Citat:
Ursprungligen postat av
Donner123
Hade en dosa knox på magen nu när jag läste tråden, den har mycket riktigt en qr-kod mitt på undersidan. Aldrig sett eller tänkt på det tidigare.
Min dosa har en QR-kod under sig men den har också en fyrkant på sidan som verkar vara en sån här säkerhetsmärkning:
Citat:
Ursprungligen postat av
PatricHbg
Citat:
Säkerhetsmärkning på snusetiketter
Säkerhetsmärkningen å andra sidan, består av fem äkthetsdetaljer där minst en av detaljerna måste vara utförd av en oberoende tredje part. Säkerhetsmärkningen på snusetiketterna kan appliceras genom fastsättning alternativt tryckning. Dessutom ska märkningen på styckförpackningar sitta på ett sätt som möjliggör äkthetskontroll, identifiering samt skydda produkten från att bli modifierad med.
Guilloche – ett ornamentalist mönster
Optisk variabel tryckfärg – färgskiftningar från olika vinklar
Mikrotryck – väldigt liten text
UV tryck (fluorescerande bläck) – går att läsa i ultraviolett ljus
Anti-Stokes tryckfärg – särskild utrustning behövs för identifiering
Jag ser att min fyrkant består av guilloche och skiftar från olika vinklar. Trodde det bara var en fyrkant med konstigt mönster som kontrollrutan på en trisslott men när jag riktar den mot lampan ser jag en cirkel i en annan färg.
Ser inget mikrotryck och har ingen UV-lampa för att se UV-trycket.
”Anti-Stokes tryckfärg som kräver särskild utrustning för att identifiera”… Vad är det här för spiongrej och hur kan jag se mitt anti-stokes tryck?!
Låt oss hjälpas åt att hitta alla 5 specialtryck på våra snusdosor, flashback!