Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
Idag, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Nej, seriösa företag har anonyma svar.

Har man färre än 5 medarbetare visas heller inte svaret för sin grupp då det annars är risk att anonymiteten försvinner igen.

Ingen har anonyma svar, nästan alla kräver att man är inloggad på sin användare på hemsidan/databasen när du ska göra så fint sagt den "anonyma" undersökningen.

Det är genomskådat sedan länge att det inte är anonymt numera.
Citera
Idag, 10:50
Medlem
Firewaias avatar
Direkt något för facket att sätta tänderna i. Självklart inte acceptabelt beteende av företaget.
Citera
Idag, 10:58
Medlem
Och du verkar antingen vara väldigt ung? eller oerfaren för att vara chef. Förutom juridisk facklig råd då behöver du nog stöttning från facket dvs hjälp att sätta detta i perspektiv och att inte ta detta personligt. Din sektion eller avdelning har svarat så att du pekats ut som chef och fått kritik. Det är helt ok men sådana undersökningar används inte vanligen för att omedelbart sparka folk eller ännu värre uppmana dom att sluta. Gissar att det är en form av mobbning från arbetsgivaren. Dvs hen är ett pucko och allvarligt. Dokumentera och skriv ned ALLT arbetsgivaren sagt/säger, meddelar med datum och tid. Kan vara bevisning i kommande förhandling. Ju sämre hen är desto bättre för dig. Dvs mer pengar. Och ta det lugnt. Va cool. Snacka inte så mycket med chefer, svara minimalt. Å Håll käften på jobbet om detta.
Citera
Idag, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puraveritas
Efter en anonym medarbetarundersökning blev jag utpekad av min chef och uppmanad att säga upp mig. Fick även veta att detta var ett väldigt allvarligt problem för företaget.

Jag förstår inte. Jag trodde dessa undersökningar var anonyma? Varför var det ett så allvarligt problem? Sparkar man chefer om dom får dåligt resultat på medarbetarundersökningar?
Jag har kollegor som ofta klagar på samma saker som jag svarade i undersökningen men dom hade inte svarat så i den. Jag förstod inte att detta var så allvarligt. Då hade jag aldrig svarat negativt.
Och varför varnade inte mina kollegor mig?

Är det vanligt att man använder medarbetarundersökningar för att bli av med personal som klagar på arbetsmiljön? Jag tycker inte det är så schysst att man gör så.

Kan du förklara lite närmare vad en medarbetarundersökning är?
Har någon på din arbetsplats anonymt skrivit om dig i sitt svar, och klagat på dig?
Är du en som skapar dålig arbetsmiljö?
Är du en som hotar, och skapar otrygghet?
Kan det vara någon annan som vill åt ditt jobb, och skriver illa om dig annonymt för att få ditt jobb.
Kan det vara någon som blivit förälskad i dig, och sedan inte klarar av att vara i närheten av dig?
Alltså det finns ganska många möjligheter med en sån här enkät..
Citera
Idag, 11:51
Medlem
FemKiloGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Ingen lag ger rätt till avgångsvederlag, men det kan överenskommas med arbetsgivaren. Så blir det svårt att yrka det.
Yrka kan du göra om det står i lagtext att du har rätt till det.
Men begära , efterfråga kan man ju alltid göra.

Uttrycket "yrka" är en juridisk term
Du har fel, se 38-39 § LAS där skadestånd för ogiltig uppsägning/avskedande framgår. Kanske fel att kalla det för avgångsvederlag, men det är ju lite olika sätt att se på saken.
Citera
Idag, 12:16
Medlem
BigBadZekeWolfs avatar
Amatör!

Självklart svarar du att allt är bra. Bara plus med det. Du / alla / även chefen undviker alla tidsödande, tråkiga och värdelösa möten för att korrigera det som upplevdes som fel. Klassiska skitfel som dyker upp och bara feminister är intresserade av är, för lite information och feedback. Ducka! Alltid ducka.

Ta eget ansvar istället. Prata med chefen enskilt (om det är läge för det). Prata man-o-man-o med kollegor om dom har nåt för sig som inte är okej. Kan du inte rätta till problemet, sök nytt jobb. Men aldrig aldrig ge negativ input på medarbetarundersökningar, det har ALDRIG NÅGONSIN lett till något positivt.

Vi hade en chef som fick riktigt usla betyg. Jag menar bottusla! Det tog ändå tre år innan företaget bytte ut honom och då var det delvis på hans eget initiativ. Hade han velat vara kvar så hade han nog fått det.

Jag duckade alla såna där undersökningar dom sista 20 åren av mitt arbetsliv. Chefer som inte kan läsa av sin egen avdelning (på max ca 15 pers) är värdelösa och förtjänar heller ingen hjälp med det.

- BBZW
Senast redigerad av BigBadZekeWolf Idag kl. 12:24.
Citera
Idag, 12:37
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Jag har märkt att många som svarar på dessa undersökningar säger en sak i fikarummet men sen i undersökningarna är allt toppen!
Varför är ni så himla konflikträdda att ni inte vågar svara ärligt på dessa undersökningar?
Och om ni svarar ärligt, varför har ni då svårt att stå för era svar om det skulle komma fram att det är just du som har svarat så?

Jag har aldrig haft problem med att känna om jag är anonym eller ej i dessa undersökningar, men å andra sidan knyter jag inte heller handen i fickan och håller käften.
Citera
Idag, 12:38
Medlem
Anonyma enkäter används ofta som slagträn. Behöver inte betyda att du göra ett dåligt jobb utan bara att du representerar arbetsgivaren.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in