Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Jag har suttit och bläddra i taxfree katalogen för sjömän. Dvs den prisnivå som man betalar för riktigt taxfree både spit och tobak.
De priser som du får på flygplatsen eller av charterbolagen är inte taxfree .
Du skulle bli förbannad om du visste vilka enorma prispåslag du får betala när du köper svenne sk taxfree

Intressant! Berätta mer om sjömanstaxfree! Har aldrig hört talas om innan!
Är inte speciellt förbannad faktiskt, är medveten om att det inte är Taxfree på riktigt, var mest nyfiken på varför detta finns. Ibland kan flygplats”taxfreen” ha bra deals på en del grejer som jag är intresserad av, tycker jag har rätt bra koll på det fåtal produkter jag vill ha.
Citera
Igår, 12:02
Medlem
Tack för ett uttömligt svar!
Håller med om att butiken är ett bra tidsfördriv innan boarding. Om man som jag mest är intresserad av hudvård, smink och parfymer så vet man ju om erbjudandena är bra eller inte. Och givetvis kan det finnas bra erbjudanden även vid förbeställning, men det är ju en roligare köpupplevelse i butiken.
Citera
Igår, 12:16
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stokig
Intressant! Berätta mer om sjömanstaxfree! Har aldrig hört talas om innan!
Är inte speciellt förbannad faktiskt, är medveten om att det inte är Taxfree på riktigt, var mest nyfiken på varför detta finns. Ibland kan flygplats”taxfreen” ha bra deals på en del grejer som jag är intresserad av, tycker jag har rätt bra koll på det fåtal produkter jag vill ha.
Det är taxfree butiker som ligger i de stora hamnar .
Butiker som säljer taxfree till sjömän
De säljer i sin tur vidare till folk i anknytning till hamnar twx hamnarbetare .
Skulle tro att dessa butiker finns än .
Citera
Igår, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Det är taxfree butiker som ligger i de stora hamnar .
Butiker som säljer taxfree till sjömän
De säljer i sin tur vidare till folk i anknytning till hamnar twx hamnarbetare .
Skulle tro att dessa butiker finns än .

Tack för svar!
Citera
Igår, 16:08
Medlem
Neksnors avatar
Av samma anledning som man handlar på nätet istället för att gå till en vanlig butik.

Någon som driver en nätbutik med sprit mm har avtal med ett flygbolag som du ska resa med och de har fått dina kontaktuppgifter. Alltså får du en massa reklam.

Sedan har vi det där med att pengarna måste in. Säljer man flygbiljetten billigt så får man kompensera genom att sälja saker (vald sittplats, lotter, prioriterad ombordstigning, smörgåsar, spritkassar) på flyget eller i anslutning till resan (hyrbil, försäkring, boende, taxi till flyget).
Citera
Igår, 16:16
Absolut billigast och bäst är att handla i butiken direkt före tullen på Kastrup. Handla så mycket du vill - billigare än charterbolagens scam.
Citera
Igår, 16:46
Medlem
S.O.Stolps avatar
Åker man till Kanarieöarna som TS gör är det ändå ganska billigt i Airshoppen.

1 liter Absolut kostar 199 kr (388 kr litern på bolaget). 1 liter Sambuca kostar också 199 kr (458 litern på bolaget) för att ta några exempel (från augusti 2024).

Dessutom har dom många alkoholdrycker på kampanjen "4 för 3". Man får alltså den billigaste flaskan på köpet.

Bekvämt att få det levererat till flygstolen också.
Citera
Igår, 16:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stokig
Kanarieöarna. Är rätt ointresserad av spriten, så det är best hudvård & parfym jag bryr mig om.
Min fråga handlar väl mer om poängen med de här förbeställ-och-få-varorna-i-påse-i-flygstolen-företagen. Om man nu har möjlighet att gå in en fysisk butik och klämma å känna på grejerna så känns det överflödigt. Men som någon skrev, det är väl flygbolaget som vill kunna tjäna en extra hacka.

Spriten och ölen är inte ens billig på taxfree längre och parfym går ofta att köpa billigare på parfym.se. Jag har flugit med en smålänning och han hade blykoll på allt vad priser heter😂 Hade han missat något så googlade han upp det.
Citera
Idag, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Vissa fartyg har även egna lager dom bunkrar upp med sprit, öl och tobak som dom "öppnar" när dom kommer ut på internationellt vatten igen.

Cigarettpaketet för 10kr, absolut flaska för 20kr. Det är riktig taxfree, ockerpriserns på Viking Line, flygplatser eller ombord på flygen är riktiga scam för att lura av svennebananer.
Det ska skattas när du går i hamn och priserna är för konsumtion ombord. Det gäller även statsfartyg.

Tror vi handlade en limpa Marlboro för kanske 40kr innan det kom nya regler.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3647436

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här