Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 10:47
Medlem
Muppetys avatar
Jag har problem med maten, jag har hittills levt på Risifrutti o glass i ca 4 år nu. Har brist på nästan allt o har utskrivet massa vitaminer o sånt. Jag läste i journalen att jag senast hade lätt anemi, alltså brist på järn, som hon skrev "av okänd anledning". Jag har tidigare nämnt att jag har problem med maten men tydligen var det bortglömt. Så jag skrev till läkaren och sa återigen att jag har problem med maten.

Så remitterade hon mig till en dietist. När jag var där räknades mitt BMI ut, som fortfarande är något högt, men har varit mycket värre. För just i samband med förändringarna för 4 år sen gick jag ned från 106 kg till 76 kg. Men har gått upp till 85 kg igen. Men hon gav mig några recept o tips på vad man ska äta, både för att gå ner i vikt o få i sig tillräckligt med näring.

Jag är inte nöjd med det, jag har en ätstörning som kallas ARFID (avoidant/restrictive food intake disorder) enligt psykiatrin;
https://www.habilitering.se/kunskap-...nd-atstorning/
https://www.habilitering.se/kunskap-...xer-inte-bort/

Vikten är inte problemet, de andra symptomen stämmer in på mig. Är det professionellt av dietisten att bara säga till hur o att man ska laga mat? Det där hade jag kunnat räkna ut själv... Hon var nog från Mellanöstern då hon hade slöja o inte hälsade med handskakning (de kanske har annorlunda syn på mat där?).

Jag har även kontakt med Habiliteringen hos psykiatrin och de är mer intresserade av att följa upp o vi kommer överens om små steg i taget, tills jag kommit in i vanan, det kan verka enkelt, men jag har autism också, så för mig är det svårt. Habiliteringen är mycket bättre, jag berättade denna historia för min psykiater i tisdags o han tyckte också det var fel av dietisten.

Så jag undrar om här finns nån dietist, som kan berätta lite närmare om hur behandling för ARFID går till?
Citera
Igår, 11:09
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag har problem med maten, jag har hittills levt på Risifrutti o glass i ca 4 år nu. Har brist på nästan allt o har utskrivet massa vitaminer o sånt. Jag läste i journalen att jag senast hade lätt anemi, alltså brist på järn, som hon skrev "av okänd anledning". Jag har tidigare nämnt att jag har problem med maten men tydligen var det bortglömt. Så jag skrev till läkaren och sa återigen att jag har problem med maten.

Så remitterade hon mig till en dietist. När jag var där räknades mitt BMI ut, som fortfarande är något högt, men har varit mycket värre. För just i samband med förändringarna för 4 år sen gick jag ned från 106 kg till 76 kg. Men har gått upp till 85 kg igen. Men hon gav mig några recept o tips på vad man ska äta, både för att gå ner i vikt o få i sig tillräckligt med näring.

Jag är inte nöjd med det, jag har en ätstörning som kallas ARFID (avoidant/restrictive food intake disorder) enligt psykiatrin;
https://www.habilitering.se/kunskap-...nd-atstorning/
https://www.habilitering.se/kunskap-...xer-inte-bort/

Vikten är inte problemet, de andra symptomen stämmer in på mig. Är det professionellt av dietisten att bara säga till hur o att man ska laga mat? Det där hade jag kunnat räkna ut själv... Hon var nog från Mellanöstern då hon hade slöja o inte hälsade med handskakning (de kanske har annorlunda syn på mat där?).

Jag har även kontakt med Habiliteringen hos psykiatrin och de är mer intresserade av att följa upp o vi kommer överens om små steg i taget, tills jag kommit in i vanan, det kan verka enkelt, men jag har autism också, så för mig är det svårt. Habiliteringen är mycket bättre, jag berättade denna historia för min psykiater i tisdags o han tyckte också det var fel av dietisten.

Så jag undrar om här finns nån dietist, som kan berätta lite närmare om hur behandling för ARFID går till?

Det är inte alltid man får exakt den hjälp man hade önskat. Du får helt enkelt släppa det och be om en annan dietist. Men av vad du skriver kommer inte en dietist kunna hjälpa dig överhuvudtaget. Sköt dina problem med psykiatrin.
Citera
Igår, 11:18
Medlem
Muppetys avatar
Ok, tack, jo det funkar ju bättre via Habiliteringen. Men då säger jag till vårdcentralen att jag tackar, men avstår vidare kontakt där.
Citera
Igår, 13:11
Medlem
Dietisten kan rekommendera dig vad du behöver eller borde äta men kan såklart inte tvinga dig, så vad väntade du dig? Ät bättre mat än en jävla glass och risifruitti för fan.
Citera
Igår, 14:29
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Ok, tack, jo det funkar ju bättre via Habiliteringen. Men då säger jag till vårdcentralen att jag tackar, men avstår vidare kontakt där.

Habiliteringen är ett bra alternativ när du har bra erfarenhet av dem. Diagnosen är ny och kunskap om behandling är inte sprid. Logoped och/eller psykolog på habben kan evetuellt hjälpa. Det beror på hur habiliteringens uppdrag ser ut i din region. Vissa delar av landet har även dietist inom habiliteringen så att det kan bli ett teamsammarbete.

Lycka till!
Citera
Igår, 17:15
Medlem
Gitarrvalpens avatar
Dietister är inte utbildade för ätstörningar som är djupt psykologiskt betingade.

Just anorexia är den psykiska sjukdom som dödar flest människor i västvärlden.

Just det, mångmilonären Benjamin Ingrosso gick ju ut i veckan med sin egen ätstörning.

Kanske du kan finna tröst i någon av hans låtar?
Senast redigerad av Gitarrvalpen Igår kl. 17:24.
Citera
Igår, 17:49
Medlem
Detta är nog inget för dietisten att lösa, då din relation med mat tydligen är problematisk, och därför endast kommer vara "triggande" eller poänglöst.

Försök istället att reda ut varför du känner som du gör, och fokusera på självförbättring.
Som någon som har haft ätstörda i min närhet så kan inte mycket förändras utöver vad du själv är villig att göra.
Citera
Igår, 18:45
Medlem
AbstinentKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitarrvalpen
Dietister är inte utbildade för ätstörningar som är djupt psykologiskt betingade.

Just anorexia är den psykiska sjukdom som dödar flest människor i västvärlden.

Just det, mångmilonären Benjamin Ingrosso gick ju ut i veckan med sin egen ätstörning.

Kanske du kan finna tröst i någon av hans låtar?
Plus att ätstörningar är väldigt komplicerat. Det går ju knappt att behandla…

Ofta ligger autism i grunden till ätstörningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in