Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 13:55
Medlem
Nu går tankarna att styra om nästan all kapital mot fonder in på 2025 (behåller enstaka aktier som t.ex. Investor, Volvo mm.)

Tänker mig någonstans mellan 4-5 fonder för att få en så diversifierad portfölj som möjligt.

Spontana tankar:
Bas 50% Global index: Länsförsäkringar Global Index.
Spets mot USA 5%: Länsförsäkringar USA Index.
Sverige, Avanza Zero eller liknande 25% +/eller Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

Emerging markets?

Några ideer och tankar? Byta ut något av fonderna?
Citera
Igår, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MetalCraft
Har du tittat på ETF:er? (börshandlade fonder).

https://www.avanza.se/borshandlade-p...org/lista.html
Eftersom ETF:er är noterade på börsen kan du handla med dem flera gånger per dag, till skillnad från vanliga fonder som handlas max en gång per dag, ibland mer sällan än så. En fördel med ETF:er är att de är billigare än till exempel aktivt förvaltade fonder eller aktiefonder.
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/av...de-fonder.html

Har själv, trots mångåriga fondinnehav börjat titta på ETF först ganska nyligen. Känns lite modernare än klassiska fonder, haha. Känns som jag har mer kontroll än att bara lägga en order på x sek på en viss fond, och så får man ta priset som ges.
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 14:10.
Citera
Igår, 15:57
Medlem
Citat:
Nu går tankarna att styra om nästan all kapital mot fonder in på 2025 (behåller enstaka aktier som t.ex. Investor, Volvo mm.)

Tänker mig någonstans mellan 4-5 fonder för att få en så diversifierad portfölj som möjligt.

Spontana tankar:
Sverige, Avanza Zero eller liknande 25% +/eller Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

Emerging markets?

Usa och Global Index tenderar båda att ligga starkt i USA. Dom båda är lite samma sak så det finns inte så stor vits med att ha båda. Kanske kan du sälja av lite i nån av dom lägga pengarna i nått index som inte är så hårt investerat i USA för att sprida ut risk?

Kolla fondinnehavet:
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...ngar-usa-index
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...r-global-index
Citera
Igår, 16:00
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Spontana tankar:

Emerging markets?

Skulle inte behålla Investor under 2025. Heller inte Volvo
Sälj dom och stoppa in dom i Avanza Zero om du verkligen tror på svenska aktier.Dom har både Investor och Volvo (nästan 20% sammanlagt)

Avanza Auto 5 har en intressant blandning av U.S, och Sverige - aktier ( 55% resp 18%) och resten i hela världen. En av de bättre verklig diversifierade (moderna) fonder som finns

Spiltan är väl väldig tung i Investor ? Det blir mycket kaka på kaka och ganska dålig riskspridning i helheten
Senast redigerad av Upplyften Igår kl. 16:07.
Citera
Igår, 16:07
Medlem
CodexGigass avatar
Citat:

Spontana tankar:

Emerging markets?

Så många gånger det här har ältats, och nu dessutom i fel forum. Köp dina indexfonder och lycka till.
Citera
Igår, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Skulle inte behålla Investor under 2025. Heller inte Volvo
Sälj dom och stoppa in dom i Avanza Zero om du verkligen tror på svenska aktier.Dom har både Investor och Volvo (nästan 20% sammanlagt)

Avanza Auto 5 har en intressant blandning av U.S, och Sverige - aktier ( 55% resp 18%) och resten i hela världen. En av de bättre verklig diversifierade (moderna) fonder som finns

Spiltan är väl väldig tung i Investor ? Det blir mycket kaka på kaka och ganska dålig riskspridning i helheten

Goda råd! Tack!

Ser att LF USA är likt LF Global, men är mer viktat mot USA. Väljer att bara gå vidare med Index.
Angående aktierna har jag ägt dem i ca. 15 år. Det är mest en dålig känsla att sälja aktierna. I med att jag har haft dem så länge. Men får nog bli så, och Avanza Auto 5 ska jag kika på!
Citera
Igår, 21:07
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Köp fonder som har en uppåtgående trend. Spelar ingen roll vilken. Ta den som ökar mest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in