2024-12-18, 06:07
Medlem
En pojke föds till bög och nu väntar en livstil av pederasta upplevelser, möten på gay-barer, cruising i parker, utforskande av städers toalett-scener och annat. Ett liv ofta kännetecknat av en bakre smärta, och stora problem att gå, allt i homo-erotikens tecken...

Nej, jag skämtar såklart... Det finns homosexuella som inte ägnar sig åt alla dessa aktiviteter. Även homosexuella som inte går i Pride eller ens sympatiserar med det... Dessutom föds ingen till homosexuell, åtminstone så vitt man vet...

Studier på identiska tvillingar visar enligt Wikipedia, att chansen för en tvilling att bli homosexuell om den andra är det, är 24%. Har också sett siffran 52%...

Hur som helst visar det att homosexualitet inte kan vara helt genetiskt betingat, på samma sätt som hud-, hår- och ögonfärg. Studier försvåras ju av att barnen ofta växer upp i samma miljö, men den enda rimliga slutsatsen är att homosexualitet inte primärt beror på genetiska faktorer. Det kan finnas en genetisk komponent men...

Tittar man på djur och om en eller flera gener ligger bakom exklusiv homosexualitet, borde dessa gener ha försvunnit för längesen. Homosexuella människor har ofta fått barn i alla tider och än idag, så där är det mera möjligt. Exklusivt homosexuella djur får dock inte avkomma, så svårt att se hur dessa gener kunde ha förts vidare under hundratals eller miljoner år.

Så slutsatsen är, att ligger samma eller något liknande bakom exklusiv homosexualitet för människor och djur, så är det inte ett drag som är primärt eller kanske alls genetiskt betingat. Studier från identiska tvillingar tycks indikera samma sak...

Vad som då ligger bakom homosexualitet kan man verkligen undra, men kanske troligt miljön eller händelser under uppväxten spelar stor roll. Eller någon okänd faktor..

Så vad tror och tycker ni? Detta att vissa föds homosexuella är debunkat eller?

Senast redigerad av Snobird 2024-12-18 kl. 06:20.
Citera
2024-12-18, 07:40
Medlem
Det finns många teorier.

Bland fåglar har man tidigare talat om sibling genes, att det räcker att syskonens gener överlever, alla ungar måste inte föröka sig för att generna ska klara sig. Och det finns fåglar där den part som inte får egna ungar hjälper avkomman till familjen istället vilket ger den bättre chanser att överleva- då ger de "homosexuella" generna en fördel.

En annan hypotes är att fågelhanar "övar" på socialt samspel med varandra för att få bättre chans med en hona.

Ytrterligare en annan hypotes är att de kompenserar socialt för att de har små chanser att få en hona.

En fjärde teori är att gener som predisponerar för same-sex mating (man säger inte homosexualitet om djur egentligen) har samband med mer aggressiva honor, så att de får fördelar och högre rang i en flock.

För att förstå survival of the fittest måste man inse att individiden är helt oväsentlig, det är alltid så att några kan offras för att arten som helhet ska få bättre fitness. Därför finns det spindlar som äter upp huvudet på sin partner, gängvåldtäkt bland delfiner och väldigt många fler beteenden som gör det knepigt att dra långtgående jämförelser mellan människor och djur.

Vidare är det även så att 1/15000 som identifieras och växer upp som kvinnor genetiskt är män, och någon i studien hade inte fått detta konstaterat förrän vid 34 års ålder, så gränserna är mer flytande än man kan tro.

https://novonordiskfonden.dk/en/news...netically-men/

Summa summarum: Naturen skiter i din personliga överlevnad- det är good enough som gäller, och ibland knappt ens det. Framgång utvärderas på artnivå, inte individnivå.
Senast redigerad av Sweetopia 2024-12-18 kl. 07:42.
Citera
2024-12-18, 08:27
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Dessutom föds ingen till homosexuell, åtminstone så vitt man vet...

Hur som helst visar det att homosexualitet inte kan vara helt genetiskt betingat, på samma sätt som hud-, hår- och ögonfärg. Studier försvåras ju av att barnen ofta växer upp i samma miljö, men den enda rimliga slutsatsen är att homosexualitet inte primärt beror på genetiska faktorer. Det kan finnas en genetisk komponent men...

