Citat:
Ursprungligen postat av
RadioGaGa
Är det smartare att köpa in 10 st kvalitetsprodukter för 1000 kr eller 100 st kvantitetsprodukter för 1000 kr?
Produkterna är liknade varandra till utseende men de tio kvalitetsprodukterna är tillverkade av bättre råvaror och håller alltså högre kvalitet och ser bättre ut.
Problemet är att sälja kvalitetsprodukterna för ett pris som konsumenterna är villiga att betala utan att gå med förlust. Så rent krasst är det antagligen lättare att gå med vinst om jag satsar på kvantitetsprodukterna men om jag ska stå ut i mängden kanske det är bättre att satsa på kvalitetsprodukterna.
Jag försöker köpa kvalitet när det är produkter som jag vet kommer användas igen och igen.
Köper du många av sämre kvalitet så är frågan hur många du får tillbaka som reklamation då det är där de kommer kosta. Beställer du 10st för 100kr styck och inte får någon reklamation så har du gjort en bra vinst. Köper du istället 100 st för 10kr/st och får 10 reklamationer så kommer handhavandet av reklamationer äta upp din vinst rätt snabbt även om du bara skickar en ny produkt utan att fråga.
Du ska stoppa den i ett paket och skriva ut adresslapp och skicka iväg där du också får stå för frakten.
Jag skulle satsa på 10st av kvalitet.