Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
Idag, 08:02
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Hmmmmm...... 🙂 tror att min hjärna just sprängdes.

Hypokondri är bara ett äldre ord för hälsoångest. Nån stor tänkare ansåg väl att "hälsoångest" var mycket snällare =).

Hälsoångest är bara en av många ångestsyndrom. Ofta handlar det om att du har en ångestproblematik och då händer det att hjärnan greppar efter något konkret. Som exempelvis sjukdomar. Det är lätt att fantisera om sjukdomar och med internet är kunskapssökandet obegränsat.

(Att du känner smärta eller obehag som egentligen inte beror på något annat än ångest innebär inte att din sensation är overklig.)

Vad kan du göra?

1. Är du 50+ och har ihållande symptom, sök upp vårdcentral. Var ärlig med att du är orolig och har ångest kring din hälsa. Du kommer få mycket bättre hjälp om du deklarerar det direkt.

2. Om du har fått en grön stämpel av läkare kan du gå vidare till att antingen testa antidepressiv medicin på låg dos som har god effekt mot hälsoångest, testa KBT som också har god effekt. Ibland kanske båda behövs. KBT kan du testa online via internetpsykiatri.se. Medicin får du utskrivet av din läkare.

3. Motionera och ät så hälsosamt du klarar av. Du är inte 20 längre och känningar kommer även för dom som tränar ordentligt. Se till att promenera minst 20 min rask promenad varje dag (helst mer) och sen tycker jag du ska gå till ett gym. Be om hjälp hur du tränar styrka i maskiner och be dom sätta ihop ett enkelt program. Gör det bara och tänk inte så mycket mer på det. Träningen har även den (förutom allt annat bra) en bra effekt på ångest (ungefär likvärdigt KBT och medicinering).
Citera
Idag, 08:32
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Hypokondri är bara ett äldre ord för hälsoångest. Nån stor tänkare ansåg väl att "hälsoångest" var mycket snällare =).

Hälsoångest är bara en av många ångestsyndrom. Ofta handlar det om att du har en ångestproblematik och då händer det att hjärnan greppar efter något konkret. Som exempelvis sjukdomar. Det är lätt att fantisera om sjukdomar och med internet är kunskapssökandet obegränsat.

(Att du känner smärta eller obehag som egentligen inte beror på något annat än ångest innebär inte att din sensation är overklig.)

Vad kan du göra?

1. Är du 50+ och har ihållande symptom, sök upp vårdcentral. Var ärlig med att du är orolig och har ångest kring din hälsa. Du kommer få mycket bättre hjälp om du deklarerar det direkt.

2. Om du har fått en grön stämpel av läkare kan du gå vidare till att antingen testa antidepressiv medicin på låg dos som har god effekt mot hälsoångest, testa KBT som också har god effekt. Ibland kanske båda behövs. KBT kan du testa online via internetpsykiatri.se. Medicin får du utskrivet av din läkare.

3. Motionera och ät så hälsosamt du klarar av. Du är inte 20 längre och känningar kommer även för dom som tränar ordentligt. Se till att promenera minst 20 min rask promenad varje dag (helst mer) och sen tycker jag du ska gå till ett gym. Be om hjälp hur du tränar styrka i maskiner och be dom sätta ihop ett enkelt program. Gör det bara och tänk inte så mycket mer på det. Träningen har även den (förutom allt annat bra) en bra effekt på ångest (ungefär likvärdigt KBT och medicinering).

Wow, orkade inte läsa allt. Men kul att ämnet engagerar dig! 😃 du kanske borde skriva en bok eller nåt?
Citera
Idag, 08:48
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Wow, orkade inte läsa allt. Men kul att ämnet engagerar dig! 😃 du kanske borde skriva en bok eller nåt?

Jag tänkte vara övertydlig eftersom du uppenbarligen verkar svagbegåvad=)
Citera
Idag, 08:50
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Jag tänkte vara övertydlig eftersom du uppenbarligen verkar svagbegåvad=)

Nej alltså jag kallar det hälsoångest. Trodde hypokondri var när man INBILLADE sig symtom - vilket ju är rätt allvarligt och då tycker jag det borde finnas en specifik etikett för det 🙂 ha det gott!
Citera
Idag, 08:56
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Nej alltså jag kallar det hälsoångest. Trodde hypokondri var när man INBILLADE sig symtom - vilket ju är rätt allvarligt och då tycker jag det borde finnas en specifik etikett för det 🙂 ha det gott!

Nej det är samma sak. En av de vanligaste ställena att ha problem med vid ångest är magen.

Hur ska någon här kunna svara på vad din smärta är för något? Det kan vara allt från en muskelbristning till avancerad magcancer. Om du inte nöjer dig med din läkares undersökning och inte långsamt blir allt sämre så är du förmodligen HYPOKONDRIKER!
Citera
Idag, 09:21
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Nej det är samma sak. En av de vanligaste ställena att ha problem med vid ångest är magen.

Hur ska någon här kunna svara på vad din smärta är för något? Det kan vara allt från en muskelbristning till avancerad magcancer. Om du inte nöjer dig med din läkares undersökning och inte långsamt blir allt sämre så är du förmodligen HYPOKONDRIKER!

Åh nej!!!!! Jag måste vara HYPOKONDRIKER!!!!!!!! Ringer 112 genast, detta verkar vara ett akutläge.

Skoja, smärtan har försvunnit nu.

Har du funderat på varför du taggar igång så hårt på just den här frågan? Hälsoångest är ju väldigt vanligt och helt naturligt, speciellt för oss med trauman ☺️
Citera
Idag, 09:33
Medlem
Citat:

Hej ❗

Försök så gott du förmår och kan för att beskriva så exakt, som du möjligen kan, var någonstans du upplever smärtan i din vänstra sida men, först och främst ...

Ställ dig upp och, stå rakt, sträck ut dina båda armar och, med dina handflator ihop, håll andan och samtidigt sväng dina båda armar med handflatorna ihop två gånger kraftigt åt din vänstra sida och sedan tillbaka till rak armhållning.

Vänta därefter i 60 sekunder och gör sedan om samma tillvägagångssätt på nytt igen, vänta i 60 sekunder och gör likadant för tredje och sista gången.

Därefter då du avslutat den tredje och sista gången, så sätter du dig på huk i ungefär 60 sekunder, slutligen reser du dig upp och andas minst 5 långsamma och djupa andetag och därefter återgår du till normal andning.

Enligt det ovan skrivna och vid övergången till normal andning, så vill jag att du beskriver vad du upplever vid, det tillfället ... ?

Mvh/ @JokerMannen
Citera
Idag, 09:52
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Åh nej!!!!! Jag måste vara HYPOKONDRIKER!!!!!!!! Ringer 112 genast, detta verkar vara ett akutläge.

Skoja, smärtan har försvunnit nu.

Har du funderat på varför du taggar igång så hårt på just den här frågan? Hälsoångest är ju väldigt vanligt och helt naturligt, speciellt för oss med trauman ☺️

Det skulle ju inte vara mycket till forum om ingen svarade.
Citera
Idag, 12:53
Medlem
Citat:
OK. Jag har en psykisk ohälsa och har varit uppjagat ett tag. Inget konstigt, har bra kontakt med läkare och har medicin vid behov.

Är också lite av en hypokondriker, inte en äkta sådan men jag överreagerar ibland.

Har haft "håll" på vänster sida under revbenet i flera dagar, som en diffus magknip men känns mer som håll. Smärta 1-2/10, känns dygnet runt. Haft lite känningar på höger sida också, men inget nämnvärt i jämförelse med vänster.

Samtidigt har jag fått ett sår i munnen, som enligt tandläkaren är en förkylningsblåsa. Men jag är inte förkyld, och har inte varit på flera månader. Så hur hänger det ihop?

Rationellt sett fattar jag väl att det inte finns samband mellan "håll" och en förkylningsblåsa. Kan allt detta bero på stress?

Någon MEDICINSKT KUNNIG person som kan säga bu eller bä här? Vad random pundare tycker om min hypokondri och psykiska hälsa skiter jag högaktningsfullt i 🙂

Garanterat ofarligt frun. Det är säkert bara lite julstress du har känning av 🙂
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in