Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Funderar lite över min framtid. För 20 år sedan gick jag programmering A, B och C i gymnasiet och tyckte väl inte att det var så jättekul. Klarade A och B, men inte C.
Samtidigt vet jag hur viktigt programmering är nu för tiden, och jag vill kolla om programmering kanske ändå är något för mig, till den grad att jag kanske kan ta en kurs på YH i framtiden som t ex webbutvecklare eller något.
Jag vet att det finns flera interaktiva kurser online, där man läser instruktioner vid sidan av en prompt och sedan får man kort och gott försöka skriva in koden själv och se vad som händer. Det verkar ju kanon.
men vilken är den bästa, om man bara vill känna på lite? Jag har ingen aning om vilka språk som är aktuella idag. På min tid läste jag C++. Är det fortfarande stort eller borde jag prova på något annat?
Jag hittade för en tid sen (några år) en svensk youtuber som körde gratis kurser i Phyton, C#, C+* och Java och säkert fler. Vet att han hette något med ***buyer eller liknande. Är det av intresse så kan jag kolla närmare då jag laddade hem alla kurserna men har inte riktigt haft suget att börja ordentligt, kollade tre första kanske.
Mitt råd är att om du vill och ska lära dig ordentligt, se till att ha ett eget projekt som du vill lösa så du har direkt nytta av kunskapen och får någon mening med kursen. Kan vara något enkelt som att ”slå sex tärningar” eller plocka fram vinnaren på V75 genom att läsa ut statistik via V75 programmen.
Lycka till och säg till om du vill veta vem youtubern är så plockar jag fram exakt namn.
ChatGTP är annars en underbar hjälp, håller på med Visual Basic i Excel utan några direkta förkunskaper och ChatGTP hjälper mig med det mesta👍, förklara vad du vill göra och koden kommer, krävs några motfrågor och sen är det mesta löst.