Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 15:25
Medlem
sophrosynes avatar
Ond helg på er!

Ponera att man skulle hyra ut sin hyresrätt svart.
Utöver hyresrätten så hyr man även separat förrådslokal ("Lokalkontrakt: förråd med väggar") hos samma hyresvärd men helt separat från lägenheten.
Om man då blir påkommen (och därmed vräkt), blir man också av med det andra kontraktet?

Och jo, jag tycker att det är moraliskt fel att hyra ut svart, det är inget jag tänker göra. Även om man tycker att hyresvärden är värdelös och inte har någon respekt för denne. Men ställer frågan hypotetiskt.

En separat fråga:
I teorin kan man ju komma överens med en annan person att vi offentligt ett förhållande. Vi bor tillsammans. Men jag plockar ut alla mina grejer från lägenheten förutom grundläggande möbler typ säng, stolar, soffa etc, och du plockar in dina grejer. I hemlighet är vi inte alls tillsammans och jag vistas aldrig i lägenheten.
Jag antar att hyresvärdar inte köper sånt och man blir vräkt ändå, ifall de skulle undersöka saken?
Citera
Igår, 17:02
Medlem
Gällande lokalen, kolla vad som står i kontraktet och hyresvärdens policy. Om det t.ex framgår att endast hyresgäster i deras lägenheter kan hyra lokaler så ryker även kontraktet på lokalen om du blir vräkt.

Frågan om svartuthyrning är lite knepigare. Något har ju fått hyresvärden att fatta att du bedriver svart andrahandsuthyrning och därför sagt upp ditt hyreskontrakt. Att då komma i efterand och hävda att ni är ett par lär de inte köpa.

Har du varit folkbokförd där hela tiden kan det kanske gå. Om du däremot folkbokför dig någon annanstans lär det bli svårt. Om du bor på annan adress än där du folkbokfört dig begår du dessutom folkbokföringsbrott, men det är i praktiken nästan omöjligt att åka dit för.
Citera
Igår, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sophrosyne
Ond helg på er!

Ponera att man skulle hyra ut sin hyresrätt svart.
Utöver hyresrätten så hyr man även separat förrådslokal ("Lokalkontrakt: förråd med väggar") hos samma hyresvärd men helt separat från lägenheten.
Om man då blir påkommen (och därmed vräkt), blir man också av med det andra kontraktet?

Och jo, jag tycker att det är moraliskt fel att hyra ut svart, det är inget jag tänker göra. Även om man tycker att hyresvärden är värdelös och inte har någon respekt för denne. Men ställer frågan hypotetiskt.

En separat fråga:
I teorin kan man ju komma överens med en annan person att vi offentligt ett förhållande. Vi bor tillsammans. Men jag plockar ut alla mina grejer från lägenheten förutom grundläggande möbler typ säng, stolar, soffa etc, och du plockar in dina grejer. I hemlighet är vi inte alls tillsammans och jag vistas aldrig i lägenheten.
Jag antar att hyresvärdar inte köper sånt och man blir vräkt ändå, ifall de skulle undersöka saken?
Sista delen.
Min uppfattning är att det i första hand är grannar som slår larm om svartuthyrning. Det finns otroligt många som inte har något eget liv och har en massa tid över. Alltså stor sannolikhet att dom också vittnar om att dom i princip aldrig sett dig i närheten av huset.
Gällande förrådet brukar det väl i princip alltid vara så att det är till för hyresgäster och kontraktet reglerar även det.
Möjligtvis om det är ett helt separat som du säger och även hyrs ut till andra än hyresgäster, men där är jag mindre insatt.
Citera
Igår, 19:33
Medlem
IRMEs avatar
Jag skulle gissa att hyresvärden har någon skrivelse om att de har rätt att säga upp en hyresgäst som upptäckts bryta mot deras regler eller liknande. Du skulle därmed bli uppsagt även för lokalen, då du brutit mot reglerna, även om det inte kunnat påvisats något problem just för den lokalen.

.... förutsatt att de tror att de kan hyra ut den såklart. Rör det sig om svåruthyrda lokaler som vissa värdar ibland har, ja då får du väl kanske ha kvar den.

Bäst är nog att ringa och fråga
Citera
Igår, 20:50
Moderator
Tystnads avatar
Det beror helt på bolagets policy.

Var med om något liknande för ett tiotal år sedan.

Misskötsam hyresgäst hyrde bostad och ett källareförråd.

Blev vräkt pga grav vanskötsel och obetalda hyror från lägenheten.

Flyttade i lönndom ner till förrådet som hamnade under radarn , hyran betalades för detta förråd.

Till slut anmälde någon granne detta då stanken från förrådet ökade kraftigt.

Vräktes från förrådet.

Återkom ändå senare hos samma bolag i en enrummare via kommunens socialbyrå som stod för kontraktet. men detta är en annan femma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in