Citat:
Ursprungligen postat av
Charlie-White
Flytta gärna tråd om den ligger fel.
Jag och min sambo har haft det kämpigt ett tag med mycket bråk och gnäll. (Inge fysiskt) Jag har under dom värsta dagarna åkt iväg och sovit hos en vän vilket är ganska ofta. Vi har ett barn ihop i 5 årsåladern. Min sambo har tagit det här mycket hårdare än vad jag trott och har utan min vetskap talat med någon kvinnojour som nu i sin tur anmält till soc för "dom tänker på barnet" Vet inte vad min sambo sagt till dom för att det ska gå så långt som till soc men nu är vi där och ska ha möte inom några veckor.
Jag är livrädd för soc med tanke på allt man hört om dom.
Så vad kan man förvänta sig av det här? Någon som vet något?
Mitt råd är att undvika socialtjänsten och försöka lösa era problem på egen hand i första hand. Tyvärr tenderar socialtjänsten ofta att förvärra situationen för familjer som söker deras "hjälp".
Undvik att prata om era problem öppet och var noga med vad ni säger om ni ändå väljer att ha kontakt med dem. Risken är stor att era ord misstolkas och vinklas emot er. Socialtjänsten dokumenterar allt ni säger och kan i värsta fall använda det för att överdriva problemen i sina utredningar. Deras makt att ta barn från föräldrar är betydande, så det är ofta bättre att försöka lösa konflikter själva.
Bråka inte framför era barn, eftersom det kan vara skadligt för dem. Om ni inte klarar av att hålla sams kan det vara värt att överväga en separation. Lös era konflikter på ett sätt som skyddar barnet, utan att blanda in socialtjänsten.