Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-18, 17:41
Medlem
Charlie-Whites avatar
Flytta gärna tråd om den ligger fel.

Jag och min sambo har haft det kämpigt ett tag med mycket bråk och gnäll. (Inge fysiskt) Jag har under dom värsta dagarna åkt iväg och sovit hos en vän vilket är ganska ofta. Vi har ett barn ihop i 5 årsåladern. Min sambo har tagit det här mycket hårdare än vad jag trott och har utan min vetskap talat med någon kvinnojour som nu i sin tur anmält till soc för "dom tänker på barnet" Vet inte vad min sambo sagt till dom för att det ska gå så långt som till soc men nu är vi där och ska ha möte inom några veckor.

Jag är livrädd för soc med tanke på allt man hört om dom.

Så vad kan man förvänta sig av det här? Någon som vet något?
Citera
2024-12-18, 17:44
Medlem
Man kan förvänta sig att de har fokus på barnet.
Är det mkt högljudda konflikter i hemmet kan man tänka sig att ni erbjuda föräldrastöd. Inget barn mår bra av att växa upp i skrik och bråk.

Var ödmjuk och tacka ja till stöd och hjälp kommer det att gå bra.
Citera
2024-12-18, 17:50
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White

Jag och min sambo har haft det kämpigt ett tag med mycket bråk och gnäll. (Inge fysiskt) Jag har under dom värsta dagarna åkt iväg och sovit hos en vän vilket är ganska ofta. Vi har ett barn ihop i 5 årsåladern. Min sambo har tagit det här mycket hårdare än vad jag trott och har utan min vetskap talat med någon kvinnojour som nu i sin tur anmält till soc för "dom tänker på barnet" Vet inte vad min sambo sagt till dom för att det ska gå så långt som till soc men nu är vi där och ska ha möte inom några veckor.

Hej TS.
Först av allt är att dels har professionella som får vetskap om att ett barn kan fara illa i tjänsten en skyldighet att anmäla detta.
Soc har då en skyldighet att öppna ett ärende och påbörja en utredning.
Det du kan förvänta dig är att du kommer att få frågor om hur du är och hur du hanterar situationer.

Tips - föreslår de en insats, t.ex familjebehandling eller något annat - tacka ja
Allt annat kan tolkas som om du har något att dölja och det bedömmer de inte vara bra för barnet.
Citera
2024-12-18, 17:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Mitt råd är att undvika socialtjänsten och försöka lösa era problem på egen hand i första hand. Tyvärr tenderar socialtjänsten ofta att förvärra situationen för familjer som söker deras "hjälp".

Undvik att prata om era problem öppet och var noga med vad ni säger om ni ändå väljer att ha kontakt med dem. Risken är stor att era ord misstolkas och vinklas emot er. Socialtjänsten dokumenterar allt ni säger och kan i värsta fall använda det för att överdriva problemen i sina utredningar. Deras makt att ta barn från föräldrar är betydande, så det är ofta bättre att försöka lösa konflikter själva.

Bråka inte framför era barn, eftersom det kan vara skadligt för dem. Om ni inte klarar av att hålla sams kan det vara värt att överväga en separation. Lös era konflikter på ett sätt som skyddar barnet, utan att blanda in socialtjänsten.
Citera
2024-12-18, 20:43
Medlem
stilichos avatar
Det låter inte som om det är soc du ska vara livrädd för i det här fallet. Rent generellt kan man säga att om soc vill ta dina barn så har de gjort det innan du ens får veta att du är under utredning.

Det här låter snarare som om din fru försöker positionera sig inför en eventuell vårdnadstvist. I en sådan är det väldigt praktiskt att ha socialtjänsten på sin sida, vilket man med lite framförhållning kan få redan innan själva separationen. Sådana här saker vet givetvis kvinnojouren och assisterar gärna med.
Citera
2024-12-18, 20:56
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Det var nog aldrig tänkt att kvinnor skulle arbeta från början.

Nu har kvinnor inte tid, för de jobbar

Ps.
Någon ”…”, ville att kvinnor skulle arbeta. Ds.
Citera
2024-12-18, 21:06
Medlem
Har haft med dom där asen att göra. Se till att du spelar in ALLA samtal med dom. Chansen att du möter en manshatare som vill tvåla dit dig är enorm speciellt om din tjej/ex eller vad det nu är hatar dig. Räkna med problem. Jag kom blev av med dom enbart tack vare inspelningar för när dom kom på det blev dom direkt trevliga, sakliga och avslutade nästan omedelbart all kontakt med mig.
Citera
2024-12-18, 22:37
Moderator
Maviels avatar
Rubrik förtydligad. Utgången rubrik:

Soc

/Moderator
Citera
2024-12-19, 17:27
Medlem
Hej TS, kan ge dig 2 idéer på en ungefärlig väg som det kanske kan bli vid mötet. 1. Ni träffar och pratar något/några möten med socialsekreteraren och de bedömer att det inte krävs öppna en större utredning. Eller 2. så öppnar de en utredning och ni får komma och prata mer, eventuellt att någon form av familjerådgivning eller stöd från soc blir ett resultat. Skulle isåfall tipsa att ni tackar ja. De arbetar ju utifrån barnets bästa och att vara upp i bråk är ju inte kanske det mest optimala för barnet. Tror ärligt inte att ni behöver oroa er för att något drastiskt skulle ske.
Citera
Idag, 00:17
Medlem
Tzatzikins avatar
Var tillmötesgående, trevliga och gå med på eventuella insatser. Visa att ni är samarbetsvilliga och ödmjukt villiga att utvecklas och lära er mer om föräldraskapet ifall soc anser att ni behöver det. Visa att ni är engagerade, kloka, mogna, bra, trygga och ansvarsfulla föräldrar.

Spela in alla samtal och begär ut alla protokoll i efterhand. Kontakta jurist om de går vidare med utredning efter första samtal för att ta reda på hur ni bäst tar tillvara på era rättigheter (detta behöver inte soc veta). Allt beror ju på vad din partner har sagt till den här kvinnojouren, hur de tolkat det samt hur barnet (som de eventuellt kommer välja att prata enskilt med) uppfattar situationen.

Som föräldrar är ni i underläge. Som man är du underst. Socialtjänsten ser sig som Guds gåva till alla barn och agerar därefter i "barnets bästa" på bekostad av föräldrar och familjers trygghet. Tänk på att soc är lättkränkta så bemöt dem aldrig med hårda ord, ironi eller nonchalans och säg aldrig något som kan uppfattas som det minsta respektlöst. Visa tacksamhet för deras insats, engagemang, kunskap och tid (även om ni inte är det men det är viktigt för dem). Var försiktig och tänk på att allt du säger kan vändas emot dig om de känner för det så välj dina ord med omsorg under samtalen. Svara på frågor men ge inte mer information än nödvändigt
Senast redigerad av Tzatzikin Idag kl. 01:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in