Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-18, 14:49
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Jag har skaffat VPN från Bahnhof och har lite funderingar då jag har dålig koll på hur sånt här fungerar (är inte så teknisk så var snäll).
Bahnhof rekommenderar WireGuard vilket jag laddat ner till dator och mobil.
I tv-boxen laddade jag ner appen WireGuard och la in filen jag skapat i Integrity VPN (integrity2-SE.conf). Nu ser jag en nyckel i hörnet på tv-skärmen. Betyder det att allt funkar som det ska?
Kan man använda samma fil till alla enheter eller bör man skapa en ny till varje?
Kan man söka på sin IP-adress och se att man är skyddad?

Och kan man lägga in detta direkt i routern (Asus AC1750) och då får VPN över hela sitt wifi?
Har även ett Mesh (Deco M5), går det att göra lika där?
Citera
2024-12-18, 15:33
Medlem
mongoflins avatar
Att ha en VPN utfärdad av sin internetleverantör "defeats the purpose" av en VPN.
Visserligen är Bahnhof en bra leverantör, men hela tanken med en VPN är att dölja sin aktivitet externt.

Varför vill du ha en VPN förresten?
Tekniken har rullat på och browser fingerprinting är så mycket mer än en VPN (IP-adress) idag.

Vill du var anonym är det TOR och Tails/Qubes som gäller - inget annat.
Du kan inte vara anonym med endast en VPN idag. Inte ens med Mullvad eller något från Bahnhof.

Förövrigt skyddar inte en VPN dig från någonting.
Ökad anonymitet är INTE säkerhet.

Förövrigt är Mullvad och Proton de enda VPN-tjänsterna som är värda att använda. De för ingen logghistorik. Alla andra tjänster gör det. Ja, inklusive den som Bahnhof rekommenderar. Läs deras integritetspolicy.

Jag tycker du bör fundera på om det här är något för dig. Du har mycket att läsa på om.

Att använda VPN över hela sitt nätverk är bara dumt. Tanken är att du vill dela upp ditt nätverk. Har du VPN igång på allt så får allt samma IP-adress ändå. Vad är poängen? Förövrigt är det krångligt att byta IP när det är över hela nätet. Och om du väljer att ha VPN på hela nätverket bör du brygga det.

Vill du vara helt anonym på nätet bör du skaffa en dator utan wifi. Placera den i en faraday-bag och använd en ethernetsladd för internetåtkomst. Då kan ingen annan enhet i närheten (bluetooth, wifi) försöka kommunicera med den heller. Operativsystemet ska vara QubesOS där du kör både Whonix och TOR. Du kan använda det i kombination med MullvadVPN (med DAITA aktiverat), men inget krav. Använd unika användarnamn, e-postadresser, m.m. på varje sida. Använd en lösenordshanterare. Använd uBlock Origin med alla filter igång. Skriv på olika sätt. Skriv på olika tider på dygnet. Identifiera dig aldrig på nätet (BankID, m.m.) på den datorn. Då kan inte ens CIA spåra dig. Lägg då till att varje gång du mailar någon att du använder OpenPGP nycklar för det. Men då är frågan... varför vill du dölja dig så mycket? Endast journalister och aktivister bör göra sånt, om de riskerar sitt liv.
Senast redigerad av mongoflin 2024-12-18 kl. 15:49.
Citera
2024-12-18, 17:37
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongoflin
Att ha en VPN utfärdad av sin internetleverantör "defeats the purpose" av en VPN.
Visserligen är Bahnhof en bra leverantör, men hela tanken med en VPN är att dölja sin aktivitet externt.

Varför vill du ha en VPN förresten?
Tekniken har rullat på och browser fingerprinting är så mycket mer än en VPN (IP-adress) idag.

Vill du var anonym är det TOR och Tails/Qubes som gäller - inget annat.
Du kan inte vara anonym med endast en VPN idag. Inte ens med Mullvad eller något från Bahnhof.

Förövrigt skyddar inte en VPN dig från någonting.
Ökad anonymitet är INTE säkerhet.

Förövrigt är Mullvad och Proton de enda VPN-tjänsterna som är värda att använda. De för ingen logghistorik. Alla andra tjänster gör det. Ja, inklusive den som Bahnhof rekommenderar. Läs deras integritetspolicy.

Jag tycker du bör fundera på om det här är något för dig. Du har mycket att läsa på om.

Att använda VPN över hela sitt nätverk är bara dumt. Tanken är att du vill dela upp ditt nätverk. Har du VPN igång på allt så får allt samma IP-adress ändå. Vad är poängen? Förövrigt är det krångligt att byta IP när det är över hela nätet. Och om du väljer att ha VPN på hela nätverket bör du brygga det.

