Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 16:11
Medlem
Meclouba85s avatar
Såg programmet 30 minuter för ett par dagar sedan och mediepersonligheten och entreprenören Henrik Jönsson var inbjuden till samtal.

Det var ett intressant samtal. Har tidigare sett en del saker som Jönsson publicerat även om jag inte följt honom alltför noggrannt. Han är dock en väldigt stark kritiker av traditionella medier och inte minst SVT då han tycker att de ofta är vinklade. Ofta uttrycker han den åsikten på ett ganska hårt sätt. Intressant att se den här diskussionen i 30 minuter då där det visar sig att Jönsson själv har plockat ur saker ur sammanhang och vinklat dessa för sitt eget narrativ.

Hos mig inställer sig frågan, om Jönsson tycker SVT och andra traditionella medier är så hemska och vinklade i sin rapportering, varför använder han själv vinklande metoder i sina framställninar? Han använder alltså själv metoder som han anklagar och kritiseras andra för att använda. Det hela bara tycks mig märkligt.

Ska man kritisera någon för något så är väl själva grunden att själv inte göra det som man kritiserar. Lite självinsikt borde han väl ha Jönsson?

Skulle vara intressant att höra andras åsikter om detta, om det var fler som såg programmet.

P.S Detta är mitt första egna inlägg här, men jag är knappast ny som besökare D.S
Igår, 16:15
Medlem
MrB00ZEs avatar
Det finns redan en tråd om det här

(FB) 30 minuter - gäst Henrik Jönsson
Igår, 17:20
Medlem
Dulces avatar
Finns somsagt redan en tråd om detta. Men kort kan man väll säga att Henrik Jönsson tillhör eliten och en av de som vill få Sverige att se ut mer som USA, där rika blir rikare på bekostnad av vanliga arbetare.
Igår, 18:42
Medlem
Vedklyvens avatar
Etablerad Media har hatat honom länge för hans begåvade träffande samhällskritiska YouTube-videos. Nu har SVT letat igenom hans till antalet flera hundra videos och hittat något de kan attackera honom för. Anledningen att han bjöds in till 30 minuter var givetvis för att sätta dit honom och förminska honom. Henrik Jönsson var nog lite naiv som inte förstod anledningen att han blev inbjuden. Hans försvar brydde sig inte "förhörsledaren" Anders Holmberg om, inte heller övrig MSM. På slutet av "förhöret" försökte Jönsson svara på frågor om Donald Trumps försök till "statskupp" men klipptes brutalt av med att tiden för "intervjun" var slut.
Jag tittar alltid på hans YouYube-video varje lördagsmorgon. Vad Public Service har för sig intresserar mig väldigt lite.
Igår, 19:18
Medlem
Rackabajsares avatar
Såg programmet och tyckte att Jönsson gjorde ganska dåligt ifrån sig. Han verkade närmast rädd eller nervös och gjorde det enkelt för SVT. Det finns ju massor med exempel på vänstervinklingar och snäv slagsida på SVT så varför inte välja något av dem istället. Om han nu valde det berörda klippet för att visa hur Trump blivit beskriven så hade det ju varit lätt att säga att jag valde det klippet för att SVT sjäva skulle få beskriva vilka ord man hört om Trump och jag valde alla andra klipp för att visa att SVT själva använvder dem. Sedan är det bara att säga att jag har redan svarat på frågan varför jag valde den. SVT och 30 minuter använde det här programmet för att försvara sig själva och peka på Jönssons ohederlighet. Pga Jönsson svaga svar tror jag att de lyckades ganska väl.
Jönsson är ingen vidare debattör men bättre på att sitta och göra klipp etc.
Jag gillar honom fortfarande men var lite besviken på honom i 30 minuter.
Igår, 20:01
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meclouba85
Hos mig inställer sig frågan, om Jönsson tycker SVT och andra traditionella medier är så hemska och vinklade i sin rapportering, varför använder han själv vinklande metoder i sina framställninar?D.S
han var ju intervjuad av P1 för ett par veckor sedan
https://sverigesradio.se/sondagsintervjun
-----
jag har för mig att han beskrev orsaken till detta för att få genomslag med budskapet.
Synd att han inte fick det som tillbakakaka.
------
Gillade inte honom, men han gjorde ett bra intryck i denna intervju så jag har nog ändrat mig en smula
Motvillig1.2s avatar

Moderatormeddelande

Postat av Motvillig1.2 Idag, 04:14
Moderator
Tråd finns.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här