Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-18, 07:13
Medlem
AldoRaines avatar
Har haft stora problem med att somna och vaknar flera gånger per natt mer eller mindre hela livet. Känner mig aldrig utvilad när jag vaknar. Skrev en självremiss för ett tag sen och har genomgått en sömnutredning. Fick träffa överläkare för intervju, fylla i massa papper och sova ett dygn med div sladdar på huvudet. Där är jag nu, inväntar ett återbesök för uppföljning av testdygnet.

Jag vet at KBT är första behandlingsmetoden. Antar att det handlar om beteendeförändringar. Men, jag tror jag testat allt det där vanliga. Rutiner, kost, ingen skärm etc. Har svårt att tro att KBT skulle hjälpa. Men jag hoppas innerligt att det gör det.

Finns det fler som genomgått utredning? Vad blev utfallet för att behandla sömnproblemen? Har det hjälpt?
Citera
2024-12-18, 08:30
Medlem
Airwave92s avatar
Antar att du testat massa mediciner också?
Citera
2024-12-18, 09:46
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Antar att du testat massa mediciner också?

Nej, eller bara några lättare varianter. Utan resultat. Vill helst inte blir någon som knaprar tunga mediciner. Överläkaren sa under vårt möte att många som söker sig dit vill ta sig ur pillerträsket, vill inte hamna där själv
Citera
2024-12-18, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Har haft stora problem med att somna och vaknar flera gånger per natt mer eller mindre hela livet. Känner mig aldrig utvilad när jag vaknar. Skrev en självremiss för ett tag sen och har genomgått en sömnutredning. Fick träffa överläkare för intervju, fylla i massa papper och sova ett dygn med div sladdar på huvudet. Där är jag nu, inväntar ett återbesök för uppföljning av testdygnet.

Jag vet at KBT är första behandlingsmetoden. Antar att det handlar om beteendeförändringar. Men, jag tror jag testat allt det där vanliga. Rutiner, kost, ingen skärm etc. Har svårt att tro att KBT skulle hjälpa. Men jag hoppas innerligt att det gör det.

Finns det fler som genomgått utredning? Vad blev utfallet för att behandla sömnproblemen? Har det hjälpt?

"sova med sladdar" - så utreds sömnapné.
Citera
2024-12-18, 12:59
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille

Möjligt att dom vill utesluta det. Tror inte att det är problemet
Citera
2024-12-18, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Så görs även sömnutredning, hade sladdar kopplade till en gummimössa sim jag hade på huvudet när jag gjorde min. Dock 20 år sedan. Fortfarande har jag problem med sömnen, provat ALLT...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in