Citat:
Ursprungligen postat av
Magnificoo
Oj, så alltså innan 2020 gick alla som inte hade råd runt i trasiga kläder? Vad är det för fel att vänta ut reor? Det gör ju varenda jävla svensk hela november, black week. Second hand är jättebra om man har barn, köper alla kläder till mina barn second hand, men från bra märken, ekologiskt, bra villkor, rätt material, 100 % bomull, ull eller likande.
Bättre att köpa kvalitet som håller år in och år ut, som går att laga, som har en andrahands värde så du kan sälja det vidare. Mindre eller inga farliga kemikalier osv.
Kändisar hyllar såklart skiten för att de får pröjs, aldrig att de bär skiten själva, dels för de har råd men också för att de är mer medvetna om vad det är för skit eftersom de själva är i branschen och vet vad som är bra och dåligt.
Nej jag har aldrig handlat därifrån och kommer aldrig göra det heller. Jag köper kvalité som håller. Som går att laga, köper minimalt med grejer (förbrukningsvaror, leksaker, kläder, julpynt, osv) som innehåller plast.
Det var inte riktigt så jag menade, men ja lite så. Man lagade ofta kläderna i större utsträckning än nu, eftersom att inte många köper märkeskläder lika ofta längre pga för höga priser och det finns billiga alternativ nu.
Sedan skriver du själv att du lagar dina kläder.
Ja många väntar ut reor, men på såna här sidor så är det rea varje dag, samt att alla vet nu, speciellt på senare år vilken bluff det har blivit med reor.
Det var en annan värld innan covidtiden, det var då folks beteende ändrades och alla priser började att stiga, och sen kom en ny regering som bara vill göra allt ännu dyrare och sämre för befolkningen.
(Samtidigt som.våran statsminister shoppar hus efter att ha sålt sitt för över 11 miljoner).
Han skrattar åt de fattiga samtidigt som han pekar finger åt de.
Det spelar ingen roll om man köper dyra kläder, ingenting är av bra kvalitet längre, allt är skapat för att gå sönder.
Spelar noll roll om man lägger ner 500 på en tshirt eller 50. Det är bara dumhuvuden som tror att det fortfarande finns något som kallas för kvalitet, speciellt i klädbranschen.
De kommer från samma ställen i världen, det är samma material. Ingen skillnad, det enda som skiljer sig är vilket slags tryck det är, transfertryck, screentryck eller broderi.
Resten är samma, polyester eller bomull, något annat material gör man sällan kläder av idag.
Jag märker iaf ingen skillnad alls, samma passform, material och allt. Bara priset och tryckteknik gör skillnad.
Och alla har inte råd att köpa ull, 100% bomull, hampa osv till hela sin familj, rättare sagt så är det få som har råd med det.
Ang kemikalierna så är jag ganska så bergsäker på att de måste spraya kläderna eftersom att de ska fraktas så långt och ligga på olika lager så länge för att inte attrahera skadedjur.
Men nu läste jag att Temu ska öppna lager i Sverige, får hoppas att Shein och andra gör likadant.
Amazon gjorde det, så då följer andra efter.
Bra av dig som är så miljömedveten, och det menar jag. Men det känns som att de flesta inte tänker på det längre, för ekonomin kommer i första hand.
Hade dock önskat att du hade någon erfarenhet av frågan som diskuteras då du säger inte har beställt från dessa sidor.
Jag tycker iaf att det är bra att folk kan ha ett eget val, sin egna frihet att beställa från var man vill, en öppen handel där alla kan ha råd med de produkter som man är ute efter.
Annars så blir det som i Nordkorea där det är monopol på skiten, man får bara välja mellan 10 frisyrer, alla har samma kläder och samma möbler, fast knappt någon har ens råd med något. (En gnutta ironi, men ändå lite sanning som kan bli en liknande men mindre extrem verklighet)