Påståendet "jag föddes som homosexuell" behöver ifs inte betyda "jag var homo från exakt den sekund jag föddes". Brukar det inte snarare betyda typ "jag har haft en känsla av att vara homo så långt bak jag kan minnas?"
Citera
2024-12-18, 08:41
Medlem
Comitiums avatar
En del olikheter i hjärnan och generna lär ha konstaterats men ändå vet ingen riktigt vad som gör en person homosexuell. Vi får väl nöja oss med det.
Citera
2024-12-18, 08:50
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Det verkar tvärtom som om du har lagt fram bevis i tråden för att vissa föds som homosexuella.
Men att det är osäkert hur stor andel som beror på arv eller miljö.
Och biologiska orsaker skulle man kanske kunna kalla miljön mellan befruktning och födsel.
----------
Men att miljön är viktig tydliggörs ju starkt av att där det är dödsstraff för homosexuella, där går få Pridefestivaler av stapeln. Det måste ju innebära att där finns få homosexuella oxå.
Citera
2024-12-18, 09:10
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
En pojke föds till bög och nu väntar en livstil av pederasta upplevelser, möten på gay-barer, cruising i parker, utforskande av städers toalett-scener och annat. Ett liv ofta kännetecknat av en bakre smärta, och stora problem att gå, allt i homo-erotikens tecken...

Nej, jag skämtar såklart... Det finns homosexuella som inte ägnar sig åt alla dessa aktiviteter. Även homosexuella som inte går i Pride eller ens sympatiserar med det... Dessutom föds ingen till homosexuell, åtminstone så vitt man vet...

Studier på identiska tvillingar visar enligt Wikipedia, att chansen för en tvilling att bli homosexuell om den andra är det, är 24%. Har också sett siffran 52%...

Tittar man på djur och om en eller flera gener ligger bakom exklusiv homosexualitet, borde dessa gener ha försvunnit för längesen. Homosexuella människor har ofta fått barn i alla tider och än idag, så där är det mera möjligt. Exklusivt homosexuella djur får dock inte avkomma, så svårt att se hur dessa gener kunde ha förts vidare under hundratals eller miljoner år.

Så slutsatsen är, att ligger samma eller något liknande bakom exklusiv homosexualitet för människor och djur, så är det inte ett drag som är primärt eller kanske alls genetiskt betingat. Studier från identiska tvillingar tycks indikera samma sak...

Vad som då ligger bakom homosexualitet kan man verkligen undra, men kanske troligt miljön eller händelser under uppväxten spelar stor roll. Eller någon okänd faktor..

- Tvillingstudier visar inte att homosexualitet är icke-genetiskt, utan att det är multifaktoriellt (genetik + miljö).
- "Miljö" inkluderar faktorer under fostertiden, inte bara uppväxt.
- Argumentet om evolution och djur bygger på felaktiga antaganden - djur som uppvisar homosexuella beteenden deltar också i heterosexuella parningar och får avkomma.
- Vetenskapen har inte debunkat att vissa föds homosexuella – den pekar snarare på att flera biologiska faktorer spelar roll.
Citera
2024-12-19, 05:42
Medlem
dooeys avatar
Genetiskt borde det rimligtvis vara till störst del. Man kan inte "bli bög" bara sådär, i alla fall inte som vuxen.

Jag själv som är bisexuell vet detta, eftersom oavsett hur mkt jag kört på "andra sidan" så finns attraktionen för kvinnor alltid intakt ändå oavsett. Den sexuella kåtheten för kvinnor snarare ökar, eftersom all sexuel stimulering väcker sexualiteten till liv och ger den mer eld. Detta innebär att ALLT man vanligtvis tänder på blir mer tändande rent allmänt. Så är det för mig iaf.

Uppväxt och val i livet, utforskande av sexualitet utanför hetero-normen tidigt i livet är antagligen i kombination med genetik när det kommer till att "bli" bög eller bi. Främst genetik tror jag dock. Kan vara svårt att forska på vart exakt i DNA bögigheten sitter, och tror det handlar om att som man ha en allmänt mer feminin natur över sig. Svårt att exakt sätta fingret på, eftersom det har med helheten att göra.

Min egen bisexualitet tycker jag speglar mig som person.
Aldrig varit en alfa-hane med stor dominans utan snarare tvärtom. Rätt passiv och feminin natur när jag ser bakåt på mitt liv. Vissa män är så mkt mer manliga än mig att jag framstår som en brud jämfört med dem typ.
Så är det, men samtidigt finns mkt styrka i det feminina. Michael Jacksson var inte den mest karakariga karlen direkt men gjorde otroligt musik t.ex.

