitta information om det här exakta problemet på nätet, men det verkar som det kanske kan bero på GPUn?
När jag startade ett spel en gång i början av det här så kom det upp en ruta med något om att det behövdes någon slags uppdatering eller liknande av mitt grafikkort, något jag aldrig sett någonstans förut, och dumt nog tryckte jag bort den då jag inte hade tid och tänkte att jag kan kolla det senare, men sen fick jag aldrig rutan igen. Hur kan jag hitta mer om detta om det är något sånt som ligger bakom problemet?

Är tacksam för all hjälp att lösa detta, eller information om vad som pågår och hur allvarligt det kan tänkas vara - jag börjar bli lite orolig över min kära dator!
Citera
2024-12-16, 22:23
Medlem
Arga.pingvinens avatar
Frågan är hur gammal datorn är? Av din beskrivning är jag tämligen säker på att det är just datorn som strular och inte skärmen, men helt hundra kan man inte vara, om du kan, testa koppla in datorn till en annan skärm och se om du har samma problem.
Citera
2024-12-16, 22:33
Medlem
hockexs avatar
Har exakt samma problem med ena skärmen, det är den som håller på att säcka ihop helt enkelt. Men om du är ok med att det flimrar ett par minuter kan den hålla ett par år till.
Skaffa en till så du använder 2 är mitt tips.
Citera
2024-12-16, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arga.pingvinen
Frågan är hur gammal datorn är? Av din beskrivning är jag tämligen säker på att det är just datorn som strular och inte skärmen, men helt hundra kan man inte vara, om du kan, testa koppla in datorn till en annan skärm och se om du har samma problem.

Datorn har varit i bruk sen December 2017. Totalt felfri hela denna period, aldrig haft så underbar dator. Förutom ett par gånger på sistone då någon extra krävande process fått den att frysa ihop totalt förutom musen, så det är som att dra den över en tavla och inget annat än att stänga av den med knappen på datorn fungerar (förklarade ifall det visar sig vara ett relevant tecken på problem). Kan definitivt prova en annan skärm, men då krävs att komma ihåg det på morgonen när man vaknar. Tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Har exakt samma problem med ena skärmen, det är den som håller på att säcka ihop helt enkelt. Men om du är ok med att det flimrar ett par minuter kan den hålla ett par år till.
Skaffa en till så du använder 2 är mitt tips.

Det låter jättebra, jag hoppas det är fallet. Skärmen fick jag i andra hand av en som inte alltid sköter om sina grejer så värst bra (kan säkert ha fått en och annan spelrage-knytnäve innan den hamnade hos mig), så att den har problem känns logiskt.
Jag skulle gärna ha två skärmar men har aldrig lyckats få det att fungera. Så länge problemet inte blir värre kan jag leva med det. Bara inte datorn dör är allt annat ok.
Citera
2024-12-16, 23:08
Medlem
hockexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightdrift
Det låter jättebra, jag hoppas det är fallet. Skärmen fick jag i andra hand av en som inte alltid sköter om sina grejer så värst bra (kan säkert ha fått en och annan spelrage-knytnäve innan den hamnade hos mig), så att den har problem känns logiskt.
Jag skulle gärna ha två skärmar men har aldrig lyckats få det att fungera. Så länge problemet inte blir värre kan jag leva med det. Bara inte datorn dör är allt annat ok.
Vad är det för skärm förresten? Liknar den jag har, msi magQC27..

Ett par grejer du kan prova innan du lär dig leva med det är att:
Ändra hz till 60( om den är inställd på 144/240 i nuläget)
Byta sladd till t.ex. Hdmi/dvi
Citera
2024-12-16, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Vad är det för skärm förresten? Liknar den jag har, msi magQC27..

Ett par grejer du kan prova innan du lär dig leva med det är att:
Ändra hz till 60( om den är inställd på 144/240 i nuläget)
Byta sladd till t.ex. Hdmi/dvi

Oj, jag önskar jag kunde svara på det. Är så urusel på sånt där. Kan jag se det någonstans på datorn?
Det enda jag vet är att den är 144hz, vilket är enda anledningen till att jag har den, då det krävs för ett spel jag lirar ibland, så jag kan inte byta ner mig där. Vet inte om jag skulle våga prova mixtra med det heller då jag inte kan och inte vill råka sabba det.
Sladdarna säger mig tyvärr ingenting, haha.

Men huvudsaken är att det garanterat är skärmen som är problemet, då är det ingen fara. Och om du kör dubbla och bara den ena har linjerna så känns det ju rätt uteslutet att det är datorn.
Citera
2024-12-17, 00:37
Medlem
Sereenas avatar
Så betedde sig ena av mina skärmar när den började ge upp, började med enstaka linje lite då och då, tex vid kallstart, sedan så blev det gradvis värre och värre tills det var konstant linjer/störningar över hela skärmen.
Att rotera skärm/kablar hjälpte inte (hade två identiska skärmar) och allt blev bra när jag skaffade nya skärmar.
Citera
2024-12-17, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Så betedde sig ena av mina skärmar när den började ge upp, började med enstaka linje lite då och då, tex vid kallstart, sedan så blev det gradvis värre och värre tills det var konstant linjer/störningar över hela skärmen.
Att rotera skärm/kablar hjälpte inte (hade två identiska skärmar) och allt blev bra när jag skaffade nya skärmar.

Kallstart, det förklarar varför det bara händer på morgonen!
Tack för tillägget, nu känns det verkligen 100% säkert att det är skärmen. Hur länge var din dålig och blev den värre än några minuters kaos innan du bytte ut den?
Citera
2024-12-17, 00:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightdrift
Kallstart, det förklarar varför det bara händer på morgonen!
Tack för tillägget, nu känns det verkligen 100% säkert att det är skärmen. Hur länge var din dålig och blev den värre än några minuters kaos innan du bytte ut den?

Då jag inte hade råd att byta skärmar direkt (då jag kör två skärmar så behövde byta båda samtidigt för att inte få irriterande skillnader i höjd mm så kunde jag inte bara hugga nåt billigt begagnat) så drogs jag med problemet ganska länge (över ett halvår) i början så var det bara några få linjer, och bara kort tid ibland, men sen så blev det gradvis värre, framemot slutet så var det konstant linjer i kanterna, och horisontella band av färgstörningar över hela skärmen, hela tiden.

Hur snabbt det förvärras är nog ganska individuellt dock.
Citera
2024-12-17, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Då jag inte hade råd att byta skärmar direkt (då jag kör två skärmar så behövde byta båda samtidigt för att inte få irriterande skillnader i höjd mm så kunde jag inte bara hugga nåt billigt begagnat) så drogs jag med problemet ganska länge (över ett halvår) i början så var det bara några få linjer, och bara kort tid ibland, men sen så blev det gradvis värre, framemot slutet så var det konstant linjer i kanterna, och horisontella band av färgstörningar över hela skärmen, hela tiden.

Hur snabbt det förvärras är nog ganska individuellt dock.

Tack, då är jag förberedd
Citera
2024-12-21, 18:41
Medlem
Arga.pingvinens avatar
Uppdatering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem