• 8
  • 9
2024-12-19, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Då kan du börja med HM, ett svenskt företag som utnyttjar låglönearbetare i Bangladesh.

Ja, visst är det superbra att våra företag granskas och att de åker till sina produktionsländer för att kolla upp att villkor och avtal följs? Så borde alla länder göra. Och just på grund av detta borde vi bojkotta företag som vi VET inte lever upp till vår policy. Jag handlar aldrig på H&M btw.
Citera
2024-12-19, 20:34
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Så du menar att Rusta, Biltema, ÖoB, Ica Maxi, dollarstore och typ 99.9% av alla svenska butiker mm säljer giftig skräp från Kina?

Efterbliven? Självklart säljer alla giftigt skräp men svenska/europeiska företag har regler att följa på det dom importerar när en privatperson köper direkt från shein osv behöver inte dessa följas
Citera
2024-12-19, 20:40
Temu öppnar lager i Göteborg.
https://www.gp.se/ekonomi/temu-oppna...b-c34906b84ce7
Citera
2024-12-19, 22:14
Medlem
Magnificoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
1;
Skit som finns överallt, definitivt även i ditt hem utan att du vet.
Folk köpte inte så mkt kläder, man gick i trasiga kläder så länge som möjligt och sydde ihop hålen, väntade ut reor däremellan och tog emot främlingars äckliga gamla kläder som skänktes bort.
Och samlade kuponger och rabatter från t.ex groupon, fick studenter att köpa genom deras mecanatkort och kunde inte köpa utan dessa rabatter.
Varför tror du att affärer som Lager 157, flying tiger, normal mm är så populära?
Just pga den anledningen, folk har inte råd med annat.
Det är dessutom samma "skit" hos dessa.
Men dessa affärer och appar är gudagåvor för de flesta med en ansträngd ekonomi.

Förutom de med pengar som hade råd att köpa allt nytt i vad som idag anses som exklusiva butiker, typ Dressman.
Men det var ju också innan alla prishöjningar, då när priset på varor var normala och hyffsat överkomliga.
Hur många har råd att köpa en simpel tshirt för 300-500 när dessa sidor har för 50 eller mindre och man behöver 10 st? Eller kalsonger för en hundring styck när du kan köpa 10 pack för 100 spänn?
En jacka till barnen som de bara kan ha en säsong innan de växer ur den för 1000kr eller för 100?
Varför promotar världskändisar som Kardashian, Cardi b mfl deras kläder om de är skit? De har verkligen styrt upp kvaliteten på SHEIN nu, men sen finns det en produkt för 10 kr och en för 100 på dessa sidor, där bestämmer man själv vilken kvalitet man vill ha.

2;
Vi har redan deras i grejer överallt i Sverige, i affärer som jula, rusta, biltema, öb, lager 157, normal, flying tiger och andra affärer. Även leksaksbutiker, elektronik, och ja nästan allt annat.
Men till ett högre pris och mindre sortiment.
Gå till vilken affär som helst och kolla var produkten har tillverkats så kommer du bli förvånad över hur många det är som kommer från Asien.

3;
Du har uppenbarligen aldrig handlat från dessa sidor, folk köper inte bara fidgetar och laserpekare längre.
Det är som Amazon, fast t.om ännu större variation, det är även exakt samma saker på Amazon, bara det att genom shein och temu så slipper man Amazon som mellanhand.
Ett exempel är carlevel.se, ett svenskt företag som verkar sälja lite halvt exklusiva prylar till bilen.
Vad folk inte fattar är det det är produkter från SHEIN/temu/Aliexpress som de bara säljer vidare till ett högre pris.
Exakt som nästan alla andra,.men få tänker på det.
Hade det inte varit så, då hade dessa butiker och webshops inte funnits, då finns det bara de exklusiva butikerna kvar, och du blir du inte glad när du måste punga ut 500-1000 spänn för en simpel tshirt bara för att den har en speciell logga på etiketten.

Oj, så alltså innan 2020 gick alla som inte hade råd runt i trasiga kläder? Vad är det för fel att vänta ut reor? Det gör ju varenda jävla svensk hela november, black week. Second hand är jättebra om man har barn, köper alla kläder till mina barn second hand, men från bra märken, ekologiskt, bra villkor, rätt material, 100 % bomull, ull eller likande.

Bättre att köpa kvalitet som håller år in och år ut, som går att laga, som har en andrahands värde så du kan sälja det vidare. Mindre eller inga farliga kemikalier osv.

Kändisar hyllar såklart skiten för att de får pröjs, aldrig att de bär skiten själva, dels för de har råd men också för att de är mer medvetna om vad det är för skit eftersom de själva är i branschen och vet vad som är bra och dåligt.

Nej jag har aldrig handlat därifrån och kommer aldrig göra det heller. Jag köper kvalité som håller. Som går att laga, köper minimalt med grejer (förbrukningsvaror, leksaker, kläder, julpynt, osv) som innehåller plast.
Citera
2024-12-19, 22:18
Medlem
Magnificoos avatar
Citat:
Och du verkar inte fatta att "slavarbetarna" förlorar sin inkomst.
Så att vi ska ta ansvar för att deras ledare inte sätter schyssta villkor?
Du menar att vi ska känna en skuld och därför måste vi handla på Shein för en stackars barnarbetare blir av med sin lön och dör?
Det skiter jag i.
Citera
2024-12-20, 08:23
Medlem
Asb3rger1337s avatar
När man köper elektronik så får man med en CE-märknings sedel där det gjort en utredning och test av produkten. Så vissa saker man får är godkända. Sen tror jag givetvis att värmefilter och annat är mycket farliga samt saker man stoppar i munnen. Ja skulle inte köpa något att förvara mat i t.ex.
Anyway så tror jag väl inte avsevärt mer på kläderna du köper på bauhaus, rusta elr ica maxi. Inte för jag köper kläder där men som exempel. Köppte nån tun jacka på temu och den e as nice. Har den för oömma aktiviteter för den billig. Vill inte ha sönder goretex jackor osv.
Citera
2024-12-20, 08:25
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Folkpartiet är dock inte liberaler, utan socialliberaler. Det är en helt annan ideologi.

Socialliberalism är mer likt socialdemokrati, och inriktar sig på RÄTTIGHETER, sådana som ges av någon övermakt.

Medan liberalism fokuserar på FRIHETER, sådant som existerar naturligt.

Ja så jag tänker också. Känns dock som partinamnet borde reflektera detta bättre? För jag tänker på liberalism när jag hör ordet liberalerna.
Citera
2024-12-20, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Ja så jag tänker också. Känns dock som partinamnet borde reflektera detta bättre? För jag tänker på liberalism när jag hör ordet liberalerna.

Det är samma som när (S) vill ha med demokrati i partinamnet. De inser att det är ett ord som folk uppfattar positivt. Därför skall det med i namnet. Något mer är det inte.

Samma med Liberalerna. Liberalism generellt uppfattas positivt alltså är det ett bra namn. Inget som förpliktigar...
Citera
2024-12-20, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem

Liberalism som i diktaturen Kina? Liberalism som i slavarbete för minimilön? Jag tycker att det ÄR liberalt att främja Sveriges företag och företagare istället för att göra en diktatur som Kina ännu mäktigare.
Citera
2024-12-20, 15:12
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumanComputer
Temu öppnar lager i Göteborg.
https://www.gp.se/ekonomi/temu-oppna...b-c34906b84ce7

Toppen. Nu kommer detta TEMU lager följa svenska/EU lagar. Så ingen här kan klaga på de. Speciellt hororna i Liberierna, moderaterna och dylik!
Citera
2024-12-20, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnificoo
Oj, så alltså innan 2020 gick alla som inte hade råd runt i trasiga kläder? Vad är det för fel att vänta ut reor? Det gör ju varenda jävla svensk hela november, black week. Second hand är jättebra om man har barn, köper alla kläder till mina barn second hand, men från bra märken, ekologiskt, bra villkor, rätt material, 100 % bomull, ull eller likande.

Bättre att köpa kvalitet som håller år in och år ut, som går att laga, som har en andrahands värde så du kan sälja det vidare. Mindre eller inga farliga kemikalier osv.

Kändisar hyllar såklart skiten för att de får pröjs, aldrig att de bär skiten själva, dels för de har råd men också för att de är mer medvetna om vad det är för skit eftersom de själva är i branschen och vet vad som är bra och dåligt.

Nej jag har aldrig handlat därifrån och kommer aldrig göra det heller. Jag köper kvalité som håller. Som går att laga, köper minimalt med grejer (förbrukningsvaror, leksaker, kläder, julpynt, osv) som innehåller plast.

Det var inte riktigt så jag menade, men ja lite så. Man lagade ofta kläderna i större utsträckning än nu, eftersom att inte många köper märkeskläder lika ofta längre pga för höga priser och det finns billiga alternativ nu.
Sedan skriver du själv att du lagar dina kläder.
Ja många väntar ut reor, men på såna här sidor så är det rea varje dag, samt att alla vet nu, speciellt på senare år vilken bluff det har blivit med reor.
Det var en annan värld innan covidtiden, det var då folks beteende ändrades och alla priser började att stiga, och sen kom en ny regering som bara vill göra allt ännu dyrare och sämre för befolkningen.
(Samtidigt som.våran statsminister shoppar hus efter att ha sålt sitt för över 11 miljoner).
Han skrattar åt de fattiga samtidigt som han pekar finger åt de.

Det spelar ingen roll om man köper dyra kläder, ingenting är av bra kvalitet längre, allt är skapat för att gå sönder.
Spelar noll roll om man lägger ner 500 på en tshirt eller 50. Det är bara dumhuvuden som tror att det fortfarande finns något som kallas för kvalitet, speciellt i klädbranschen.
De kommer från samma ställen i världen, det är samma material. Ingen skillnad, det enda som skiljer sig är vilket slags tryck det är, transfertryck, screentryck eller broderi.
Resten är samma, polyester eller bomull, något annat material gör man sällan kläder av idag.
Jag märker iaf ingen skillnad alls, samma passform, material och allt. Bara priset och tryckteknik gör skillnad.
Och alla har inte råd att köpa ull, 100% bomull, hampa osv till hela sin familj, rättare sagt så är det få som har råd med det.

Ang kemikalierna så är jag ganska så bergsäker på att de måste spraya kläderna eftersom att de ska fraktas så långt och ligga på olika lager så länge för att inte attrahera skadedjur.
Men nu läste jag att Temu ska öppna lager i Sverige, får hoppas att Shein och andra gör likadant.
Amazon gjorde det, så då följer andra efter.

Bra av dig som är så miljömedveten, och det menar jag. Men det känns som att de flesta inte tänker på det längre, för ekonomin kommer i första hand.

Hade dock önskat att du hade någon erfarenhet av frågan som diskuteras då du säger inte har beställt från dessa sidor.

Jag tycker iaf att det är bra att folk kan ha ett eget val, sin egna frihet att beställa från var man vill, en öppen handel där alla kan ha råd med de produkter som man är ute efter.
Annars så blir det som i Nordkorea där det är monopol på skiten, man får bara välja mellan 10 frisyrer, alla har samma kläder och samma möbler, fast knappt någon har ens råd med något. (En gnutta ironi, men ändå lite sanning som kan bli en liknande men mindre extrem verklighet)
Citera
2024-12-22, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnificoo
Har du sett vilken skit som säljs där? Folk som klagar på ”men vart ska jag då mina kläder?” Ja du, vart köpte du kläder innan 2020?
Det är självklart att ett skitföretag som Temu ska förbjudas. Vi behöver inte deras skitgrejer i Sverige. Sluta köp en fidgetspinner eller någon jävla laserpekare, man behöver inte sånt.
Jag har sett vad som säljs där och har handlat massor! Och nej då snackar vi inte om fidgetspinner eller liknande utan nödvändiga saker som jag hittar i svenska butiker, men väljer att köpa från Temu/shein istället då det kostar 10x mer i butikerna i Sverige
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in