Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 20:05
Medlem
Hej! Körde av vid en avfart och det kommer en korsning med väjningsplikt 100 meter efter det. När jag bromsar så åker en bil in i mig bakifrån? Blir det då automatiskt hans fel?
Citera
Igår, 20:06
Medlem
Ja
Citera
Igår, 20:14
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskolle
Hej! Körde av vid en avfart och det kommer en korsning med väjningsplikt 100 meter efter det. När jag bromsar så åker en bil in i mig bakifrån? Blir det då automatiskt hans fel?

Japp.
Citera
Igår, 20:31
Medlem
28-120s avatar
Ja det är alltid den andres fel om han kör på dig bakifrån. Man är skyldig att hålla tillräckligt avstånd för att kunna stanna om framförvarande bil måste bromsa.
Citera
Igår, 20:40
Medlem
Ja, hans fel.
Citera
Igår, 20:59
Moderator
Bilar --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
Igår, 21:06
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat från Lawline:

Citat:
Som vägtrafikant finns en skyldighet att anpassa avståndet till framförvarande fordon så det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar (3 kap. 2 § trafikförordningen). Bestämmelsen innebär att utgångspunkten är att den som kör in i en bil bakifrån anses vållande.
Citera
Igår, 21:42
Medlem
Så vida inte andra omständigheter talar för att du bytt fil hastigt
Citera
Igår, 21:43
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Om du inte uppenbart medvetet tvärnitat för att orsaka en krock så är det den andras fel.

Och det är svårt att bevisa även om du skulle gjort det medvetet. Bara att skylla på att du tyckte du såg ett rådjur hoppa fram och därför tvärnitade!
Citera
Idag, 12:19
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskolle

Det är hens fel. Säkert nån mupp som satt och sms:ade mitt i rusningstrafik.
Citera
Idag, 13:08
Medlem
godboys avatar
Som alla andra varit inne på så är det i princip alltid den som kör in i framförvarande som ses som vållande. Man ska ha sådant avstånd och hastighet som gör att man klarar av/hinner bromsa och stanna innan man kör in i framförvarande.

Sen får man inte tvärnita "bara för att" demonstrera något men även om nu TS skulle gjort det så kommer det aldrig att gå att bevisa då han kan ange att han tyckte sig se vilt på väg upp på vägbanan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in