Vill du vara helt anonym på nätet bör du skaffa en dator utan wifi. Placera den i en faraday-bag och använd en ethernetsladd för internetåtkomst. Då kan ingen annan enhet i närheten (bluetooth, wifi) försöka kommunicera med den heller. Operativsystemet ska vara QubesOS där du kör både Whonix och TOR. Du kan använda det i kombination med MullvadVPN (med DAITA aktiverat), men inget krav. Använd unika användarnamn, e-postadresser, m.m. på varje sida. Använd en lösenordshanterare. Använd uBlock Origin med alla filter igång. Skriv på olika sätt. Skriv på olika tider på dygnet. Identifiera dig aldrig på nätet (BankID, m.m.) på den datorn. Då kan inte ens CIA spåra dig. Lägg då till att varje gång du mailar någon att du använder OpenPGP nycklar för det. Men då är frågan... varför vill du dölja dig så mycket? Endast journalister och aktivister bör göra sånt, om de riskerar sitt liv.
Såg att det kostade 29kr/mån på Bahnhof som jag har som internetleverantör och tyckte mest att det var kaffepengar så tog det (gratis första 3 mån utan bindning) men egentligen behöver jag inte gömma mig på nätet då jag inte gör nåt hemligt att va rädd över.
Men jag har IPTV och kanske kan det va bra att skydda?
Citera
2024-12-18, 19:16
Medlem
Att Bahnhof bryr sig om integritet är ett PR-trick och stämmer egentligen inte alls när det väl kommer till kritan, jag skulle absolut inte valt ett VPN ifrån dem om jag ville vara anonym.
Det finns massor med andra alternativ som är säkrare och bättre, t.ex. Mullvad och NordVPN.
Citera
2024-12-19, 00:32
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
då får VPN över hela sitt wifi?

VPN betyder virtual private network, det är alltså ett sätt att utöka ditt privata nät, inklusive ditt wifi, till att omfatta även devices anslutna utanför ditt interna nätverk, t ex din laptop eller telefon när du surfar på någon annans nät, så att de, via ditt VPN, surfar som om de vore innanför din router.
VPN har ingen funktion på ditt hemmanät.
Vad är det du vill uppnå?
Citera
2024-12-19, 22:59
Medlem
mongoflins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av az0r
Att Bahnhof bryr sig om integritet är ett PR-trick och stämmer egentligen inte alls när det väl kommer till kritan, jag skulle absolut inte valt ett VPN ifrån dem om jag ville vara anonym.
Det finns massor med andra alternativ som är säkrare och bättre, t.ex. Mullvad och NordVPN.

NordVPN både loggar och säljer din data.

Jag har läst genom alla integritetspolicyer från varenda etablerad VPN-tjänst på marknaden (det är väldigt många sidor text). Mullvad VPN och Proton VPN är de enda två som inte loggar historik. Men Mullvad vinner eftersom de tillåter anonym betalning, de kräver inga användaruppgifter och de blev dessutom raidade av polisen för inte så längesedan - och de fick inte ut en enda sak från dem eftersom de inte loggar någonting.

Med det sagt, en VPN är långt ifrån det enda du bör använda för att vara anonym på nätet idag.
Citera
2024-12-20, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongoflin
NordVPN både loggar och säljer din data.

Jag har läst genom alla integritetspolicyer från varenda etablerad VPN-tjänst på marknaden (det är väldigt många sidor text). Mullvad VPN och Proton VPN är de enda två som inte loggar historik. Men Mullvad vinner eftersom de tillåter anonym betalning, de kräver inga användaruppgifter och de blev dessutom raidade av polisen för inte så längesedan - och de fick inte ut en enda sak från dem eftersom de inte loggar någonting.

Med det sagt, en VPN är långt ifrån det enda du bör använda för att vara anonym på nätet idag.

Det verkar som om påståendet om att “NordVPN loggar och säljer data” inte har någon trovärdig grund. NordVPN har faktiskt genomfört flera oberoende revisioner av sin no-logs-policy, senaste 2023, som bekräftar att de inte lagrar någon användardata. Här är en länk till deras senaste revision: https://nordvpn.com/blog/nordvpn-no-logs-audit-2023/

Mullvad och ProtonVPN är också bra alternativ. Mullvad har genomfört en revision som visade att de inte loggar användardata:
https://mullvad.net/en/blog/vpn-serv...-customer-data.
ProtonVPN har gjort två revisioner, vilket du kan läsa om här:
https://protonvpn.com/blog/no-logs-audit/

NordVPN har hittills genomfört flest revisioner jämfört med andra tjänster, vilket gör att de har det starkaste beviset för att de faktiskt följer sin no-logs-policy. Men om du har några andra källor som stöder påståendet om NordVPN, vore det bra att få dem på bordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in