2024-12-17, 15:13
Medlem
Märkte för kanske ett år sen att på snusdosan så har de lagt till nån konstig fyrkant på dosan. Ser ut som kontrollrutan på en trisslott. Har ni också märkt? Vad är det för ruta och vad fyller den för funktion?
Citera
2024-12-17, 15:15
Medlem
67arigGubbes avatar
Qr/dotkod/2dkod

Butiken scannar den…..
Citera
2024-12-17, 15:16
Medlem
Handlar om spårbarhet & säkerhet.

https://nordvallsetikett.com/sv/blog...tiketter-2024/
Citera
2024-12-17, 16:17
Medlem
Har inte sett den själv, men ska kika på nästa dosa jag köper!
Citera
2024-12-17, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Varför kom de här nya lagarna? Finns väl en streckkod man kan spåra med. Och vadå säkerhet. Har det gjorts fake dosor förut? Kan nån länka till lagen? Är den här fyrkanten en övervakningsgrej må tro? Varför har man inte hört nåt om det här i media?
Citera
2024-12-17, 17:40
Medlem
mikaelss avatar
En QR-kod med GS1-info kan identifiera inte bara produkten, en dosa snus av typ a, utan just vilken dosa det är, dvs den kan spåra varje individuell dosa. Det kan man inte med vanliga EAN-koder, ’streckkoder’, de går bara ned till vilken produkt det är, en av alla dosor med snus av typ a.
https://www.gs1.org/
Citera
2024-12-17, 18:00
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Varför kom de här nya lagarna?
Enligt Folkhälsomyndigheten är syftet att motverka illegal handel med tobaksvaror. Jag vet inte hur vanligt det är med just fejksnus, men smuggling av tobak tror jag inte är ett försumbart problem.
Citat:
Kan nån länka till lagen?
Den relevanta lagtexten hittar du här: 3 kap. 7 § LTLP. Enligt 17 § tobaksförordningen är det Folkhälsomyndigheten som föreskriver detaljerna, och de föreskrifterna finns här: HSLF-FS 2019:4.
Citera
2024-12-17, 18:37
Medlem
BlackObamas avatar
Märkligt. Har snus hemma av minst 10 olika sorter och många olika tillverkare och ingen har detta du pratar om. Läste dock länken som någon postade om att det är krav på märkning. Ganska obegripligt varför varje enskild snusdosa ska ha ett serienummer osv. men jag antar att regimen gör vad de kan för att försvåra för företag bara i hopp om att öka arbetslösheten.
Citera
2024-12-17, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackObama
Märkligt. Har snus hemma av minst 10 olika sorter och många olika tillverkare och ingen har detta du pratar om. Läste dock länken som någon postade om att det är krav på märkning. Ganska obegripligt varför varje enskild snusdosa ska ha ett serienummer osv. men jag antar att regimen gör vad de kan för att försvåra för företag bara i hopp om att öka arbetslösheten.

Hade en dosa knox på magen nu när jag läste tråden, den har mycket riktigt en qr-kod mitt på undersidan. Aldrig sett eller tänkt på det tidigare.
Citera
2024-12-17, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Hade en dosa knox på magen nu när jag läste tråden, den har mycket riktigt en qr-kod mitt på undersidan. Aldrig sett eller tänkt på det tidigare.

Min dosa har en QR-kod under sig men den har också en fyrkant på sidan som verkar vara en sån här säkerhetsmärkning:

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Citat:
Säkerhetsmärkning på snusetiketter
Säkerhetsmärkningen å andra sidan, består av fem äkthetsdetaljer där minst en av detaljerna måste vara utförd av en oberoende tredje part. Säkerhetsmärkningen på snusetiketterna kan appliceras genom fastsättning alternativt tryckning. Dessutom ska märkningen på styckförpackningar sitta på ett sätt som möjliggör äkthetskontroll, identifiering samt skydda produkten från att bli modifierad med.

Guilloche – ett ornamentalist mönster
Optisk variabel tryckfärg – färgskiftningar från olika vinklar
Mikrotryck – väldigt liten text
UV tryck (fluorescerande bläck) – går att läsa i ultraviolett ljus
Anti-Stokes tryckfärg – särskild utrustning behövs för identifiering

Jag ser att min fyrkant består av guilloche och skiftar från olika vinklar. Trodde det bara var en fyrkant med konstigt mönster som kontrollrutan på en trisslott men när jag riktar den mot lampan ser jag en cirkel i en annan färg.

Ser inget mikrotryck och har ingen UV-lampa för att se UV-trycket.

”Anti-Stokes tryckfärg som kräver särskild utrustning för att identifiera”… Vad är det här för spiongrej och hur kan jag se mitt anti-stokes tryck?!

Låt oss hjälpas åt att hitta alla 5 specialtryck på våra snusdosor, flashback!
Senast redigerad av WetCigarette 2024-12-17 kl. 22:20.
Citera
2024-12-17, 22:00
Medlem
Rotade fram ett förstoringsglas och på min konstiga fyrkant står det SWEDENDENMARKNORWAY över hela rutan i mikrotryck! Coolt!

De går snett över fyrkanten alltså om du har en fyrkant så här [] så går texten så här ///// där varje / är ett SWEDENDENMARKNORWAY
Citera
2024-12-19, 23:26
Medlem
https://regulaforensics.com/glossary...ti-stokes-ink/

Den här sidan visar exempel på tryckfärg med Anti-Stokes. Av de här exemplen verkar grön färg vara vanligast men finns ett exempel på röd också.

Men hur fan kan man se ett Anti-Stokes-tryckfärg? Jag vill se vad de har tryckt på snusdosan!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in