En man som har mer feminint i sig än andra tenderar antagligen att i större utsträckning utforska sin sexualitet utanför heteo-normen, eftersom nyfikenheten och viljan till detta kanske är något större och mer lockande pga en mer feminin natur.

Jag tror personligen alla föds i princip bisexuella åtminstone till viss del, och vissa mer än andra.
Sexuell attraktion för bägge kön är nog vanligare än romantisk sådan. Tror detta gäller särskilt bisexuella män, som nog har en större tendens att utforska sexualiteten hos varandra snarare än romantiken (börja kyssas, ha känslor etc.).
Känner själv som att kvinnor är lite mer gjorda för att vilja kyssa och få romantiska känslor för, men sån är jag.

En kvinna vill bli älskad, och en man vill ha någon att älska.

Men även både och såklart, eftersom ALLA har både manligt och kvinnligt inom sig, både yin och yang.
De med mer kvinnligt tenderar mer attraheras av manligt och vice versa.

Man märker ju hur tydligt som helst på homosexuella män hur pass kvinnliga/feminina de är och framställer sig som. Vissa klär ju sig även till kvinnor ibland. Att inte se detta är att vara blind.

Inget fel alls med att vara varken bög eller bi vill jag poängtera.

Brukar själv tänka att det allra "bögigaste" med en bög är att som MAN inte tända ett jota på kvinnor.
Att se nakna heta kurviga vackra kvinnor och inte gå igång ALLS på det, Då har man nog inte mkt manlighet i sig
Inget fel i det (hetero-kvinnor är ju likadana), men min poäng är att tändning på män/manlighet i sig inte gör en till bög. Snarare är det som sagt antagligen en konsekvens av en mer feminin natur i kombination med den manliga.

Bisexualitet ligger förmodligen "latent" hos de flesta, och kan väckas till liv och växa ju mer man går utanför normen i sitt utforskande av sexualiteten. Men bög föds man till, ytterst sett. Tror jag iaf.
Annars har jag lite svårt att få ihop det.
Citera
2024-12-19, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
- Tvillingstudier visar inte att homosexualitet är icke-genetiskt, utan att det är multifaktoriellt (genetik + miljö)

Det finns en förhöjd chans den andra enäggstvillingen blir homosexuell om den ena är det. Det kan indikera genetisk predisposition men kan också bero på uppväxtmiljö. Siffrorna är lägre om än förhöjd med tvillingar som inte är enäggstvillingar, men det kan bero på att barn påverkas mer av läggningen hos någon som ser likadan ut.

Citat:
- "Miljö" inkluderar faktorer under fostertiden, inte bara uppväxt.

Gör det? Men borde i så fall påverka bägge tvillingar lika...

Citat:
- Argumentet om evolution och djur bygger på felaktiga antaganden - djur som uppvisar homosexuella beteenden deltar också i heterosexuella parningar och får avkomma.

Så du tror att homosexuella beteenden i naturen bara är dominans-beteende? Eller att det inte finns exklusivt homosexuella djur? Enligt forskare finns det sådana och de borde då inte fortplanta sig med motsatta könet...

Citat:
- Vetenskapen har inte debunkat att vissa föds homosexuella – den pekar snarare på att flera biologiska faktorer spelar roll.

Studierna har åtminstone visat att homosexualitet inte är helt eller endast genetiskt betingat. Skulle det enbart bero på gener hade bägge identiska tvillingar alltid varit homosexuella om den ena är det...
Citera
2024-12-19, 08:31
Medlem
Sladdarens avatar
Om ingen föds till homo som det sägs av TS.. så är det definitivt fel på samhället att män inte får vara män pga lagar och regler sätter käppar i hjulet, och kvinnor ska va låssas-manliga fast det är långt ifrån de kan axla det

Kan ju inte bero på nåt annat då än sociala regler politiken har skapat då som inte isig är positiv till vad som behövs varken i familjen eller samhället plus vilken roll man ska ha som är bäst för samhället. Alltid visat sig att när kvinnor får mer rättigheter (makt) går alltid samhället sämre på olika sätt istället för bra för dom och samhället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in